AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.775

Lastbilen framför tappade last. Kan ni hjälpa mig?

Sida 1 av 3
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Hej alla!

Idag när sambon kom körandes med E34:an tappade den framförvarande lastbilen framför delar av sin last, destående av lera och sten precis framför bilen vilket hon inte hade mjölighet att göra annat än att köra på.

Det medförde en rejäl smäll på mot front spoilern som fick skador och mot höger framhjul som tog största smällen, hjulsidan lossade. Bilen lyfte från vägbanan med hjulet. Ska in på verkstad och kolla hjulinställningen på måndag.

Frågan till er vad ska jag mer kolla? nåt speciellt som kan tagit skada? Farten var ca 60-70 km/h. Kunde blivit en riktigt otäck olycka om hon kört 1,5m närmare....

chaufförens kommentar håller världsklass: Det kan ju inte jag hjälpa... (Förarens ansvar för lasten då?)

En snack med hans chef klargjorde att de kommer att ersätta skadorna, så inget mer med det. Undrar bara vad som kan ha tagit skada.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag skulle nog kolla så att det inte är sprickor eller deformation på bärande delar - en så kraftig smäll kan i värsta fall slå hela bilen sned! Kolla även oljetråg, växellåda och katalysator/avgassystem noga, liksom självklart fälg och däck.

Chaufförens inställning påminner om en incident jag var med om förra sommaren - jag kom åkande på E4 norrifrån mot Stockholm i min trogna E28. Vid 'vägbyggeschikanen' i Rotebro låg jag i vänsterfil, när en mindre lastbil med texten 'Trädgårdsservice' kastade sig ut framför mig så jag fick bromsa. På flaket låg diverse trädgårdsredskap helt lösa.... krattor, spadar, korphacka, järnspett, skottkära och ett par lövkorgar. Av den häftiga manövern och farten (ca 100 km/h) blev den ena lövkorgen luftburen, och landade på min motorhuv. Jag försökte påkalla förarens uppmärksamhet med tutningar, blinkningar och gester, men han gjorde bara 'tokfingret' mot huvudet och gasade vidare. Idioten tänkte dock inte på att telefonnumret till firman stod över hela sidan på bilen, så jag ringde upp och talade om för chefen på kontoret vad som hänt och bad honom ringa och säga till föraren att stanna. Efter några km stannade han faktiskt, men var totalt oförstående till olämpligheten att ha grejor lösa på flaket..... förklaringen till att han inte stannat trots mina ivriga signaler, var att 'det finns så många dårar på vägen'..... Jotack, där slog han huvudet på spiken!
Inte förrän jag hotade att ringa polisen, gick han med på att plocka in de livsfarliga projektilerna på flaket in i bilen. Han fattade helt enkelt inte hur jäkla livsfarlig han var!
Dagen efter ringde VD:n på trädgårdfirman och bad om ursäkt, berättade att föraren fått en rejäl avhyvling och att alla på firman fått information om hur man säkrar last.... plus att han frågade om jag ville ha ersättning för skador på min bil. Turligt nog var lövkorgen av plast, så det blev inga skador...... Heder åt den VD:n!

/// Gunnar E.
hampe m3
fy fan vad obehaglit..
Efter komentaren från chafisen är det väl rena turen att du inte sitter på lång semester m blodiga händer..
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
gunnare: hur kollar man sånt då? Nar jag pratade med verkstan tänkte jag främst på framvagnen.

hampe m3: Jag var inte med utan det var min sambo som körde. Tur för både chaffisen o mej. Hade aldrig klarat en sån kommentar efter ett sånt slarv.

För ett par år sen var det en liknande händelse här i närheten, men då träffade lasten rakt in i vindrutan och utgången blev dödlig.

Kollade lite med trafikpolisen och de såg allvarligt på händelsen och var inte glada i att vi skulle göra upp i godo, de ville en anmälan...
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Olla tips om vad som ska kontrolleras och hur är hjärtligt välkommna!
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Det är bara att lämna in bilen på verkstad för kontroll rakt igenom ..felet som gjordes här var att inte polis kallades till plats..sen låg troligen din tjej för nära..men det har inte med saken att göra det var lastbilen som tappade last och därmed har har brutit mot lagen om lastsäkring..sen är inte i regel det farliga med en schaktbil om det tappas en sten..visst den studsar iväg och ligger någon för nära då blir det problem..nää..det farliga med en lastbil är om det sitter sten fast mellan dubbelmontaget i boggien..det har slagit ihjäl folk bakom om det släpper, jag har själv vart med om detta har vart schaktbilsåkare i 20 år och det är bara att betala för vad som är skadat samt lite till om bilägaren påstår det är mer
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Borde alltså polis tillkallats? Varför?
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Varför ?? jo han tappade last..tänk om åkaren nekar sen då får du ju betala själv eller inleda rättsprocess
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag tycker du ska anmäla det hela till försäkringsbolaget i också, så de får göra en skadebesiktning. Kvittar om du har vagnskadeförsäkring eller inte, eftersom det är motpartens trafikförsäkring som ska stå för fiolerna (eftersom han är vållande).

