|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som har bytt från en 3-vxl till en 4-vxl i en e-23? Styrs någonting elektriskt? Har kardanen rätt längd? Hoppas att någon har erfarenhet av dylik operation. Tack på förhand. | |
BMW-Yoda |
Inga probs. De tidiga med lockup är vajerstyrda, det är en sån du ska ha. Kardan är skjutbar på längden med splins, så den går att justera längden på. BMW-Yoda |
|
Intressant, virestyrning=kickdownfunktion antar jag? Virestyrd eller inte,från vilka modeller kan man plocka 4-stegslådor som passar en 733-80? Tackar för svar och gärna data om utväxling på 3 resp.4-stegs lådorna. nct |
|
|
På min 745 så finns det inga splines på kardanen, bak sitter den direkt i knuten som går direkt till bakaxeln, fram skruvad i hardyskivan. |
|
BMW-Yoda |
Hej, det är ju samma låda i E-28 också, så länge den är vajerstyrd kickdown. I.a.f på 745-85 och min 733-81 så var det skjutbar kardan, men skjutmå¨net satt halvvägs bak under skyddsplåten för mittenljuddämparen. BMW-Yoda |
PETER.O |
Hej,jag bytte på min gamla 733 -81 till 4-steg. Använde en låda från en Volvo 740 turbo som jag byte sprängkåpa på för att passa BMW motorn. Jag kortade min kardan,tror ej skjutmånen är tillräcklig. Använde även momentomvandlaren från Volvo lådan (det är samma låda i Volvo som BMW ZF 4HP22) vilket gjorde att stallvarvet ökade från 2000 till 2500 v/m, acc från stillastående blev betydligt bättre. Det var inte ovanlig att det blev svartstreck i asfalten. Det är samma utväxling på 1,2 och3, 4an har 0,73. Har alla delar kvar ,bilen skall skrotas. MVH Peter |
|
My bad, tog bort avgassystemet och värmeskyddsplåten och såg splinesen vid stödlagret, skjutmånen var dock inte stor. Men nästa fråga, borde inte lådan till 745:orna vara förstärkt i förhållande till tex 733:ornas? |
|
BMW-Yoda |
745 lådan har en mycket biffigare konverter. Annars verkar det vara samma. Har bytt pumphus en gång, och det var samma. Det såg likadant ut på båda innanför också. Det är en sak som är jävligt viktigt när du monterar ihop låda/motor. Du får absolut aldrig tvinga ihop motor/låda. Konvertern ska i i tre steg i lådan. Jag gjorde det misstaget första gången, det resulterar i trasigt pumphus=ingen drivning. Men det kanske du visste redan. Skjutmånet räcker på kardan. BMW-Yoda |
|
Kul att få svar från folk som provat. Vad exakt är stallvarv? Måste man byta även konverter om man byter till "volvlåda"? Märks stor skillnad i bränsleförbrukning? Vad kan en 4stegslåda tänkas kosta. nct |
|
BMW-Yoda |
Tja, sålde min fyrstegade för en vecka sedan ung. Fick en tusing till slut. Den funkade bra. Har försökt sälja den länge, men marknaden verkar begränsad. Om du har tur kanske du får tag i en lika billigt. Jag har bara sett dyrare, men det verkar inte vara lättsålt. Har aldrig hållit på med volvo men det är säkert som PETER O säger. BMW-Yoda |
PETER.O |
HEJ. Stallvarv är det varv motorn orkar upp i om du trampar gasen i botten med någon växel i samtidigt som du bromsar så bilen står still.Gör ej detta längre tid än 10-15sek.Om motorn kommer över 3000v/m är det något fel på lådan(någon koppling som slirar)avbryt genast .Detta gäller standard bilar.Bilar med lite starkare motorer börjar spinna med bakhjulen p.g.a bakbromsarna ej orkar hålla fast hjulen.Så då går det ej att kolla på detta sätt. Konverern är ej samma på 3steg som 4steg, det är lockup på 4steg . Om du får tag i en konverter till 4steg BMW så passar den säkert Volvo lådan. Min 733 drog ca 1dl mindre vid landsvägs körning.Lock upen går i runt 95km/t och det är då som man tjänar mest på en 4 stegare . |
|
Nu har jag fått tag på en automatlåderenoverare som var villig att släppa ifrån sig uppgifter.Det som skiljer lådorna åt är converten(momentomvandlaren) samt antalet lameller, resten är likadant. Jag vet att det här inte är någon köpessida, men är det någon i närheten av Sthlm som har en skrotfärdig ZF 3-stegslåda som suttit bakom en 6:A till salu billigt? Slå en signal till: Filip Håkansson 070-769 67 02 Tack på förhand |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.