AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.405

Köp av Z3a?

Da
50
David80
Z3 -96 1.8
Hej alla motorvänner!

Här kommer en hyfsad rookie på BMW i allmänhet och Z3´an i synnerhet.

Siktar just nu på ett köp av en Z3a i 100 000 kronorsklassen och en bit över över, har några objekt på gång. Men innan jag ev. slår till så har jag en del frågor och funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med?
Jag är mycket tacksam för alla svar och kommentarer jag kan få, gärna så snart som möjligt då det kan va dax att slå till vilken dag som helst nu. Frågorna gäller främst årsmodellerna 96 och 97, med 1.8´ans motor.

# Hur är det med Z3´an, är den galvaniserad och isåfall hur mycket? Eller annat rostskydd?

# Är elstolar mer eller mindre standard?

# Vad är ett rimligt pris på en lös hardtop, ny eller beg i hyfsat skick?

# Var kan man köpa en ny hardtop, hos BMWhandlare antar jag?

# Men vad säger ni om cab på vintern?

# Servicarna, är de dyrare än på en "standardbil"?

# Säkerhetsbågar är inte standard va? Vad har de för säkerhetssystem vid rullning istället isåfall?

# AC eller klimator verkar inte vara standard på de billigare versionerna av 96or och 97or va?

# vad säger ni om väghållningen? Har hört runt lite och en del tycker att väghållningen är helt ok, medan andra sågar den totalt.

# När det gäller servicar, är elektroniken osv så pass att vilken verkstad/elverkstad som helt kan klara av att serva den, eller måste man vända sig till en märkesverkstad? Dock förstår jag att märkesverkstad är att rekommendera.

# reservdelar, känns som de är dyrare än till en "standradbil" eller? Finns väl kopior på BMW Z3´s delar, likväl som det finns till de flesta t.ex. Volvo?

# Har ni någon uppfattning om vad det kostar att montera in larm, själv och på verkstad?

# Det är inte standard med motorvärmare och uttag för kupévärmare antar jag? Går det överhuvudtaget att göra och vad kan det ungefär kosta isåfall?

# Om jag köper en Z3a så kommer jag köra den som en vardagsbil året runt, vad säger ni om det?

# Att köra den även på vintern, fungerar det bra eller skulle ni avråda det?
Vad är största problemet med att ha köra den på vintern?

# Hur är väghållningen i vinterväglag?

# Rostar en cab i allmänhet, och en Z3 i synnerhet, lättare än en "vanlig" bil?
Jag menar om en cab inte är tillverkad och tänkt för att köra på vintern?

# Vad tror ni rent allmänt om att försöka hitta en Z3 för ca 100 000, hittar man bara sådana i dåligt skick eller slutkörda?

# har sökt på blocket, BMWs hemsida, autopower, bytbil, bilweb osv, har ni tips på vart mer man kan söka efter en Z3a?

# Hur många mil kan man gissa att en Z3 rullar? 15-20 000?

Det här blev en del frågor det, men som ni förstår så vill man ju ha så bra koll som möjligt innan man eventuellt gör ett köp och efter att ha följt diskussionerna här en tid så verkar det som ni intelligenta människor här på forumet är bra lämpade att svara på dessa frågor :)

Återigen - väldigt tacksam för all hjälp jag kan få - mvh David

Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
På frågan "# Hur många mil kan man gissa att en Z3 rullar? 15-20 000?" Hoppas jag definitivt att svaret är mer än 15tusen då min snart rullat det :D

/// Viktor

Mer mos till folket
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Min har även den rullat 10+ och den är också en M Coupé, i bedårande bra skick med perfekta avgasvärden, bilen känns som ny! Men visst, vid kanske 20 eller så är det väl dags för lite hjullager och så, men det är ju inga pengar.

Ny hemsa, i betastadie:
Länk
vo
141
volatile
BMW Z3 Coupé 3.0 -2002
Välkommen till forumet David, skall försöka besvara dina frågor så gott jag kan. Jag klipper in ditt inlägg för att få lite struktur på dina frågor.

-På 2.8'orna 3.0'orna och M'en är det mer eller mindre standard
1.8/1.9 vet jag har andra stolar, är osäker där faktist.

-Kolla blocket och diverse tidningar finns ofta en del till salu, nya är dom troligtvis för dyra för att det skall vara värt att lägga pengarna på det med tanke på att du verkar försöka hålla nere budgeten lite.

# Var kan man köpa en ny hardtop, hos BMWhandlare antar jag?
-Precis, men somsagt dyrt.
-Det funkar bra, passa bakrutan bara så du inte spräcker den, några på forumet har råkat ut för det.

