AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.178

Skak i ratten vid inbromsning!

Visa användare
95
Coken
BMW 316i -00
Hejsan, jag har en 325 E36 -94 och när jag kör i ca 120 och uppåt och bromsar så skakar det orentligt i ratten. (Obalans i däcken har jag tänkt på men kan redan nu säga att det inte beror på det.)

Jag har varit hos mekaniker och där sa dom att länkarmar, spindelleder, skivor och belägg är nytt verkar vara så att förra ägaren försökt bli av med skaket vilket verkar vara omöjligt på BMW E36.

Jag har i alla fall bokat tid för svärvning av skivor och ska på med nya belägg så man blir av med eventuella ojämnheter även i navet.

Min fråga är efter detta eftersom det inte verkar finnas några mekaniker i mina trakter som kan fixa det här, vad ska man hitta på sen för dom "vanliga" felen är ju så gott som nya och att svärva skivor och byta belägg verkar vara för enkelt för att detta ska försvinna?

Alla förslag och funderingar är mer än välkomna.

Be nice.
Nya skivor och belägg är nog den "enkla" lösningen på ditt problem. Se till så att bromsoken blir uppsmörjda och funktionstestade när ni byter skivorna, och montera skivorna på korrekt sätt. Naven ska vara helt rena och kopparpasta skall INTE användas. Detta borde råda bot på dina problem, om spindelleder och länkarmar redan är bytta.

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Visa användare
95
Coken
BMW 316i -00
Okej det ska jag lägga på minnet, tack.

Man har hört historier där man bytt skivor och belägg och skaket kommit tillbaka efter 1 månad igen liksom och jag är nästan säker på att det kommer vara så för mig med.

Be nice.
Coken,

Det får vi inte hoppas! Det är viktigt att du kör in skivorna ordentligt, och undviker kraftiga inbromsningar de första (cirka) 10 milen!

Köp kvalitetsskivor (Brembo, Zimmermann, ATE etc) /belägg (Road House, Textar, Jurid etc) eller BMW Original. Inget junk från Biltema.

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Visa användare
95
Coken
BMW 316i -00
Kalle.

Nä man hoppas ju så klart på det bästa innerst inne men som sagt lite för "enkelt" verkar det vara. hehe a perfekt roadtrip till bilmässan i Jönköping då så får man köra in skivorna :)

Jo det är BMW original delar jag har för avsikt att sätta dit.

Be nice.
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Kolla bussningarna i framvagnen oxå. Kan oxå vara boven i dramat. Länkarmsbussningen kan ge sig rätt så bra. Sitter på "bumerangen" (spindelleden på ena änden o denna på den andra) Genom att hissa upp bilen och använda sig av en kofot eller dyligt så ser du om den e kass eller inte..

lycka till!

"E46 Coupe snart kanske om jag hittar nån"
Visa användare
472
w9816
D7 -??
På min -91 E36 hjälpte det inte med nya bromsar, men vibrationerna försvann sen när jag bytte till nya däck. Tydligen ojämnt slitna eller nåt.
Ek
118
Ekis
320i -02
Har samma problem med min 328ic -96. Bytte både skivor och belägg fram på sensommaren men nu skakar det i ratten när man bromsar in. Kraftigast skakar det när man bromsar ned vid 100km/h. Misstänker att det är däcken det beror på...har nyss besiktigat och de sa inget om länkarmar, bussningar osv.
Ps
41
Pson
E36 325i -91
Hade samma symptom på min men då berodde det på dåliga bussningar i bakvagnsbryggan. Om du förutom vibrationerna märkt av någon ökad vind- eller spårkänslighet hos bilen kan det kanske vara ett tips att kolla upp dessa! Lycka till!
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Samma på min gamla 520 E39, skaket försvann när vinterdäcken kom på.

/J
Visa användare
95
Coken
BMW 316i -00
Spajjs, jag har varit hos en mekaniker och han har kollat med kofot så som du säger och han tyckte inte att det var något fel.

w9816, jag har också tänkt på att däcken kanske är lite gamla och ska byta till nya sulor fram till våren så får vi se hur det blir med det.

Ekis, mm men skakar det för dig även när du kör i vissa hastigheter? utan att bromsa alltså det gör det faktiskt för mig med och det måste ju vara däckens fel.

Pson, okej jag ska byta bakvagnsbussningarna med, bilen känns "svampig" i rondeller och kurvor. Tack för detta visste inte att detta kunde påverka inbromsningen.

Johan M3, jag har vinterdäck på nu och det skakar kanske blir tvärtom för mig att det försvinner när jag sätter på sommardäcken :)

Be nice.
Visa användare
162
Perra L
E36 318IS coupe -93
E30 320 Cab -90
När jag byter belägg/skivor brukar jag följa vad som står på förpackningar till mc belägg - ett 100 tal mkt lätta inbromsningar för att nöta in, det är kanske onödigt med så många vad vet jag men det kan säkert inte skada iaf. Ej heller särskilt besvärligt. Nya skivor och trummor kan ibland slå sig efter ett tag pga spänningar som släpper vid värmeutveckling, har även erfarit detta.

Mvh Per
Visa användare
95
Coken
BMW 316i -00
Okej tack för den infon Perra L.

Be nice.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.