AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.516

Priskursen på m3 e36

Hur kommer kursen på m3orna att se ut om 1-2 år? Kommer man tappa mycket pengar på en m3a för, 150k, bara för att dra till med ngt. Om man sköter den pedantiskt?

Vet att man tappar pengar på allt... men hur mkt tappar man, ungefärligt per år på en m3a?

mvh
Jag tror personligen att priserna kommer falla något ytterligare de närmsta åren. Det baserar jag på att det finns så otroligt mycket E36 M3:or där ute, till skillnad från E30 M3 där efterfrågan är relativt hög och tillgången liten. Sen så är det ju så att när alla E36:or är slutkörda så kommer det betalas bra för de pedantvårdade originalexemplaren, det är jag övertygad om. M3 GT däremot tror jag personligen vi kommer få se en värdeökning på inom några år...

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Är böjd att hålla med Olof Ovenholm, dock med en brasklapp gällande de pedantskötta exemplarens prisbild. Så länge liken finns kvar på marknaden kommer de dra ner priset även på de pedantskötta. Om det går att köpa en M3 för 50 kkr så är det få som vill betala det dubbla för en dito i mycket fint skick. Spekulanter har en förmåga att alltid referera till de billigaste exen. Fråga mig inte hur jag vet? :-) Håller på att sälja både min Spider och XJR:n. Två uddabilar i mycket bra skick. Ändå vill ingen betala för detta. Jaggan är värderad av jagaurhandlare i Sthlm men ingen verkar beredd att betala detta pris just på grund av att det finns gott om oseriösa rishögar på marknaden. Dessa drar ner priset även på min.
hampe m3
måste nog säga imot lite här, prisena är otroligt låga nu på dom flästa medans priserna på dom få som är i kalas skick ligger kvar på ungefär samma nivå som ngt år sedan, men det är klart inte många som vill lägga dom där extra lapparna på en ricktigt fin vilket jag tycker är konstigt..

Problemet är väl att alla skriver att bilen är så himla fin osv,
så det är väldigt svårt för köparen att hitta den där extra finna bilen om man inte kan åka sverige runt i ett bra tag..

dom finna 3.0 i tyskland kostar fortfarande väldigt mkt meddans dom flästa kanske är i sämre bruks skick, o därmed väldigt biliga.

Men det är klart jag kan ju också ha otroligt fel..
tror nog att priserna kommer att ligga kring 120-135 000kr för en fin 3.0 ett bra tag, frågan är väll bara om det finns några som är villiga att betala.
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Håller med Olof Ovenholm.
La
33
Lars Westerdal
M3 E46 -2004
Svårt hitta M3-or som gått under 10ooo mil idag. De som ligger runt 10K mil och är pedantskötta torde inte krypa under 150.000:-
i framtiden. Men då skall de vara fina och utaan skavanker.
fick tag på en 3.0 94 års modell som gått lite över 7000 mil,svensksåld för 100 tusen o det kan ja inte klaga på..=)extremt välvårdad=)
Så länge normala försäkringskostnaden ligger på 20-30.000 per år för en E36 M3 lär priserna fortsätta dyka ... de som vill/kan betala 30 lök per år i försäkring för en 10 år gammal bil blir färre och färre.

När jag kollade förra året skulle en M3 GT kosta mig 24.000 per år att helförsäkra, jag är 32 år, har aldrig krockat eller tappat körkortet och bor i Norrbotten. Det blev inget köp. För de pengarna får man en hyfsad plasma-TV ... per år.
hampe m3
dali, är fösäkringen så jäkla dyr även där uppe, han som köpte min m3 kom uppifrån någon stans han har nu 2 cupe o en cab i sitt garage, enligt honom betalade han dryggt 600kr i månaden för cupen m helförsäkring..

ja som börjat fundera på att flytta upp själv då försäkringen på en m3 på mig höjs varje år, melan 79-124 900 i försäkring per år måste ja betala här i sthl senast ja kolade.
hampe, jag bor i lägenhet ganska centralt i Luleå, bor man i villa ute i vildmarken är det förmodligen billigare. Men 600 per månad måste väl vara halvförsäkring? Såvitt jag vet är det mer eller mindre omöjligt att entusiastförsäkra en "normal" E36 M3:a.

Det kanske spelar in att alla M3 GT är direktimporterade, en svensksåld M3:a kanske ligger något lägre.

Hade jag bott i Sthlm så skulle jag inte ens fundera på en M3:a ... 124.900 per år är ju nästan mer än vad bilen kostar ... :-(
hampe m3
cabben en 97 hade han på entusiast försäkring medans han använde cupen som bruks, den va tysk såld.

min skulle han ha som fin bil, hittade den på annons en vecka efter, en kompis ringde på den men då va den såld igen.
så nu har ja ingen koll på vem som äger den.

ja har ju haft tur att mor min varit "så" intreserad av att åka fort ;) 1684kr/ månad m 26 skade fria år, svettigt att försäkra m.
Hmm, konstigt att ni får betala så mycket i Norrbotten jag betalar 700kr/mån för min M3 E36 och bor i Västerbotten.

Min M3
Länk
Carlén, jag kan bara gratulera. Jag ringde runt till ett antal bolag och det var inga roliga offterter jag fick. Det var som sagt en direktimporterad M3:a, vilket kan ha påverkat priset, men det var inte billigt att helförsäkra den. Hade jag haft ett eget låst garage att parkera den i och bott på en mindre ort så kanske jag hade fått halva premien, vad vet jag, för mig hamnade den alltså på ca 2000/månad i Luleå.
Zo
92
Zobra
Bmw M3 -94
Nu har vi facit, 2 år senare. En fin 3.0 finns ju runt 100. En dålig runt 70. Blev visst lite större värdeförminskning än vad folk trodde :P
Vet att jag har nämt det många gånger innan men kolla pris med Vesta!
Dom är nästan alltid billigare!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.