|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Ja, jag vet hur jäkligt det är att stå på BMW verkstan och höra att: "tyvärr, men din växellåda är defekt och måste bytas". Hade ägt min (beg) X5a i ca 1 månad när jag upptäckte att den växlade klumpigt och tappade vrid i 90 km/h. Även när jag la i backen ryckte hela bilen när den la i växeln. Hursomhelst så åkte jag tillbaka till bilförsäljaren som jag köpt bilen av och efter mycket tjafs så gick dom med på att hjälpa mig. Nu i efterhand så har dom bytt olja ett antal gånger, renoverat ventilpaketet på lådan och bytt turbin. Har inte fått ett enda papper på jobbet och man tycker ju att det borde vara garanti på växellådsjobb eller har jag fel? Bra att skicka med papper på jobbet när man säljer bilen. |
|
|
Hvordan er det med växellåda til X5 00 4,4i solgt i tyskland, hvor mange Nm tåler den. Jeg skal montere inn 6 psi supercharger fra ESS(400hk/560 Nm). Men det er vel slik at det ligger begrensninger i softwaren på de 2 første girene. |
|
|
Alltså... Var 10.000:e mil, byt olja, filter samt gör rent silen i lådan som jag tipsat om ofta. Gasa inte mer än 2000 varv innan tempen nått mittsträcket om ni har diesel samt för guds skull låt bli att chipptrimma, det kostar 10 ggr mer efter 10.000mil:) Köra mjukt och hårt lär man sig vid första raset:) Mvh Asken |
|
|
Tja. Då var alla farhågor besannade även för mig. Lådan rasade igår :-( Så "vad var det vi sa" har jag redan hört. Nu gäller det bara att ta sig ur eländet... |
|
|
Det stod på min förra bmw 750 -98 att det var livstids garanti på växellådan. Men jag köpte en beganad för under 10 000. Nu rasade den på min andra bil, en 750-97. Tänkte fråga bmw hur garantin ser ut som står under växellådan. Mina båda bilar har varigt importerade. BMW-Ligan |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det står lifetimefilled vilket syftrar på oljan i lådan inte livsidsgaranti. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag renoverade lådan tillsammans med en polare i motorklubben som är mkt duktig. Fixat ganska många lådor. I min 330d -01 så var det tydligen en GM låda, byggd i frankrike till en tysk bil... Klart det blir fel... Lådan var specad från början till 380Nm men ändrad till 390Nm av BMW, så ligger ju lite på gränsen... Hursom så var det bara femmans lameller å några packningar som var dåliga. Dessvärre finns det bara hela packningssatser å köpa, å de är DYRA, svs runt 3000sek. Men det hela blev hyfsat billigt iallafall. Ringde runt ganska mkt och bästa service och pris tror jag du får av Olle på EAT, 0479-72255 eller maila info@eatab.com Han renoverar även turbinerna så du får den för halva priset. En ny turbin kostar ju 7-8000sek. Han plockar även ner å upp allt från bilen, så bästa är å lämna hela bilen dit om du inte kan få hjälp å montera bort den från någon verkstad där du bor och skicka allt på en pall. Utan något löfte tror jag en helrenovering hos olle kanske hamnar på halva kostnaden mot bmw där de bara sätter dit nya saker. På BMW kostar det nog runt 60.000.... Jag fixade allt mitt för ca 12.000 å hade då firma som tog bort å återmonterade lådan, jag å en annan renoverade lådan, jag körde å bytte turbin, köpte packningar å så. Men det krävde en veckas kvällar... Lycka till! /BurnEight-One-Eight -Se även TACS.nu |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.