AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.712

Styrservo går trögt åt höger

si
33
sierra_mannen
BMW 735IAL-89
Hej,

Har problem med mitt stytservo.
Går trögt åt höger när bilen är kall. släpper efter 5 minuter när bilen är varm. Detta fenomen är påtagligt nu på vintern men märks inte alls på sommaren. Har fyllt på med servo olja då det var lite klent med den varan. Detta hjälpte dock inte.Någo som vet vad det kan vara för fel?

Mvh
Micke
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Min 750iL-89 är likadan, har du också Servotronic?

Det händer bara när bilen är kall, ibland kommer och går servoverkan (bara åt höger) innan den blivit varm.

Jag har sökt i flera forum för svar, men inte hittat något. Det enda jag hittat var att det kan vara olika värmeutvidgningskoefficienter på delarna i servosystemet, men jag köper det inte riktigt.

Det känns som om problemet ligger i hydraulikdelen, inte i eldelen av Servotronic.

Finns det fler som har samma problem?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
si
33
sierra_mannen
BMW 735IAL-89
Servotronic ? Vet ej om jag har detta troligtvis inte men hur ser man det? Så du har samma konsiga fel som jag Erik.
Som du skriver Erik, det vore intressant att få höra om det finns fler som har samma problem. Kan nämna att det vibrerar lite i ratten också från styrservor men detta upphör också när allting är uppvärmt.

\Micke
Visa användare
253
Nillen78
BMW M3 V8 -08
Prova att slå i Redlines power steering... kan göra underverk på bilar *L*
1 Liter för lite drygt 150kr

//Niclas

Pärlan Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Att slå i denna ATF-liknande olja i systemet som är gjort för CHF, avråder jag bestämt ifrån.
De har olika viskositet, jämför gärna själv: Länk Länk

Lite tips för att kolla om du har Servotronic: Länk

Erik

___
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag hittade några tyska diskussioner om detta, men tyvärr verkar ingen ha något vettigt svar:
Länk
Länk
Länk
Länk

Erik

___
Visa användare
253
Nillen78
BMW M3 V8 -08
Redlines powersteering är blandbar med alla servo oljor... oavsett färg osv.
Den är bättre än man kan tro.
Den fixar småläckage, skrikande pumpar osv.

//Niclas

Pärlan Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag hoppas att det inte är Mekonomens officiella ståndpunkt att ATF och CHF är blandbara.

Det avancerade hydraulsystemet på dessa bilar betjänar styrservo, bromsservo, nivåreglering, EDC-dämparna bak och ASC+T-systemet, och man ska inte slå i vika mirakelmedel som helst bara för att produkten fungerar i vanliga enkla servosystem.

Erik

___
Visa användare
253
Nillen78
BMW M3 V8 -08
Erikw

Kolla med redline... va på kurs med dom i onsdags då dom hävdade att det är så!
Jag ifrågasatte givetvis deras påstånde o fick till svar att deras powersteering är blandbar med alla sorter o färger osv.
Det enda det inte var testat är Citroens system annars var det bara o köra.
Ta kontakt med redline själv o hör vad dom säger!

//Niclas

Pärlan Länk
Visa användare
253
Nillen78
BMW M3 V8 -08
Erikw

Kolla upp fakta innan du kritiserar!

//Niclas

Pärlan Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Oljan som används i Citroën är LHM, den är mycket närbesläktad med CHF 7.1. Det står t.o.m. i min instruktionsbok att man i nödfall kan man använda LHM istället, om man inte får tag på CHF 7.1. Här kan man läsa mer om hydraliken i Citroën: Länk

Fakta har jag redan tagit reda på, läs länkarna ovan. Viskositeten är betydligt lägre för CHF, speciellt vid låga temperaturer.

Det är möjligt att man kan använda Redlines Suspension Fluids istället, om man har fäst sig vid det märket. Vem är importör i Sverige?

Nu hoppas jag att vi kan återgå till det verkliga problemet.

Erik

___
Visa användare
253
Nillen78
BMW M3 V8 -08
Erikw

LHM olja är rekomenderat av Castrol till Citroen bilar... så det är inte en olja som ska användas i "Nödfall"!
Vad det beträffar Redlines power steering så är den oljan blandbar med alla servosystem oavsett oljan som finns i behållaren innan.
Om du har frågor om det jag skriver så kontakta redline själv o hör efter!
För mig är ämnet färdig diskuterat!

//Niclas

Pärlan Länk
si
33
sierra_mannen
BMW 735IAL-89
Här ser man hur en tråd spårar ur. Det finns flera trådar med just servolje diskusioner där åsikterna är många och folk kan argumentera tills tangentbordet går sönder.
Diskutera gärna men inte i den här tråden!
Kanske vi kan återknyta till det egentliga problemet i början på tråden.

\Micke
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
I inlägget ovan skriver jag ”MIN instruktionsbok”, och då syftar jag på instruktionsboken till min BMW E32. Någon Citroën har jag inte och kommer aldrig att skaffa.

sierra_mannen: Har du provat att stillastående varva upp motorn i neutralläge, och se om det blir bättre? Trycket från pumpen ökar, men det kanske inte hjälper?
Jag gjorde så på min innan jag ställde av den i höstas, men jag har för mig att det inte blev någon skillnad.

Märker du någon skillnad på om du vrider hjulen åt något håll när du parkerar den?

Har du bytt några komponenter i hydraulsystemet? Problemet uppkom på min efter jag tömde ut systemet för att byta stötdämpare, nivåventil och hydraulrör. Dessutom hade en tidigare ägare blandat i ATF i systemet, det var en slem-aktig röd-grön röra som jag fick spola ur.

Erik

___
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Länk

Erik

___
si
33
sierra_mannen
BMW 735IAL-89
Hej igen Erikw.

Jag köpte bilen i sommras och märkte problemet framåt hösten.
När jag kollade oljenivån i servo burken så var det nästan tomt så jag fyllde på med LHM men det blev ingen skillnad.
Testade idag med att varva lite när jag startade bilen.svängde åt höger och först gick det trögt och sen släppte allt på engång i ett ryck och ratten gick lätt, Nu var det ju 5 plusgrader ute och bilen hade stått i 4 timmar. Ska testa med att ha hjulen i olika lägen när jag parkerar.

\micke
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Byt styrväxel !!

Jag har skuvat bil i 20 år och stött på massor av bilar med liknande problem. Har provat alla tänkbara knep så som mirakeloljor, skölja systemet mm. Men alltid har det slutat med byte/renovering av styrväxeln.

Det är troligtvis nån ventil i ventilhuset som är sliten/kärvar och det finns inga genvägar att fixa det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.