|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är i tiden att köpa en ny uppsättning däck till min Z3 Coupé 3.0. Eftersom jag äger 18" Breyton Vision fälgar så är det 18" däck som gäller. Det närmsta jag kan komma (då rullomkretsen stämmer så nära både fram och bak) är 225x40x18 fram och 255x35x18 bak. Närmare än så går inte att komma, inte sant? Nåväl, nu kikade jag lite på originalspecifikationerna på en Z3 Coupé 3.0. Dom levererades ju ständigt med 16" fälgar vid originalköp egentligen. Den specade däckdimensionen på 16" är 225x50xZR16. Men, då får jag inte hop nånting, har jag kört runt med helt fel dimensioner? Det verkar inte alls stämma överens med 17" dimensionerna heller... Jag är nu helt nollställd och undrar om nån kan hjälpa mig i mitt förvirrande tillstånd. :) Här är min ekvation, vi tar bak t.ex. 255x35 = 89.25 (35% av 255) 225x50x = 112.5 (50% av 225) Visserligen är 225x50-varianten på en två tum "mindre" fälg. Men motsvarar 2 tum verkligen mellanskillnaden på 23.25? /Vol | |
|
Jo, lite fel tänkte du allt! Börja med fälgen: 18 tum blir 455 mm en 16 tums blir 405 mm. sedan skall du ju ha däck runt om, dvs både uppe och nere. Ett däck på 225/50 blir då 225*0,5*2 alltså 225 Ett däck med dim 255/35 följdaktligen 225*0,35*2 som blir 178,5 Sammantaget är en 225/50*16 630 mm och 255/35*18 blir 634 mm Voila! det passar. Sen är det en annan sak att pirelli inte håller samma omkrets som michelin eller eller eller! Men en bra vägledning är det ju.... Pelle |
|
|
Pelle, Tack för det! Nu förstår jag vilket misstag jag gjorde. :) Finns det däckmärken/modeller som är mindre spårkänsliga än andra? Jag har kört DunLop sport 9000 tidigare, lite sugen på att byta till något helt annat nu, vill verkligen ha något som är mindre spårkänsligt.. 18" på Z3 är tyvärr ingen fröjd på göteborgs vägar :( Funderar kring Michelin F1... (?) /Vol |
|
|
225/40 18 fram och 255/35 18 bak blir som du säger helt perfekt i rullomkrets. Men även 265/35 18 bak fungerar ihop med 225'or fram om du vill ha fetare sulor bak. Kör själv med den kombinationen nu, inga problem med ASC'n. Fredrik M |
|
|
volatile, Far min är en riktig "däckpedant"... Det måste gå tyst, inte vara spårkänsligt osv., osv. Han har provat många olika däck på sin 540. Kör visserligen med 17" (235/45 fram & 255/40 bak) men det borde ju inte skilja super mkt. Han har testat "Dunlop Sport 9000", "Goodyear Eagle F1" m.fl. Nu har han "Michelin Pilot Sport" och är jättenöjd!! Ett hett tips alltså..! :-) /Tero |
|
|
Har hört att Michelin Pilot Sport skall vara dom bästa vad gäller ljud och spårkänslighet. Men tydligen skall dom slitas ovanligt fort, något din far fått erfara flyingfinn? /Vol |
|
|
volatile, Snackade med farsan idag och han tyckte snarare att dessa håller bättre/längre än de andra... Nämnde även att han haft bekymmer med att få bort obalans tidigare, men inget sådant längre..! Hoppas du hittar ett däck du blir nöjd med!? Handlar ju ofta om hitta bästa kompromissen mellan pris, livslängd, grepp, ljudnivå osv... /Tero |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.