|
|
|
|---|---|
|
Skall byta spännare nu från 3,2:an i min S14. Är det bara att gänga ur den gamla och i med den nya eller finns det några knep. Har kollat den engelsspråkiga länken för detta men fackengelskan är ju inte på topp. | |
| Ska byta både kedja o spännare snart så om ingen annan hinner berätta så återkommer jag om hur de gick | |
|
Finns det inga vassa mekar här??!! |
|
|
Det är bara att skruva ur den gamla och i med den nya. _______ //Niklas |
|
|
Det är busenkelt, bara att göra som Koni skriver. Tom. jag har klarat att byta på min :D / Mvh Ferenc /// Bavarian Motor Works \\\ Länk |
|
|
Tack. Det VAR busenkelt. Kom i håg att beställa metall packning till spännaren om ni beställer originaldelar. Den följer inte med. |
|
|
Här finns bra info för den som önskar göra ovanstående operation: Länk (Från texten i länken: "Once everything fits and is hand-tight, use a 32mm socket with a torque wrench and torque it o 29 ft/lbs" 29 ft/lbs motsvarar 39Nm) |
|
|
ska också byta spännare, börjat läcka lite. kanske dum fråga men varför tar man 3,2:ans? vh |
|
|
För att det är starkare fjäder i den och den behåller därmed trycket bättre efter att motorn varit avstängd ett tag. På min bil brukade kamkedjan ibland rassla till ganska kraftigt de första sekunderna efter start, med originalspännaren. Detta inträffade särskilt om bilen hade stått parkerad i svagt uppförslut. Mer info: Länk / Mvh Ferenc /// Bavarian Motor Works \\\ Länk |
|
|
sen pumpar man bara i lite olja när den är monterad eller? vh/Jens |
|
|
Nej det finns ingen nippel på den, det är bara till att skruva i den och starta motorn, den fylls med olja automatiskt, innan dess är det fjädern (inuti) som håller den spänd. / Mvh Ferenc /// Bavarian Motor Works \\\ Länk |
|
| ofan, smidigt. vet du priset på dom? | |
|
Minns inte, det var ganska längesen jag köpte min, 110usd om man kollar i etk, blir ungefär 7-800:- Länk nr 12 där, men bilden i etk stämmer inte, den ser ut som i den tidigare länken jag lade upp. / Mvh Ferenc /// Bavarian Motor Works \\\ Länk |
|
| ok, tack för hjälpen då blir det till att beställa en spännare från m3 e36 -96. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.