# Servicarna, är de dyrare än på en "standardbil"?
-Servicarna är inte dyrare, framförallt inte på dina motoralternativ.

# AC eller klimator verkar inte vara standard på de billigare versionerna av 96or och 97or va?
-Exaktemento, du har förstått det själv.

# vad säger ni om väghållningen? Har hört runt lite och en del tycker att väghållningen är helt ok, medan andra sågar den totalt.
-Jadu, vad ska man säga. Med risk för mothugg från alla roadster ägare så får jag faktist säga att jag kan förstå att vissa sågar det. Andra nöjer sig, allt är ju relativt och beror på förarens kunskaper, och krav. Men jag personligen har min åsikt och kan sammanfatta det rätt lätt. Vad gäller roadstern så motsvarar INTE väghållning utseendet på bilen.

# När det gäller servicar, är elektroniken osv så pass att vilken verkstad/elverkstad som helt kan klara av att serva den, eller måste man vända sig till en märkesverkstad? Dock förstår jag att märkesverkstad är att rekommendera.
-Det finns många bra verkstäder som kan hantera din bil, det är ingen rymdfysik utan en helt vanlig bil. Du väljer själv efter behag och priser.

# reservdelar, känns som de är dyrare än till en "standradbil" eller? Finns väl kopior på BMW Z3´s delar, likväl som det finns till de flesta t.ex. Volvo?
-Absolut, generellt sett är det nog lite dyrare än t.ex till en Volvo 240. Men en Z3 går inte att jämföra med en vardagsbil. Jag tycker dock det finns många bra priser på reservdelar. Vad gäller slitagedelar är mycket av Z3:ans delar taget från gamla 3-serien så hos BMW är det ofta överkomligt, och ibland förvirrande dyrt. Det beror på delen.

# Har ni någon uppfattning om vad det kostar att montera in larm, själv och på verkstad?
-Beror på larmet, billigaste ligger från 1200kr och upp, monterar du själv tillkommer inga kostnader såklart. Hos verkstad så får du räkna med det dubbla.

# Det är inte standard med motorvärmare och uttag för kupévärmare antar jag? Går det överhuvudtaget att göra och vad kan det ungefär kosta isåfall?
-Det går att fixa, vet ej pris.

# Om jag köper en Z3a så kommer jag köra den som en vardagsbil året runt, vad säger ni om det?
-Inga problem alls.

-Inget problem alls. Allt handlar om hur ofta du tvättar och hur du sköter underhållet på bilen, vinterkör du så kräver det mer underhåll. Det säger sig självt.

# Hur är väghållningen i vinterväglag?
-Beror på hur bra däck du har ;). Skämt åsido. Väghållningen i vinterväglag? Jag vet inte många som ligger och pressar så karossen vrider sig i kurvor när det är snöbelagd väg ute. Konstig fråga. :)

-Det finns nog inga såna tankar, Cab'ar brukar väga ett par kg extra jämfört med Coupé.

# Vad tror ni rent allmänt om att försöka hitta en Z3 för ca 100 000, hittar man bara sådana i dåligt skick eller slutkörda?
-Finns gott om Z3:or för 100' som inte är slutkörda eller i dåligt skick.

# har sökt på blocket, BMWs hemsida, autopower, bytbil, bilweb osv, har ni tips på vart mer man kan söka efter en Z3a?
-Här

# Hur många mil kan man gissa att en Z3 rullar? 15-20 000?
-Mycket mer än så, om du sköter servicarna och underhåll.

Summa summarum David. Häng inte upp dig för mycket på att det är en "Z3" och att saker inte håller och motorn går sönder efter 20k mil. Din Z3 är trots allt en helt vanlig 3-serie i grunden. Motorn är väl utformad och körs i många fler bilar än Z3. Du ser väl gamla 318 från tidigt 80-tal med 40000 på mätarn som ser ut att vara i toppskick då och då på vägarna? En Z3 kan likväl stå i samma sits om ett par år, det är ju samma bil med ett annat yttre.

/Vol
sk
4
skinnet
Z3 3,0-01 cab
Atlantablå/blå cab
Om du kan stå ut med en atlantablå, så har en kompis till mej sin bil på blocket. tror han vill ha 115 för den, bor i hörby. Riktig jpedant e han, så bilen är fräsch...

Pelle
Da
50
David80
Z3 -96 1.8

Jamen det här var ju kanon, tack så mycket för din hjälp Vol!
Skulle det vara så att nån annan har svar och åsikter som avviker från Vol´s så skriv gärna det.