/// Gunnar E.
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Jag har helförsäkring på den, och vittnen till händelsen
bustorp
Lastbilsföraren har gjort sig skyldig till ett klart trafikbrott.
Det är förarens ansvar att hans/hennes last är säkrat på ett sådant sätt att den inte kan komma att skada andra trafikanter. Tappar man grus, sten så tyder det på att man har för mycket last eller att det är fel lastat. Föraren/åkaren har ett ofrånkomligt ansvar där.

Jag tycker du bör göra en skadebesiktning på en verkstad som försäkringsbolagen anvisar om dom är inblandade. Annars betalar väl åkaren skadebesiktningen. Nöj dig inte med framvagnskontroll. Det kan ha slagit upp sten på bränslerör, bromsrör, servoslangar, kylare, vad f-n som helst som dom inte kollar vid framvagnskontroll.

Ödmjukhet inför kunskapen.
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Ska vara med vid framvagnskontrollen och se o jag ser nåt misstänkt. så får jag väl ta det till en skadeverkstad om det ser behövligt ut. De hade tydligen hög självrisk och han ville helst betala ur egen ficka,men vad gör jag om han skulle börja krångla?
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Det är just därför du ska skadeanmäla till FB, och helst få chauffören/åkeriägaren att också skriva på skadeanmälan. Då har du i alla fall lite backning om han börjar krångla - vill han betala ur egen ficka lär han i alla fall försöka få det så billigt som möjligt.....

/// Gunnar E.
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Vi får hoppas på det bästa, att inte det är nåt allvarligt med bilen, och inte ta ut nåt i förskott , men det skadar ju inte att var aförberedd.
Jag förstår åkaren som vill betala det själv. Jag gjorde en dum sak i slutet av förra året och puttade på en BMW med min färdtjänstbuss. De små skador som blev på BMWn var billigare för min arbetsgivare att stå för än att blanda in försäkring. Självrisken ligger på 9000:- för företaget och lagning av motpartens bil betydligt billigare, även riktigt åtgärdat. Många lastbilars försäkring har en självrisk på 15.000:- eller t.o.m. högre.

Visst kan han börja strula, men jag tror att han gladeligen kommer att stå för fiolerna eftersom han vet att det är både krångligt och dyrt att blanda in FB. Och det är ju alternativet, eller hur?
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Ja, blir det strul blir det FB och polis.
En liknande grej hände mig för 1,5år sedan, fick grus ner på bilen från en öppen lastbil. Grusen var stora som vindruvor! Hela fronten blev ju full av stora färg flagor. Det blev rättegång, och jag vann. Fraktbolaget hade advokat, jag var utan förde min egen sak, de hade vittne jag hade inte. Fick 1500€ för bilen, samt 500€ i rättegångskostnader + 60€ av staten för att jag infannmig till rättegången + att ägaren till fraktbolaget fick en fet bot på 350€...

Om han hade betalat från början hade jag nog nöjt mig med ca 1000€, så det skulle ju blivit ca 1350€ billigare för honom + hans advokat arvode, som INTE var billigt:)

Rätt åt dom. Då skulle också en olycka kunnat ske, för jävlar vad man skrämmer sig när en sten stor som halva tummen i hundratalet, ja kanske tusentalet smäller ner i bilen. Tom bakluckan fick stryk! Det regnade sten alltså.

Tur att du slapp rättegång.

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Hur / varför var du tvungen att ta till rätten? Täckte in FB kostnaden? Man har ju rättsskydd i bilförsäkringen också väl?

Härligt att det gick bra för dig iaf!
Len
Inte bara lastbilar....

Tänk på de glada svenssons, som utan minsta aerodynamiska kunskaper är på väg hem från någon byggmarknad med flera skivor att spika på. Hur många har blivit giljotinerade av avbrutna skivor som flugit in genom vindrutan?

L
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kommer ihåg en händelse för många år sedan då vi körde på en 70 väg och har en lastbil en 50+ meter framför oss. När lastbilen är på väg in i en rondell så lyfter sig plötsligt något stort från flaket och lägger sig över vägen efter en kort flygtur. Vi hinner bromsa utan problem och tvingas köra ut i vägrenen för att kunna passera - en höjdhoppsmadrass!. Lastbilen märkte inget utan körde vidare.

___
BMWCS #5157
bmwlundqvist:

Föraren nekade till händelsen. Detta betyder att mitt försäkringsbolag hade täckt målningen, men med bonus avdrag, inget man vill med 70% bonus!

Hans försäkringsbolag enligt lag behöver inte betala ut nåt försäkringstagaren åsamkat en tredjepart om försäkringstagaren bestrider incidenten.

Så saken gick till rättegång. Det var dessutom ägaren till firman som körde. Men han är ett känt Sv*n.

Nåja, rättegången tog 8mån att få igång, men när det väl var dags tog den 1 timme. Så ca 2100€ för en timmes jobb kan man nog påstå bra lön:) Dessutom målade jag aldrig bilen eftersom jag bytte in den 2veckor senare. Det var min M5 3.8l.

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.