AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.679

vet nån hur man löser ett dragkroksbekymmer-kabelhärva ?

hej köpte för ett tag sedan en avtagbar dragkrok till en 528-99, på skroten/postorder, det skulle jag inte gjort! kabelhärvan från vänster baklyse till höger,saknades, bilmekanikern blev naturligtvis upprörd, men menar att det går att göra en genvägskoppling. det blir dock problem med färddatorn. finns det någon som vet var man får tag i kabelhärvan eller som har någon annan lösning på problemet?
mvh G

g
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Välkommen till forumet!

Du måste köpa en elsats, annars riskerar du att förstöra bilens elsystem. Läs detta inlägg: Länk
BMW säljer elsatser.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Köp en lös interfacekabelsats på Mekonomen. ca 1400 kr.
BMWs är för dyr dessutom onödigt krånglig att montera.

Är man duktig kan man bygga en eget, då det bara innehåller reläer i princip för att inte belasta bilens eget system.

///MVH Hasso
Länk
Precis som Hasso sa, så kan du använda relän och haka på kablar på bilens "lamp-kablar" och använda dom som styrström till relät. Snor du ström direkt från "lamp-kablarna" kommer checkkontrollen få spel.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Om man läser tråden jag länkar till, förstår man varför det blir problem med vanliga 12V-reläer.
Det är möjligt man kan fixa till det om man är elkunnig, men inget jag skulle råda gemene man. Folke kan säkert bekräfta detta.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
15
Baronen83
540IM -97
Hej! Jag jobbar på ett företag där vi monterar mycket krokar på BMW. Kan bekräfta det Hasso skriver.
Du köper en lös interface sats på mekonomen art nr : 27-90599 .. MEN var nogrann med att du får en Monoflex sats. holmax och andra interfacesatser har krånglat mycket på dessa bilar.

/Tobbe
Baronen83, skulle du kunna utveckla vad i satserna som strular?
Är lite nyfiken då jag jobbar lite då och då med att tillverka sådana satser.

I 99% av fallen när en sats strular, beror det på handhavande fel vid installation (iaf när det är en privatperson som sätter dit den själv istället för en verkstad)
Jag har förstått att E46 kör en 21W lampa på reducerad spänning på bakljuset, men har de inte också en vanlig 5W på varje sida, dvs 4st ljuspunkter? Isf kan man ju låna 12V-spänning där till reläet osv. LKM hackar spänningen till 21W-lampan för att sänka effekten och att koppla på ett relä kan bli lite problem men man kan ju tappa av spänningen via diod och filtrera lite och sedan antingen driva relä eller effekttransistor. Allt går att fixa och bygga men finns det färdiga interfacesatser så skulle jag nog rekommendera detta till bilen, det blir nog enklast.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.