|
|
|
|---|---|
|
Hej, vad ska jag räkna med att försöka hantera när det går för fort i en kurva med vanliga 235/40 17 tum bak&215/40 17 fram jag har ej esp el dylikt,och har tyvärr inte testat på bana än,så ni som kan det här med bankörning eller har kört för fort i någon vass kurva skriv!!! tror själv att det börjar med understyrning sen vet jag ej!! Mpower | |
|
Beror på väldigt många olika faktorer. Gaspådrag/broms, balans och hastighet för att nämna några. Skulle spontant gissa på lätt understyrning som övergår i överstyrning i normalfallet. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Bilarna understyr precis som Dredd säger. Överstyrning får du endast vid kraftig provokation eller halt underlag. Och precis som J.Dredd skriver så beror det på hur du åker in i kurvan, när du styr, hur du styr in, vad du gör med gas/broms osv. Ett tips är att inte prova på allmän väg. |
|
|
Jag har kört en del med 328i-96 med M-chassit på bana och jag skulle kalla balansen överstyrd, men då hade jag samma däcksbredd fram och bak, 225 mm. Emellertid kan balansen påverkas en hel del av däcksfabrikatet och körstilen, så det är inte självklart hur din bil uppträder med dig bakom ratten. Själv tycker jag inte att det spelar så väldigt stor roll om bilen är överstyrd eller understyrd, så länge den ligger tillräckligt nära neutral. Är den nära neutral kan man i allmänhet anpassa körstilen till bilens balans och få fram det beteende man vill ha. Värre är det med kraftigare avvikelse från ett neutralt beteende, då för man kämpa mycket, det går långsammare och oftast osäkrare. |
|
|
tack,för svaren det är bra och veta! jag har inte kört bilen med sommar sulor än men det blir nog trevligt. > Det är självklart svårt att säga exakt hur det går men lite understyning dör man inte av..bara det inte knycker till och överstyr sen. Mpower |
|
|
Hej dreed, måste bara säga att E28 535 är en kul och rå bil att ha körde en under 8 månader för något år sen...bra vrid med. Mpower |
|
|
Störst påverkan på över och understyrning har väl fjäderhårdheten eller krängningshämmare fram resp. bak. Alltså har man lite bredare däck bak och får understyrt kan man kompensera det med lite hårdare fjäder eller hårdare krängnings- hämmare bak. Nisse |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.