>># Men vad säger ni om cab på vintern?
>-Det funkar bra, passa bakrutan bara så du inte spräcker den, >några på forumet har råkat ut för det.

Spräcker bakrutan, vadå, pga att mjukplasten blir "hård" och spricker lätt vid lägre temperaturer?

>># Servicarna, är de dyrare än på en "standardbil"?
>-Servicarna är inte dyrare, framförallt inte på dina motoralternativ.

Låter ju bra det

>># vad säger ni om väghållningen? Har hört runt lite och en del >>tycker att väghållningen är helt ok, medan andra sågar den >>totalt.
>-Jadu, vad ska man säga. Med risk för mothugg från alla >roadster ägare så får jag faktist säga att jag kan förstå att vissa >sågar det. Andra nöjer sig, allt är ju relativt och beror på >förarens kunskaper, och krav. Men jag personligen har min >åsikt och kan sammanfatta det rätt lätt. Vad gäller roadstern så >motsvarar INTE väghållning utseendet på bilen.

Ok... men om man jämför väghållningen med standardbilar då, typ Toyota Corolla, Saab 900 osv?

>># När det gäller servicar, är elektroniken osv så pass att vilken >>verkstad/elverkstad som helt kan klara av att serva den, eller >>måste man vända sig till en märkesverkstad? Dock förstår jag >>att märkesverkstad är att rekommendera.
>-Det finns många bra verkstäder som kan hantera din bil, det >är ingen rymdfysik utan en helt vanlig bil. Du väljer själv efter >behag och priser.

Ok, man har ju hört om folk som varit tvungna att lämna sina bilar på BMWverkstäder pga elfel som en vanlig verkstad inte kunnat fixa, men kan ju kanske mest ha varit importerade bilar..

>># reservdelar, känns som de är dyrare än till en "standradbil" >>eller? Finns väl kopior på BMW Z3´s delar, likväl som det finns >>till de flesta t.ex. Volvo?
>-Absolut, generellt sett är det nog lite dyrare än t.ex till en >Volvo 240. Men en Z3 går inte att jämföra med en vardagsbil. >Jag tycker dock det finns många bra priser på reservdelar. Vad >gäller slitagedelar är mycket av Z3:ans delar taget från gamla 3->serien så hos BMW är det ofta överkomligt, och ibland >förvirrande dyrt. Det beror på delen.

Ok, men det finns kopior på Z3´ans delar med, behöver alltså inte beställa fån BMWhandlaren/verksttaden om nåt litet pajar?

>># Har ni någon uppfattning om vad det kostar att montera in >>larm, själv och på verkstad?
>-Beror på larmet, billigaste ligger från 1200kr och upp, monterar >du själv tillkommer inga kostnader såklart. Hos verkstad så får >du räkna med det dubbla.

Var ju inte såå farligt.

>># Om jag köper en Z3a så kommer jag köra den som en >>vardagsbil året runt, vad säger ni om det?
>-Inga problem alls.

Kanon!

En av de privata säljare av beg BMW skrev såhär på frågan om det följde med vinterdäck och då blir man ju lite fundersam:

*vinterdäck finns förståss inte. Detta är trots allt en sommarbil (tyvärr). Vinterkörning inte att rekommendera med en bil så lätt på baken.

Vad säger ni om det?

Jag frågade ju också på forumet om det här med säkerhetsbågar om det är standard eller om man kan köpa till?
På en av de bilar jag har hört mig för om så fick jag följande svar på om det fanns störtbågar:

*inga säkerhetsbågar bakom sätena. nedfällbart vindskydd.

Men något skydd måste väl finnas, eller vad säger ni? Finns det inte störtbågar så måste det vara obligatoriskt med något annat rullningsskydd?

>># Hur är väghållningen i vinterväglag?
>-Beror på hur bra däck du har ;). Skämt åsido. Väghållningen i >vinterväglag? Jag vet inte många som ligger och pressar så >karossen vrider sig i kurvor när det är snöbelagd väg ute. >Konstig fråga. :)

Nja..ja konstig fråga kanske, men man har ju hört att Z3´ans väghållning är sådär, så jag tänkte att kanske är det ännu värre i på vintern, att köra i snö och slask osv?

>># Rostar en cab i allmänhet, och en Z3 i synnerhet, lättare än >>en "vanlig" bil?
>>Jag menar om en cab inte är tillverkad och tänkt för att köra >>på vintern?
>-Det finns nog inga såna tankar, Cab'ar brukar väga ett par kg >extra jämfört med Coupé.

