AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
951

Vinylmedel i vatten, finns det?

Hmm, luddig rubrik, men ok:

När vi tvättar våra taxibilar (bussarna) efter varje skift står man ju inte direkt och helrekondar bilen, utan det blir golvmoppen på gummimattorna invändigt. Problemet är bara att vattnet verkar lämna avlagringar efter sig, för gummit blir grått och trist, och alla smårepor syns väldigt tydligt... Visst går det att behandla med vinylmedel osv i efterhand, men detta tar lång tid och måste göras ofta isf. och har man inte timlön för städningen så står man ju inte gärna allt för länge varje dag...

Så en efterlysning: Finns det något medel som kan köpas på större förpackning (gärna i sundsvallsområdet) som går att blanda i vatten som vårdar vinylen(gummit) samtidigt som det gärna blir lite rent och inte doftar blommor (:) vore jag tacksam om tips! Allra bäst är det ju om det inte är extremt dyrt heller...

Vänligen, Björn
bustorp
Du tror inte att det är rengöringsmedlet som ni använder ihop med mopparna som lämnar avlagringarna? Eller dåligt rengjorda moppar? Vattnet har väl knappast den effekten på gummimattor..............

Ödmjukhet inför kunskapen.
Kan mycket väl tänkas... dock kvarstår frågan, eftersom mopparna inte rengörs varje dag... Någonting som, eh, "återfärgar" mattorna skulle vara fint..

Skall dock vid tillfälle dra på lite vinylpolish el. motsvarande på mattorna och sedan köra bara vatten ett tag, så får vi se!
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
När jag jobbade med rekond använde vi bl.a ett medel från Lahega som späddes i vatten. Det såg ut som mjölk ungefär.
Jag är ganska säker på att det var "No1 Finish 63". Du hittar det på Lahegas hemsida: Länk under "Sortimentöversikt" --> "Rekond".

Detta medel ska inte spädas så mycket som skulle behövas i ditt fall men kan kanske ändå fungera. Finns på 2,5 litersförpackningar.

Jag föreslår att du tar kontakt med en av Lahegas säljare som du hittar under "Om Lahega" --> "Kontakta oss" på Lahegas hemsida.
Närmaste säljaren till Sundsvall blir nog Örnsköldsvik. Jag har själv haft mycket kontakt med honom och jag tror han kan hjälpa dig.

Lycka till!
Tack för tipset! Skall kika lite på det såklart!

Även om det inte går att späda så mycket som det behövs, kanske effekten istället blir lite mer långvarig, varpå medlet inte behöver brukas lika ofta...

Tack tack!
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Det medel jag tipsar om (No1 Finish 63) går bra att använda direkt på våta ytor, vilket vi gjorde direkt efter motortvätt med mycket bra resultat. Bara att spraya på våt yta och låta torka. Man bör givetvis efterpolera med trasa, men resultatet blir helt ok ändå.
Ett alternativ kan ju vara att spraya på lite efter att du tvättat mattorna. Det behöver inte bli så mycket extra jobb, speciellt om du inte efterpolerar.

Bara en tanke jag fick om det inte går att späda i de proportioner som du skulle behöva.
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Problemet med de flesta vinylmedel(alla?) är att mattorna blir jävulskt hala efter en behandling. Kanske inte så bra i en taxi, buss.

//Player
bustorp
Tänk på att ytan måste vara ren innan man lägger på något medel annars kapslar man bara in skiten ännu mer och det blir bara fulare.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Tack för tipsen som sagt... Nu har kommer det dock dröja innan jag testar detta, eftersom jag skall ha en helt vanlig v70 några veckor nu.. Får se hur det går sedan :)

Tack iaf!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.