AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
16.863

Rasad växellåda på tyskimport -Vad gör man?

Sida 1 av 2
Br
8
Brollan
325 tds -97
Min X5 med automatlåda rasade i veckan. Ibland har man otur...

I alla fall importerade jag den för ett år sedan och nu har den gått 13000 mil och inga försäkringar täcker det.

Min bmw verstad säger att ifall den varit svensk såld hade bmw sverige betelat halva kostnaden men i och med att den är importerad så kan de inte göra det.

Frågan är ifall någon har erfarenhet av liknande händelser och ifall man kan kontakta tyska bmw för ersättning?

Tackar för hjälp..
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Om din verkstad säger så så skall det även gälla importer. Alla annan "goodwill" gäller ju oavsett.
Jag fick en ny baklucka på min trotsi mport. Så buss på dem igen.

En låda som rasar fter 13000 mil känns ju konstigt och iom att BMW betalar halva kostnaden så innebär det att de vet med sig att det finns ett problem.
Något man kan säga då är att problem känner inga landsgränser.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

Br
8
Brollan
325 tds -97
Tackar för rådet, jag får ta ett snack med verkstadschefen igen, jag återkommer med svaret..
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig. Märktes det något speciellt innan lådan rasade eller var det bara stopp utan förvarning? Växlade den ryckigt eller något i den stilen?
Om du till slut blir tvungen o pröjja kalaset själv: köp en beg. låda i Tyskland. Kostar typ halva priset där.
Men lycka till först!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
BMWS GM lådor som sitter på dieselmodellerna och USA levererade bilar rosar inte direkt marknaden, många har bekymmer med dessa lådor i USA också då vanliga E39 bla redan vid ganska låga miltal, men det är väl hett som attan bortikring över där så de får väl känna på en del.
Lådan A5S390R är sepcad för 390NM på ingående axel och vridet på motorn är ju det samma.

///MVH Hasso
Länk
Br
8
Brollan
325 tds -97
Precis, några veckor sedan började den växla lite ryckigt och ojämnt. Tänkte inte mer på det fören den slutade växla helt, jag kunde inte köra mer än 100 meter sedan den varvade bara motorn. då stängde jag av och väntade och då gick den 100 meter till... Jag provade bara några gånger innan jag beställd bärgning.

Jag har nu kontaktat bmw sverige och väntar svar imorgon. BMW i luleå gav mig en offert på 48000 kr för arbete + en beg. låda.

Där blev man utan semester i sommar :(

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Även jag fick goodwill via BMW sverige då jag fick en spricka i bakaxeln. BMW sverige betalade hela kalaset, som gick på närmare 20.000:- Min bil är också importerad, jag tycker du ska be din BMW-handlare skicka en reklamation till BMW-Sverige åtminstone. Vem vet, de kanske står för hela kostnaden om det visar sig vara ett vanligt fel på just dessa modeller.

------
Länk
Länk
ta
144
tamtech
750i -00
all goodwill är från tyskarna och inte från svenska snälla importörer, mao. det som gäller svensksålda vagnar SKA även gälla bilar som är sålda i EU
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Aut lådan på vår bil, en E60 530dA, rasade efter ca 3000 mil, eller rasade och rasade, den lät konstigt och betedde sig konstigt, vilket ledde till att BMW bytte lådan, mot en ny..

Jag tycker dock att den nya lådan, har gjort några fula nerväxlingar ibland den också, den har ju 500 NM att växla på ett snyggt sätt vilket inte altid är lätt :(

Trisst med din X5 3.0dA - BMW borde verkligen stå för kostnaden. En så pass ny bil, med så lite mil, ska hålla mycket längre!!

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Sen tycker jag det är irriterande när BMW säger att pga import, kan vi inte göra något! Alla BMW bilar är importerade, vissa kom hit nya andra efter några / nått år.

Med all samhandel vi har i dag över gränserna, EU, WTO osv, borde BMW också se att garantierna gäller lika, oavsett var bilen är köpt ny!

