|
|
|
|---|---|
| Jag ska byta stift på M3:an när jag tar fram den om några veckor, och eftersom vi säljer både Bosch och NGK på jobbet så kollade jag upp pris på bägge. Bosch-stiften låg på 160kr/st och NGK-stiften kostade 280kr/st. Är det någon som har testat bägge, och märkte ni någon skillnad i så fall? Personligen håller jag NGK något högre (utan någon egentlig anledning) men det vore kul att höra "fakta" från någon som har testat. Priset spelar ingen större roll i sammanhanget eftersom jag får stiften förbannat billigt ändå. Var dock intressant att det var sådan prisskillnad och det vore kul att veta om det finns någon anledning till denna skillnad.. | |
| Jag provade bosch-stiften. Fungerar inte alls. Bilen misstände så mycket, att den blev okörbar. Köpte mina senaste NGK från usa via www.sparkplugs.com. Kostade 140 kronor styck, ink frakt. | |
| Ojdå, det låter ju inte bra alls! Konstigt att det ska behöva bli så dåligt. Bosch är ju ändå ett högkvalitetsmärke. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Molsson Intressant att höra din reflektion on Bosch stift, själv har jag inte använt dom på 30 år just pga dina erfarenheter, på 70-80 talet var dom helkass under en lång period. BMW monterar ofta NGK som standard från fabrik, säger väl kanske en del om deras erfarenheter också ??? Det står ju BMW på ena sidan porslinet och NGK på den andra. Står det likandant på Boschstift som BMW monterat ? Jag gjorde som du köpte mina 150 kr NGK från USA för en 50 lapp plus frakt. ///MVH Hasso Länk |
|
Att NGK-stiften är dyrare i detta fall kan ju bero på äpplen och päron jämförs. NGK-stiften har typbeteckning PKR 7A vilket är stift med platinaelektråd. Dessa brukar vara rätt dyra. Vad hade du typbeteckning på Bosch-stiften? Var även dessa av platinatyp? Huruvida NGK, Bosch eller något annat fabrikat alltid bättre vägrar jag gå med på. Rätt stift för rätt motorn sedan får fabrikatet vara va det må vara. (Min S14 trivs bäst med original Bosch) Som litet kuriosum kan nämnas att om man kollar Bosch och NGKs egna nätkataloger så har NGK bara rek. till M3 3.2l (PKR 7A) och Bosch bara till M3 3.0l (Y5 DDC). |
|
| gasa: Enligt katalogen på vårt företag så ska även M3 3.2 ha Y5DDC. Vad jag har hört så har 3.0 och 3.2 inte samma stift dock, så jag skulle inte köra Y5DDC i en 3.2:a. Det är nog bättre att gå på NGK i det fallet. | |
|
Bosch är bra stift, inget tal om det. Men 3.2'an har NGK och 3.0 bosch. Även om det är samma gnistgap, så skiljer det mellan stiften, och det så mycket att man inte kan blanda. Jag ringde KG Knutsson, som är generalagent för NGK, för att prata priser på stiften (280 är mycket för ett stift). Dom hävdade att deras marginal på PKR 7A är, procentuellt sett, lika mycket som på resten av sortimentet. Att stiften är billigare i usa är intressant, då M3 3.2 inte finns där, och denna modell är den enda som skall ha detta stift |
|
|
Det som Molsson nämnde här ovan att Bosch stiften misstände har jag ochså hört från andra. De Bosch stift som jag kör 3.0:an på fungerar visserligen. De bilmekaniker som jag pratat med påstår dock att Bosch-stift oftast brukar vara mycket känsliga för att bli sura. Efter att de blivit sura så kan de helt enkelt ge upp direkt. Det känns ju inte jätteroligt att betala dyrt för stift som många bilmekaniker avråder från. Finns det inte några andra stift som motsvarar Bosch stiften till 3.0:an??? Men som sagt de funkar ju hyffsat i min bil, jag har oftast dock små misständningar på tomgång som brukar försvinna under en kort tid efter byte av stiften. De kommer dock tillbaks efter några hundra mil. mvh/Flisan |
|
|
Har M5 E39 Bosch eller NGK? Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.