Vad jag menade var att om grundtanken när man tillverkade Z3´an ( och andra cabbar) var att den inte skulle gå i vinterväglag, så att man av den anledningen inte satsade så mycket på rostskydd och tålighet i material och konstruktion som kanske behövs vid låga temperaturer och vid vinterkörning?

Jo att caben ofta väger lite mer har jag kollat upp, men man får ju ändå kommentarer som att Z3´an skall vara en olämplig vinterbil pga den är "lätt om baken", vad säger ni om detta?

>># Vad tror ni rent allmänt om att försöka hitta en Z3 för ca >>100 000, hittar man bara sådana i dåligt skick eller slutkörda?
>-Finns gott om Z3:or för 100' som inte är slutkörda eller i dåligt >skick.

Och vart hittar man dessa ;)

>>bilweb osv, har ni tips på vart mer man kan söka efter en Z3a?
>-Här

Antar att det skulle stå en adress där?

Tack för era kommentarer!

Da
50
David80
Z3 -96 1.8
Tack för tipset - jo jag har sett den i Hörby, ser helt ok ut, men jag tycker det finns andra färger som är snyggare..desssutom är det ju grymt långt från Gävle till Hörby!
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Välkommen hit David!

Ja, elstolar är standard på samtliga modeller, dock är inställningen av ryggstödets lutning alltid manuell.

En ny kostar drygt 30000 kr lackerad och klar, begagnade i bra skick går att hitta från ~10000 kr, ibland ännu lägre.

Skulle jag köra på vintern så skulle jag nog satsa på en hardtop, framförallt för att slippa få suffletten indränkt med salt och annat. Dessutom är det ju trevligt med en riktig glasbakruta med värmetrådar vintertid!

# Säkerhetsbågar är inte standard va? Vad har de för säkerhetssystem vid rullning istället isåfall?

Störtbågar är standard på vissa bilar men tillval på andra. Saknar bilen sådana så har den inget säkerhetssystem vid rullning överhuvudtaget. Å andra sidan är frågan är mycket störtbågarna hjälper: Voltar du med bilen och rullar över en sten så är det kört i vilket fall som helst. :|

Väghållningen är mycket bra för mina behov, dvs. en hel del glidarkörning på kurviga landsväg, inga Schuhmacher-ambitioner här inte :) Kör man mer aktivt kan det kanske vara lämpligt med t.ex. ett fjäderbensstag, andra dämpare etc.

Inga större problem, bilens värmepaket är effektivt och kupén är liten, så man har det varmt och mysigt där inne :) (jag kör visserligen inte med Z3:an alls vintertid, men ett fåtal gånger då det varit torrt väglag men minusgrader har den fått vara ute)

Caspar här på forumet har kört sin M Roadster en del nu i vinter utan några som helst problem. Då är det alltså 321 hk och inget antispinn eller liknande hokuspokus vi talar om!

Rostskyddet på Z3 är väl inte precis världens bästa (en hel del plåtskarvar här och var undertill), men jag har aldrig sett något exemplar som varit särskilt rostangripet. Det enda är att tröskellådorna kan rosta i framkant, bakom framhjulen.
Roadstern väger för övrigt mindre än coupén iom att coupén i princip bara är en roadster med extra plåt i form av tak. I normala fall brukar man ju utgå från en täckt bil och kapa taket, men i fallet Z3 har man alltså gjort tvärtom.

Lycka till med ditt köp!

/Masten

"En Z-träff utan Masten är som en fest utan OLW"
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
>Spräcker bakrutan, vadå, pga att mjukplasten blir "hård" och spricker lätt vid lägre temperaturer?

Just precis! Som tur är så kostar en ny bakruta inte så farligt mycket, och den går att byta själv. Se här: Länk

>Ok... men om man jämför väghållningen med standardbilar då, typ Toyota Corolla, Saab 900 osv?

Z3 är en formel 1-bil jämfört med Toyota Corolla och Saab 900 ;)

> Ok, men det finns kopior på Z3´ans delar med, behöver alltså inte beställa fån BMWhandlaren/verksttaden om nåt litet pajar?

Flera delar finns hos Mekonomen, så det går att komma billigt undan!

/Masten

"En Z-träff utan Masten är som en fest utan OLW"
Da
50
David80
Z3 -96 1.8
Tackar för väkomnandet -

>># Säkerhetsbågar är inte standard va? Vad har de för >>säkerhetssystem vid rullning istället isåfall?