Trevlig helg

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Tycker inte att lådorna börjar hålla dåligt kvalitet ?

OM en bil har 590 nm ska lådan tål 590nm också, borde det inte vara marginal ? tex 650nm

Man läser oftare att lådorna rasar (automat), känns verkligen inte bra...

Br
8
Brollan
325 tds -97
Nu har jag fått raka besked från bmw sverige.
De kommer inte på något sätt att ersätta mig för den rasade lådan, de har ingen skyldighet enligt dem att stå för reparationer över garanti milen...
De ville inte heller rädda en missnöjd kund från att byta bilmärke..
Däremot ville de att jag skulle betala hela repet och köpa en utbytteslåda så de kunde få information om vad som skett så de kunde utveckla produkten...

Jag ska alltså stå för deras utvecklingskostnader också..

Nu har jag tagit ut bilen från bmwverkstaden och har lämnat den till en kille på saab som repar (GM-) växelådor. Vi fårr se vad notan slutar på men det lär bli billigare än bmws rep.

Tyvärr måste jag säga att jag har nog köpt min sista bmw....
Njuren
Sommar 2006 tar jag ett beslut mellan nya 1, 3, 5 serie. då har man läst lite iaf om barnsjukdomar. man redan hör problem med 1 series bromsar, växel-lådor på femman som rasar oroar en lite grann.....Det värsta som isf skulle hända är att man köper annat märke fast man har sin BMW-fanatism =(

BMW - i nöd och lust?
Kolla om de har något här som kan ersätta lådan: Länk

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Trisst!

Vi har som tur är, två år kvar på garantin på vår låda, som inte växlade tillräckligt fint, när vi fick bilen....

Vi vet inte om vi vågar äga bilen privat efter utgången af alla garatier, fast vi är tok kära i denna underbara bil ! :):(

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Usch, nu börjar jag bli nervös! Jag har ett jättelass med Nm i X5an ju? Tror inte jag har 578 Nm som förra ägaren uppgav, men garanterat en god del mer än orginal.. Jag tror att min bil er seriell programerad, så det måste nog programeras om.
Borde jag kasta mig i bilen och få gjort detta direkt eller kan jag haft tur med min låda? har inte märkt några problem överhuvudtaget än. Växlar upp och ned mjuk och fint hela tiden om den är kall eller varm.

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Hosse:

Mycket beror på hur mycket kramp du får i högerfoten. =)

Om du kör lugnt och värmer upp motor/låda innan och använder styrkan vid högre farter/omkörningar/landsvägskörning istället för att gasa fullt vid rödlysen med iskall motor/låda så lär det dröja innan nåt händer. Men visst finns det lådor som är känsliga och ger upp i förtid.

Mvh
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Brrr.. Måste öppna en liten växellådafond tror jag efter all denna läskiga läsning. Vet at frugan har blyfot oavsett värme på lådan:-)

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
Hej har en x5 3,0d 2002 ! ja skulle backa ut den ur garaget på morgonen ,när ja la i backen så tog det tid för lådan att ge svar o när ja väl kom ut och la i D så hände det ingenting och backet funkar inte heller så med andra ord kommer jag ingenstans ....någon som har en aning om vad det kan vara för fel ?? 2 verkstäder säger att det bara är att byta låda 4 st firmor säger att det verkar vara programmeringen på lådan som försvunnit !! tips vore super ! går det att nolla lådan ? taksam för svar

jo
26
jole
320i Touring -01
Har haft samma problem med min X5 3.0d -01. Verkstaden påpekade att det bara var att byta lådan. Men, efter lite forskning så byttes oljan i lådan ut i tre omgångar om 3 liter och filter byttes samtidigt. Efter detta så fungerar i alla fall lådan nöjaktigt.

Jag har också hört att styrboxen till automatlådan sitter illa till för fukt och kan ta in både det ena och det andra. Om du öppnar den och tittar hur det ser ut först så kanske du slipper resten.
Jole

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.