AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.163

BMW centrum malmö= amatörer

Sida 1 av 2
marw
Hejsan.

Vill byta växellådsolja då jag tycker min låda är trög när den är kall. Körde ner till BMW i centrum Malmö och sa jag vill ha olja till min växellåda. Jag sa med säkerhet jag har livstidsolja. MTF-LT1. Så jag frågade han hur mycket tror du jag behöver. Han svarade 3 liter. Min låda rymmer endast 1.1 liter. Jag sa jag vill ha 2 liter. Han fråga efter registreringsnummer. Gav han vänligen. Sen pilla han i datorn 10 minuter, efter det kommer han ut med ett papper från skrivaren och frågar. Har du grön eller orange papperlsapp på lådan. Jag sa jag vet inte. Jag vill bara ha er livstidsolja som finns i växellådaor efter 98 på manuella 5 serien. Försäljaren vägrade ge mig olja och sa jag måste veta vilken färg på etikett det ska vara. Jag sa till han. Vet inte ni det. Ni har årsmodell, chassinummer, serie m.m på bilen och ni vet inte vilken olja jag har i min låda. Jag blev förbannad och sa till dom att jag något sämre har jag inte varit med om jag går till någon annan..

vad fan är detta för jävla amatörer i Malmö. Frågar efter olja säger till och med vilken det är till. Ger dom chassinummer, regnummer, årsmodell, serie m.m. och dom frågar efter mig efter en klisterlapp. Dom ville inte säga var klisterlappen sitter heller för den delen. Dom s att där du läste MTF-LT1. var den grön eller orange lapp. Jag sa jag har fått uppgifterna från någon annan. Så sa han. Jaha. Så jag fråga han: Var är lappen. Det kunde han inte svara på.

fy fan. Går aldrig dit mer. En 13 åring med bilintresse vet mer än BMW i Malmö om sina egna bilar

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
vem var det som du pratade med, en av gubbarna där har jag rykt ihop med ett par gånger och jag brukar numera inte handla av honom.

finns dock en annan man där som har glasögon som är riktigt duktig.
marw
Hejsan ja det var en gubbe med mustasch tror jag, otrevlig och spela duktig. Kan ju fan inte ett skit. Han som sa 3 liter jobba i verkstan.

Fick ett äkta amatörintryck när jag var där. Så jävla dåligt på alla sätt.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag har också upplevt att det är virrigt vid reservdelsförsäljningen på Förenade Bil Centrum, och det har känts som om jag besvärar dem genom att köpa delar.

En gång fick jag upprepa 5 gånger att textilmattorna jag skulle ha var till en 325i E46 sedan, en annan gång tog det dem fem pustande minuter att få fram rätt torkargummi. FÖrmodligen är det beronende på vem man hamnar hos, men ändå.

Däremot är reservdelsförsäljning i Göteborg mycket bra!

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det där med oljetype till växellådeoljan var jag också med om till min 540 när jag ville ha ett prisförslag på oljebyte. Han knappade en massa på datorn frågade i verkstaden och sen frågade dom mig vilken typ jag skulle ha. Ingen aning svarade jag och då sa dom att det står på växellådan. Vadå, skulle jag gå ut och krypa in under bilen för att kolla (vilket den var för låg för)??? Du får väl hissa upp bilen och kolla var nästa förslag. Jag har tyvärr ingen lyft...Ja, då får vi väl kolla när du lämnar in bilen.

Kändes väldigt amatörmässigt från deras sida.

Var inne där häromdagen med min lille grabb på armen för att ta en titt på nya 3:an samt plocka upp några broschyrer. Pappaledig som man är, klädd i jeans, lite orakad, mm så visade försäljarna utan att säga något att jag inte ansågs som någon intressant kund. Visst fick mina broschyrer men det var lite pust, pust...

___
BMWCS #5157
Jag skulle också ha växellådsolja vid ett tillfälle. Tydligen behövde de då också veta vad jag hade för färg på lappen på växellådan, vilket jag inte hade en aning om. Hade också chassi nr osv men det hjälper ju föga. Överlämnade det till verkstad så jag slapp klydda med det. Verkar konstigt att de inte ville sälja till dig om du, som jag förstått det hela, visste exakt vilken olja du skulle ha? Det var ju inte fallet med mig.