>Störtbågar är standard på vissa bilar men tillval på andra. >Saknar bilen sådana så har den inget säkerhetssystem vid >rullning överhuvudtaget. Å andra sidan är frågan är mycket >störtbågarna hjälper: Voltar du med bilen och rullar över en sten >så är det kört i vilket fall som helst. :|

Ajaj då, låter inte så bra.. Hmmm.. Går det att köpa och sätta dit bågar då? Har hört nåt om att det inte går att göra? Vad kostar de om det går att göra?

När vi ändå är inne på säkerhet, vad kan man säga om säkerheten vid t.ex. krock eller dyligt, det är ju en ganska liten bil vi talar om?
Hur är sidokrockskydd osv?

David

Da
50
David80
Z3 -96 1.8
Sen var det ju det här med om och hur mycket den är galvaniserad?
Hur är den behandlad mot rost och så annars?

David
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Krockskyddet är nog det samma ungefär som för e36, och det samma gäller rostskyddet.
Ang väghållningen så är den bra mkt bättre än sitt rykte. Jag har kört mkt M3 E36 och M roadsterns väghållning är bättre än det, den 250 kg mindre vikten är nog den största faktorn. Hur det ligger till med de 4 cylindriga vet jag ej då jag kört för lite med sådana för att uttala mig egentligen, men förhållandet med jämförbar E36 modell borde ge samma utslag där. Och det är sällan man rankar BMWs modeller som taskiga vägvagnar. Men Z3:an har ngt sämre väghållning än Porsche Boxster, Och mkt sämre väghållning än både sin Coupebroder och sin efterträdare. Men det säger mer om deras förträfflighet än om z3ans tillkortakommande....
Jag citerar den gode Tiff Needel, från filmen Burning rubber: ".....The best handling car in the business: The BMW M roadster!" Eller samme Tiff, vid provkörningen av M coupe:" ....It handless EVEN better than the roadster!"
Bo
132
Bong
Z3 M Roadster -97
BMW Marine D7
"Men något skydd måste väl finnas, eller vad säger ni? Finns det inte störtbågar så måste det vara obligatoriskt med något annat rullningsskydd?"

Som sagt, inget rullningsskydd utan bågar. Men å andra sidan så voltar du inte så lätt med en Z3, jag skulle tro att det är omöjligt att välta den på planmark (a la A-klasse), om man åker ut i terrängen eller mot en hög refug är det naturligtvis en annan sak.

/Hans
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
David80: Mitt råd vad gäller hardtop är att först se vilket behov du har. Innan mitt köp så var jag också helt inställd på att jag måste ha en hardtop då jag också kör året runt.
OK, vintern skiljer sig en hel del från Gävle och Göteborg, men jag anser att jag inte behöver en hardtop under rådande vädertillstånd i Göteborg.
Känn efter hur det fungerar och om du tycker att sufletten tar mycket stryk, så skaffar du en hardtop.
Om du kan leva med slitaget så låter du bli, och använder dom 10-tusental kronorna på något annat, ex. vettiga däck etc.

Mats
Z-
2
Z-Stefan
Z3 1.8 - 97
David

köpte en Z3 1,8 -97 i början på januari. Har utan några köldproblem kört den i temperaturer ned till minus 15. Den är visserligen parkerad i garage under natten så den blir aldrig så där "genomfrusen". Jag tycker att den har väldigt lätt att kasa ut med bakvagnen när det är halt (ungefär som gamla E30). Jag kör visserligen odubbat så det kan ju bidra till slirigheten. Jag har inte upplevt saltet som några problem så högt som på cabben, saltstänk har en tendens att samlas lite lägre ner på bilen:). Tvättar man en gång i veckan så verkar det funka bra. Jag är också noga med att hålla avståndet för att slippa stenskott på motorhuven.

Den har M-chassie I från leverans, men jag upplever den som ganska understyrd (körde miata tidigare som var betydligt kvickare i styrresponsen.).

Funderar du på att köpa till hardtop (vilket inte jag tycker känns så viktigt), se till att bilen är förberedd för HT. Kostar enligt uppgift från BMW solna 7000 kr att eftermontera.

Det bästa med bilen, ur ett vinterperspektiv, är att stolsvärmen är ruskigt effektiv.

Min Z har dubbla airbags, vilket borde bidra lite till säkerheten.

För att ge dig en prisindikation så gav jag 125´med 4 nya friktionsdäck, nyservad (full servicebok), 4 nya sommardäck, carguard 950 larm och 7900 mil på mätaren. Jag kikade runt i tre månaders tid utan att hitta något vettigt under 120´, men jag kanske hadde missflyt ;)

Jag är ruskigt nöjd, borde du också bli.

/S
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.