AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.126

Bestulen på extraljusen. Vad göra? Tips på larm önskas!

Dy
370
Dyngrak
Subaru Legacy 2.5 GT Turbo Station -05
Jahaja, en månad efter montering av en sprillans ny fjärrljus ramp så har den blivit stulen... sartan va arg man blir!!!
Bilen stod parkerad på parkeringplats i Skövde, men inte ens i en liten sketstad som denna får man ha sina saker i fred...

Nu när jag har samlat mig så håller jag på att klura vad jag skall vidta för åtgärd så att detta inte sker ytterligare en gång.
Har någon något bra tips?

Funderar på att montera ytterligare ett larm, idag har jag ett orginal BMW larm, men det gjorde ju ingen större nytta i det här fallet. Borde man inte kunna montera ett larm som känner av stötar o.d? Eller kan man kanske koppla ett larm direkt på extraljusrampen så om någon försöker slita loss den så blir det ett väldans liv.

Jag har tror mig ha hört något om att man kan montera larm som sänker självrisken avseende stöld, vet någon vad det är för typ av larm?

Tips på bra larm mottages alltså tacksamt!

//Fredrik
Be
533
BeemerFInne
BMW E36 -92
Försäkringsbolagen borde ha en lista på alla de larm de godkänner, och som leder till lägre försäkringspremie. Testa att fråga ditt bolag.
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
FB sänker väl inte premien, men befriar från självrisk?

Rakblad under muttrarna?
Dy
370
Dyngrak
Tack för tipset, skall ta coh göra det omdelmums imorn.
Ingen som har erfarenhet av något bra larm som borde passa mina önskemål? Jag har sökt på formuet, där rekomenderas Cargurad, men jag har inte förstått om ett sådant larm känner av stötar...

Mvh
//Fredrik
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Testa annars att etsa in reg.nummer eller liknande i lampglasen, gör dom betydligt svårare att bli av med. Etsningskit går att beställa (ofta rabatterat) av försäkringsbolagen.

Sex på alla fyra, roligast så!
Dy
370
Dyngrak
Smart Hangaround!
Be
533
BeemerFInne
BMW E36 -92
Det kan ju va skillnader mellan finska och svenska försäkringsbolag förstås. Sorry, tänkte inte på det! :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Förr i världen hade vi rakblad mellan fästbultarna på extraljusen, lite tråkigt om man glömde bort det när man tvättade bilen.
Men en och annan blodförgiftning blev det väl, då och då för skumma individer.

///MVH Hasso
Länk
Dy
370
Dyngrak
He he, den var bra Hasso : )

Själv är helt inne på att det är nackskott som gäller, fast det är ju dessvärre inte helt lätt att "ertappa tjyvarna i akten" ...

Nu när läget är som det är så börjar jag fundera på att göra det bästa av situationen. Fronten har ju även blivit något tilltygad, dock mest lite repor sen fyra fula hål där extraljusrampen av fastskruvad. Detta är kanske ett bra tillfälle att passa på att byta upp sig till en M-Sport II front. Har ni några erfarenheter av hur försäkringbolag ställer sig till detta? I dagsläget har bilen en orginal front.

//Fredrik
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Kan man inte bara lägga till en strömkrets till rampen? När kretsen bryts löser larmet.
Rakblad behöver ju inte uteslutas för det!

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
Dybgrak: Hör vad BMW tar för att få din orginalfront iordningställd.
Sen är det bara att förhandla med försäkringsbolaget så du får rena pengarm istället. Så får du fixa det själv.

--- Vill bygga 2,7L motor, med eller utan turbo???? ---

www.dnstrading.se
Mitt tips: Lägg extraljusrampen som en sidoslinga för larmet, så när slingan bryts så går larmet. Steg 2, koppla dubbla tryckluftshorn med tillhörande 12 kompressor innanför njurarna.
De marina hornen är det ofta bäst tryck i som ett rent tips!

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Dy
370
Dyngrak
Tack för alla tips, men som det känns för tillfället så kommer jag nog att skippa extraljusrampen helt och hållet. Vill ju inte behöva vara orolig för att bli bestulen på extraljusen på nytt om några veckor... nä, ska nog satsa på att byta till en M-Sport II front istället.

//Fredrik
Dy
370
Dyngrak
Förresten, det BMW orginal larm som min bil är utrustad med, är det godkänt av SSF (jag hittar inget om det på deras hemsida)?
Dy
370
Dyngrak
Jag ringde och talade med BMW Danderyd och enligt dem är inte BMW orginal larm godkänt av varesig SSF eller försäkringsbolagen, det känns ju inge vidare...
Kan det verkligen stämma?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det varierar nog mellan olika försäkringsbolag!
Länsförsäkringar verkar i alla fall godkänna BMW:s originallarm (åtminstone av lite nyare modell).

Jag föreslår att du kontaktar ditt försäkringsbolag och kollar upp om de godkänner larmet.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Dy
370
Dyngrak
Jag har Salusansvar (och det börjar att kännas lite så där...) och de hänvisar till www.stoldskydd.se och de larm som SSF har godkänt där. Jag hittar då inte BMW:s larm bland dem så då kanske man ligger risigt till om bilen blir stulen...
Dy
370
Dyngrak
Hur är det med startspärr och immoblizer, visst är det sådant på en svensksåld E46 som är utrustad med org. larm, eller?
Det finns ju ramper med snabbfäste, väldigt enkelt att ta av och sätta på. Lite jobbigt i längden kanske men det beror ju på var man parkerar i vanliga fall. Förhoppningsvis är dom vanligaste platserna "säkra"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.