|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Jag har sedan ett par månader tillbaka problem med min bakre pdc. Det började efter en tvätt. PDC:n pep oavbrutet när jag backade ut ur tvätthallen. Efter en dag i varmgarage var det o.k. igen. Samma sak vid nästa tvätt. Nu har jag problem alltsom oftast med att pdc:n piper oavbrutet. Himla jobbigt. kan det ha kommit in vatten som "lurar" sensorn att något är i vägen ? Kan man hos en BMW-verkstad lokalisera vilken av sensorerna som strular ? Vad kan det kosta ? Tacksam för hjälp. Nysse | |
| Nysse, får jag samtidigt lägga in en fråga? Min PDC reagerar istället inte alls ibland. Den är då helt tyst. Tips? | |
|
VArje gång jag tvättat bilen och inte torkat den ordentligt eller det rinner smältvatten framför sensorerna så tjuter den. Antagligen tror sensorerna att rinnande vatten= objekt väldigt nära. Har bara PDC bak på mina bilar. Högtryck som spolas nära på gör saken värre. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
| Är det då inte samma sak vid kraftigt regn? Måste vara extremt störigt. | |
|
Inga som helst problem vid regn utan endast de första metrarna man backar efter tvätt eller kör ut från parkering med ovan nämnda förutsättningar. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Har själv också problem med min PDC (felet var när jag köpte den i våras). Den tjuter när jag lägger i backen samt att knappen blinkar. Detta skall enligt ett svar som jag fick av Pontus samt instruktionsboken vara en bekräftelse på att något fel i systemet föreligger. Har ej lyckats få tummen ur och fixa det i somras när jag märkte hur jävligt givarna satt, men nu är tiden kommen. Boxen sitter tydligen under vänster sida på baksätet, så den verkar vara lättast att felsöka först, eller ? Någon som har ett förslag på hur man får bort givarna i bakre kofångaren utan demontera den ? Länk |
|
| Givarna till PDC'n ska enligt uppgift från Audi vara känsliga för högtryckstvätt på nära håll, så man bör nog undvika att spola direkt på dom från nära håll när man tvättar bilen. | |
|
stt: Äger du alla dom där bilarna nu, eller är det tidigare ägda bilar? |
|
|
Tack för alla synpunkter ! Lutar nog mot att "stt" har rätt, att det är en givare som blivit skadad vid tvätten. Den funkar ibland, men strular i princip alltid när det är blött ute=det stänker upp vatten på givaren. Om det är så så tycker jag i och för sig att det är skräp. Att man inte kan tvätta bilen med högtryck (gör väl nästan alla på vintern....) utan att sabba dyr (och vettig) extrautrustning. Nån som har bytt någon sensor och vet vad det kostar ? Nysse |
|
|
Nysse: Jag kollade instruktionsboken, lika för BMW ej högtryck för nära. Jag gjorde ett enkelt test när jag trodde mina var sönder. En kompis bakom ratten, backväxel ilagd och foten på bromsen. Jag satt i bagageutrymmet och förde handen över varje sensor och konstaterade att dom fungerade var för sig. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
| Ja, det är mina bilar just nu, inte tidigare ägda bilar. | |
|
Så är det i IT branschen, jag är på G ; ) Surfa in på Länk |
|
| Min PDC funkar inte alls, är det boxen under baksätet som är paj då, hur vet man det? | |
|
Löjligt vad lätt det var att demontera / montera bakre stötfångaren. Hade jag vetat det så skulle detta blivit gjort tidigare. Nu är givarna i bakre kofångaren felsökta med ca 9.15 Ohm på samtliga. Är detta ett rätt värde ? Ingen glappkontakt eller ärjning på kontaktera. Fungerar fortfarande inte :(. Kan det vara relä som spökar ? Någon som vet vad det kostar ? |
|
Svärd |
PJ!! Jag har precis samma problem som du verkar ha! Har precis kpt bilen, en 740 -93 och inte hunnit kika så mycket!! Har du något tips att börja med?? //Svärd |
|
Mät upp sensorerna i bak / fram (om du har). Värdet som de skall ha finns här på forumet om du söker vidare. Bakstammen lossas enkelt med två stora torx skruv som du hittar under kromlisten på stöfångaren. Känner du nogon som har en E32/34 med PDC så kan du ju testa modulen från den. Modulen har blankt plåtskal och under baksätet på vä.sida. I mitt fall är det avsaknad av främre sensorer som gör att det inte fungerar (ny front utan PDC). Skall i första hand försöka att lura systemet genom att "bygla" kablarna med motsånd som har samma ohm-tal som sensorerna har i viloläge. I andra hand blir det att leta en ny front. |
|
| Glömde att tillägga att en verkstad med BMW testutrustning kan koppla in sig via diagnosuttaget och felsöka PDC. Det var så mitt fel uppdagades. Kostnad, under 500:- | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.