AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
1.146

Vart köpa bälteskuddar

e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Någon som vet vart man kan köpa svarta alternativt röda såna? Inte dom som säljs på Micro utan såna med antingen BMW logga på eller ett ///M märke!

Någon?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Om det är den här typen av "bältesskydd" du menar Länk , skulle jag avråda dig från att använda dem. I bästa fall påverkar de inte krocksäkerheten alls, men risken finns att bältet inte ligger an eller sträcks som det ska vid en eventuell krock. Dessutom hindrar de bältet från att rulla upp sig efter användning, och det kan då klämmas i dörren.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Om du skall ah billiga så åk till JULA o köp ett par för 39 spänn, du får sprätta bort en ful galonbit med den sitter så pass att det inte syns efteråt.
köp sedan ett par BMW rundlar av Jerry Schmith som brukar annonsera dessa för 10:-st, Vips så har du sparat en slant

Min bil
Länk
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Okej, det låter billigt o bra!

Erikw: jag vill inte ha dom för ökad krocksäkerhet, jag har aldrig bälte på mig när jag kör men om jag nån gång ska ha det är det säkert mycket mjukare mot nyckelbenet med bälteskuddar på!
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Finns det någon undersökning på detta med bälteskuddar???
Personligen har jag svårt att se skillnaden om ifall man har en tjock dunjacka exempelvis så ligger ju inte bältet an mot kroppen heller.
I alla fall i min bil ligger bältet mer an med en kudde på än utan,beroende på min körställning, stramar jag åt det så klämmer det mer mot höftpartiet än mot axeln.
Vet inte hur modernare bilar med bältessträckare fungerar men jag betvivlar farligheten av dom i äldre såna.
Däremot så är det sant med att man måste dra ner dom för att bältet skall rulla upp sej.

Min bil
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag har för mig att jag läste detta i någon tysk tidning (AMS?) för några år sedan.

Anledningen är att bälteskuddar höjer friktionen och gör att inte bältets glider så lätt på kläderna. Därmed hamnar bältet lättare fel (dåligt spännt och/eller i fel position) och kan bli onödigt slappt, vid en krock fångas då inte personen upp lika fort. Det är viktigt att bältet håller i personen redan i början av krockförloppet, för att minska rycket. Som någon här har som signatur: "Det är inte farten som dödar, det är de snabba stoppen".
Bylsiga kläder är givetvis inte heller bra, då de är gör "stoppsträckan" innan bältet verkar längre.
Det är alltid viktigt att bältet är ordentligt spännt, efterspänn det gärna med jämna mellanrum under körning.

Att kudden är vadderad spelar ingen roll vid en krock. Jämför med plastlisten på stötfångaren, den gör ingen nytta vid en stor krock.

Jag kollade om jag kunde hitta något om detta på nätet. Community Health Associates of British Columbia avråder för detta, sidan 25-26 (Fråga 6): Länk

Att sådana här produkter säljer beror på okunnskap. Hade de varit bra, hade de varit standard eller tillbehör hos bilfabrikanterna sedan länge.

e34briliant: För din egen skull, använd alltid bältet. Det är så enkelt, och gör så otroligt mycket nytta!

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Å andra sidan avråder dom i nästa punkt från att åka på utsidan av fordonet, jag tro att om en liten bältespad gör att man finner det roligare att använda bältet så kan väl det i o för sej rädda liv det också...
Vi får väl hoppas att det kommer mer seriös testning av såna tillbehör.
För mej personligen så kan jag aldrig få bältet tajt över axeln,bröstkorhgen beroende på körställning o sätesposition även om jag också tajtar till det då o då under långslängar.

Vill man ha såna kuddar för utseeendets skull så kan man väl alltid ta bort stoppningen och bara ha skalet...

Min bil
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.