|
|
|
|---|---|
|
Har ett par fantastiska fälgar på 19 tum till min "nya"z3m. Bara ett problem bilprovningen kan inte godkänna fälg som inte är orginal, 17Tum för typ besiktning. Vad gör man,,? Är det ok med 16 tum eller måste det vara 17? Finns det någon i malmö trakten som vill "byta" hjul ett par timmar tro!? Betalar för det. | |
|
Välkommen till forumet! Varför skulle den inte godkännas med dina 19-tumsfälgar? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Som sagt, det finns inget som säger att du måste ha original, inget heller som säger att du inte får ha större fälgar. Det enda som gäller är max 5% större eller mindre rullomkrets. Dvs har du rätt profil på däcken är det helt ok. Länk |
|
| om jag inte mins fel så måste bilen vara typ godkänd med 19 för att få ha 19 men om du ska typa den så kan det inte vara några problem ring till någon bmw handlare och be om ett intyg att den är ok med 19 fälgar | |
|
vad jag har lätst till mig i trådar i detta ämne är att det är omkretsen som gäller främst. Använd sök funktion och kolla vad Jesperado svarade i såna frågor. ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! Z-träff 1 MAJ - Brostugan-Stockholm |
|
|
sandersson -> Jag hävdade samma sak här på forumet och "fick på tafsen" av en kille som jobbar på besiktningen. Påstår att de skiter i hjulets omkrets så länge bilen är körbar och hjulet inte tar i hjulhus osv. Sen är det möjligt att inte alla besiktningsmän har samma åsikter. Vill du låna ett par M-orginal fälgar så hör av dig! :D (Bor i Kristianstad men är ofta i Malmö). /// Viktor Mer mos till folket |
|
|
Jag körde igenom min BMW Z3 med 19" fälgar.. De är inga problem, sätter på mina nya Breyton Magic fälgar snart..och tänker inte byta för att behöva besiktia bilen. Bli glad när surgubben på bilprovningen säger att du har snygga fälgar ;) MVH |
|
|
ViccoA, Nu vet jag inte vilken besiktningsman du hade men att den får ha vilken rullomkrets som helst var nog bara något han slängde ur sig. Säger sig självt att du inte får öka eller minska hur mycket som helst. Hastighetsmätaren kommer att visa helfel om du ändrar mycket. Typgodkännande behövs inte. Däremot. SOM SAGT. :) .... får det inte ökas eller minskas med mer än 5% i rullomkrets. Surfa in på www.vv.se om ni är osäkra. Länk |
|
|
Enligt lag får rullningsomkretsen inte förändras mer än max 5%, och för helfordonsgodkända fordon gäller endast de dimensioner tillverkaren godkänt. Inget av detta kontrolleras dock, varken vid en registreringsbesiktning eller en kontrollbesiktning... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Citerar vägverkets uppgifter "Vid utbyte av däck och fälgar är följande däck- och fälgstorlekar tillåtna att användas utan registreringsbesiktning av bilen: De däck och fälgar som ingår i helfordonsgodkännandet, andra däckdimensioner med en storlek som ligger inom de min- och maxgränser som det i godkännandet minsta och största däcket har, samt ytterligare storlekar som fordonstillverkaren anger och tar ansvar för." Länk |
|
|
Tack för alla tips men det är faktiskt så enl imprtlagen att bilen måste ha den tum storlek som bilen har på typregistreringen. Om ni tittar i era instr.böker står där 17 tum och då måste det vara detta vid cocbesiktningen. Sen begrep jag att han kunde skitit i villket om han velat... Men jag undrar: vad händer om man blir stoppad med 19 tum i fordonskontroll..kollar polisen typregistreringen då? MVH S |
|
|
sandersson: Titta i Jesperados profil Länk , han har koll på detta. Har du tur, kanske ni träffas snart! Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Bilen går inte igenom med 19", trust me.... har nämligen 19" AC Schnitzer Type III Racing på min kära kärra.... | |
| Märkligt. Verkar som att det går igenom för vissa och inte för andra! Jag sätter på mina 19" Breyton till besiktningen iaf, i värsta fall får tjejen åka dit och besiktia bilen. Går kanske bättre då, om hon smörjer upp dem ;) | |
|
yatooil: varför skulle du vilja "typbesikta" din bil? Har du åkt med en obesiktad importbil i ett år? Z MMM Coupe |
|
| Kanske lättare att få den igenom vid en vanlig besiktning än en registreringsbesiktning. Kan tänka mig det i alla fall. Min bil fick åka hem och sätta på originalhjulen hur som helst vid regbesiktningen. | |
|
Japp inget att göra! Problemet är att jag inte har dom sk orginalhjulen i Sverige. Pratade med BMW i tyskland som sa att bilen är typgodkänd med 19tum men Bilprovningspojkarna vägrar att se det så! Letar låne däck i Malmö men det är inte lätt.. MVH |
|
|
sandersson - Är rätt ofta i närheten av Malmö, då flickvännen bor i närheten. Som sagt behöver du låna så säg till. :D /// Viktor Mer mos till folket |
|
|
Rökt av bilprovningen. Måste hyra ett par orginalhjul 17tum för att få min bil godkänd. Och var fan kan man göra detta, i Malmö. Någon som har ett par stående som kanske bytat till tuffare hjul. HJÄLP Boys. |
|
|
Kan du inte ta 328'ans hjul och besiktiga med? Första året fegade jag och besiktigade med mors E36 15" hjul med 195'or på. Förra året testade jag med arton tummarna på, inga som helst problem. Besiktningsmannen tycket även jag kunde gå upp till 265'or bak, vilket jag nu gjort. Går den inte igenom med 18" på i år blir det liv i luckan, he he. =) Fast min är ju typad med 18" hjul, importfirman hade varit med förr och fixade det. Fredrik M |
|
|
sandersson-> Hör av dig om du behöver låna Z3M orginalfälg. :D /// Viktor Mer mos till folket |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.