AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.079

Dörren är sned, vad göra?

ra
53
railman
BMW 525i - 89
Förardörren på min e34 är sned och går därför inte att stänga. Har någon haft liknande problem? Någon som bytt sin dörr och vet hur man gör?
em
339
emhå
525i -88
Är dörren krockad eller hänger den bara snett?
em
339
emhå
525i -88
Mkt enkelt att byta dörr annars...Ta med en god vän, märk ut med en rits eller ännu hellre en tuschpenna var dina gångjärn sitter innan du lossar dem. Lossa dörrstoppet genom att tvinga upp sprinten med antingen en polygrip eller en liten hammare, lossa gångjärnen, spärrskaft, förlängare och tretton mm hylsa löser det. Be din kompis hålla dörren medan du lossar kontaktstycket till speglar, hissar mm. 8mm hylsa om jag inte minns fel. Nu bör dörren vara lös, och monteringen av den nya, i omvänd ordning bör gå som smort...
Mvh, Magnus.
ra
53
railman
BMW 525i - 89
Låset har varit sönder så den har stått öppen ett tag och nu hänger den snett.
Det där låter inte så krångligt, hoppas det blir lika lätt i praktiken.
Varför ska man märka ut gångjärnen? Det blir lättare eller?
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
om det är på det viset så räcker det ju med att lossa på bultarna till gångjärnen och rikta upp dörren så den sitter bra och sen dra fast bultarna igen.:)
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Alltså... I vilken riktning hänger dörren snett? Är det i längsledd så att säga eller i höjdledd? Om dörren hänger snett i längsledd så måste du skimsa gångjärnen för att den ska hänga rätt. Bort med dörren, bort med gångjärnen och lägg/ta bort skimsen. Häng på dörren o prova.

/Per
ra
53
railman
BMW 525i - 89
Den hänger snett i höjdled. Jag hoppas att det är så som jonaz säger.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.