AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.252

Ipaq som navigator

Jag har ingen navi i M5'an, synd...

Men har nu införskaffat en HP Ipaq H4150 som jag tänkte använda som navigator i bilen på bilsemestrar och om det är bökig adress hemma. Tänkte skaffa Microsoft Autoroute 2005 eftersom den är förmånligast och verkar ha mycket kartor med färdigt. (Haft autoroute 2003)

Hade också en Ipaq som navigator i M5 -92 för 2år sedan, men tänkte nu göra om det. Ipaqen jag nu har har Bluetooth och Wlan så tänkte köra på ett system med så lite kablage som möjligt, samt inga ställningar eller dylikt i bilen. Har nån erfarenhet av en bra GPS mottagare till Ipaq och då helst en som går via bluetooth?

Tacksam för svar.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Kör på TOMTOM's Navigator 3. Klar det bästa jag har testat till någon handhållen enhet. Bra kartor och enkla menyer. Till det paketet så får du även med en Bluetooth GPS.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
TOMTOM Navigator är det bästa alternativet för GPS på PocketPC
i bilen.

Jag tycker att program som "MS Autoroute" eller "Route66"
passar bättre som avancerad ruttplanering i en skrivbords dator...

Visst TOMTOM är det bästa, men jävligt dyrt...

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Men det är värt dom pengarna.

///Jesper
Dessutom måste jag med TOMTOM köpa typ alla kartor skillt, blir så jävla dyrt, medan Autoroute har hela världen typ. 75% av finland, TOMTOM har inte Finland med, och den extra kartan över finland innehåller endast södra Finland..., inte eller skandinavien utan endast Schweiz, Tyskland och Österrike, resten är addons, eller kanske det finns en version för norden med endast nordens kartor, men då måste jag köpa mellan europa till... Dyrt.

Länk

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
En MYCKET bra sido om GPS är denna Länk

Jag har själv nyligen "skaffat" Tomtom3 till min Ipaq 3970, och det fungerar över förväntan. Jag har inte erfarenhet från andra system.
Jag har läst mycket på forumet om detta, och kollat in Johans och Mickes hemsidor.

GPS-mottagaren köpte jag från Clover Länk , till bra pris med otroligt snabb leverans. Det är en Haicom HI-240E, den kostade 750:-.

Jag ska även köpa Haicoms aktiva hållare med högtalare och sugproppsfäste, den finns på Kjell & Co för 399:-: Länk

Haicoms hemsida: Länk

Jag såg att Natalie säljer just nu Holux Bluetooth-mottagare till bra pris. GM-231 lär vara mycket bra, dessutom kan den användas både med sladd och bluetooth : Länk

I Europa finns flera regioner till TomTom 3 Länk om man vill köpa dem.

TomTom 5 är på gång just nu, förmodligen är kartorna uppdaterade och kanske finns hela Finland med?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Holux GR-231, menar jag.

Erik

___
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Annars är jag helnöjd med min MIO 168 (har inbygd GPS så slipper man kludda), förutom lite missnöje med mjukvaran.

Fråga! Kan jag lägga in TomTom på min? Jag har en Pocket PC med Win.
Är det liksom bara att installera och konfigurera?
JAg är lite missnöjd med min miomap sw (som bygger på destinator) Jag vill kunna bestämma lite mer som t.ex hur val av färdväg skall ske. Höjd över havet osv...

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

TOMTOM ska nog funka på alla Pocket PC med Windows.

Jag ska ha trådlös GPS mottagare iallafall, samt jag är sugen på Autoroute 2005 eftersom den endast kostar 59€, TOMTOM navigator 3 med endast Norden kostar (visserrligen inklusive Bluetooth GPS) 350€. Jag kommer att använda denna mycket sällan, främst för bilsemester i mitten på Maj till Kontinenten.

Länk

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag installerade nyss Finlandkartona till Tomtom3, och de var ju inte mycket att ha!

En annan kanske intressant lösning kan vara Haicom HI-403 bluutooth-adapter till en vanlig mottagare, men den kräver förstås ström: Länk . Kostar 429 kr hos Clover.

Glöm inte att du måste ha ström till Ipaqen, batteriet varar inte så länge med BT påslagen.

Erik

___
Erik:

Visst sström till Ipaqen får jag från cigarettuttaget. Ska köpa billaddare. En GPS blåtand ska väl hålla ca 5-6timmar? Vissa dessa har ju nån liknande batteri som mobiltelefoner?

Så en kabel, dvs från cigarettuttaget kan jag acceptera, men inte mer.

Gissade att TOMTOM finlands kartor e bajs. Autoroute ska enligt tillverkaren ha 75% av Finland, låter acceptabelt. TOMTOM verkar klart över prissatt.

Länk

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Sant. Finlandskartorna är inte mycket att ha.

Till min IPAQ 6340 köpte jag till ett bilmonteringskit för drygt 600kr. I det kitet följde det med en ciggkabel som har 2 anslutningar. 1 för IPAQ:en och en för GPS:en.

///Jesper
lägger mig i här nu lite...

Har en Palm Tungsten T5, Kommer den funka bra med nån TOMTOM navigator? Vad ska jag köpa måste jag ha en sån där gps-mottagare, finns det att köpa komplett? är inte inne på sånt här precis :(

Mvh Dragolito

Svart som synden Länk
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
TOMTOM finns för Palm. Kolla här: Länk

///Jesper
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag har en Palm Tungsten C med RedKnows Sonic GPS-kit, finns här bl a Länk , den finns även i en Bluetooth-variant Länk .

Jag är inte helt nöjd med programvaran, den har dåligt med funktioner för egna 'Points-of-interest' (POI), och dessutom är kartorna (Teleatlas) behäftade med en hel del brister (jag får ofta uppmaningen att köra upp på motorvägen via avfarten, t ex....). Däremot är det ett prisvärt paket om man har en Palm-dator.

/// Gunnar E.
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Jag är nöjd med min ipaq med tomtom!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.