Har ofta upplevt att de är tröga i huvudet på Centrum i Malmö. Speciellt en äldre man med glasögon, vars namn jag nog undviker att nämna. Vid ett tillfälle lämnade jag över en lista på saker jag skulle handla, inkl OE-nr. Säljaren kommer tillbaka med saker från lagret, slår in i datorn och summerar totalsumman vilken är orimligt låg. Han har glömt att hämta hälften av prylarna jag har angivit. Jag påpekar detta varpå han besvärat ger sig in på lagret och hämtar resten.

Men nej, denna gången glömmer han att jag ska ha två stycken lamphållare och ger mig bara en. Jag suckar inombords och kommer fram till att jag inte orkar bemöda mig att göra ännu ett påpekande. Beger mig därifrån för att återkomma vid ett senare tillfälle...

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Jag har mest positiva erfarenheter av reservdelssidan på Förenade Bil Centrum. Tycker det är överlag det smidigaste stället att handla delar av, dessutom brukar de vara väldigt hjälpsamma och tillmötesgående. Numera handlar jag alla delar och tillbehör där.
Dock har jag aldrig handlat växellådsolja där och har därför full förståelse för irritationen.

Andra bullar är det som gäller på reservdelssidan på Förenade Bil i Fosie. Man kan nästan tro att den numera ökända reservdelsansvarige i Fosie jobbat som passkontrollant i det forna DDR...jag har mötts av bitterhet, tristess samt oförskämdhet av honom efter mitt första (och sista) besök hos honom. Dessutom har han den synnerligen dåliga vanan att röka inomhus medan han tar hand om kunderna.
Jag kan inte begripa hur han ha förstroendet att arbeta som reservdelsäljare/kundmottagare för ett prestige märke som BMW.

Som tur är kompenseras detta av att Fosie har den mest tillmötesgående verkstadschef (David) som jag träffat på.

Kristoffer: Lösningen på problemet är att ta allt genom David.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
wendtan: Det är precis vad som sker numera, brukar handla av David när bilen ändå är på service hos dem :-)
Jag hade blivit förbannad om en säljare står och röker när jag talar med denne. Sluskfasoner som inte hör hemma, som du säger Kristoffer, på någon kundmottagning och speciellt inte hos ett prestigemedvetet märke. Obegripligt...

/// Olof

Länk
marw
Hittade denna länk.

Länk

Lifetime oljan. Har gul etikett. vill man ha denna. Passa även i lådor som har ATF olja, går utmärkt byta.

säger man: Jag har gul etikett så får man det man vill ha.

Helt sjukt man ska behöva hålla på så här..

Jag fattar inte varför alla har det så svårt med den sköne gubben på BMW i Foise, tar man bara honom på rätt sätt är han hur go och trevlig och hjälpsam som helst till skillnad från stolpskotten nere vid Drottningtorget, dom verkar vara PRAO-elever hela bunten..

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
G-M: Du står i minoritet utav en anledning. Att alla skulle ha attitydsproblem ovan känns kanske lite långsökt?

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
G-M: Jag tycker inte att jag skall behöva acceptera att en kundmottagare bemöter mig med oförskämdhet och står och bolmar mig i ansiktet med en cigarett. Allra minst när jag besöker honom som kund!
Du får gärna utveckla hur/varför jag skall ta denna främmande individ på "rätt sätt". Besöker jag Fosie anläggningen för att handla tillbehör är det sista jag förväntar mig ohövlighet. Jag skall väl för tusan inte acceptera hans agerande bara för att han av vissa anses vara ett unikum?
First impression last...
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Jag är helt på Magnus linje, sen har dom för övrigt infört rökförbud på bmw verkstäder sen en rätt bra tid tillbaka.

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
Problemet med BMWs säljare varesig det gäller bilar eller reservdelar är att de ofta inte fattar att det också är ett serviceyrke. Bördan ska inte ligga på mig att jag får rätt delar när jag kommer med en lista komplett med originalnummer. Den arroganta inställningen som många har, ska inte ligga hos dem utan hos MIG ;)

/// Olof

Länk
marw
Jag tänker aldrig mer gå ner till BMW på drottningtorget. Rena idioter hela högen där.. Synd på ett så i övrigt bra bilmärke.
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Här är en till som trivs med den "sköne gubben" i Fosie. Jag begriper inte varför ni klagar.

/Johan

Riktiga män kör sedan.
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
OT:
olja: vad f*n är hallickmetallic??? *skrattar*
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Å jag fattar inte varför man ska byta en Lifetime olja om det är just en Lifetime olja??

BMW e lag
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
bmwlundqvist: Länk

/Johan

Riktiga män kör sedan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.