|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| det finns alltid en punkt på däcket där det är tyngst det är där man gjuter ihop corden (stommen) oftast sä även på fälgen skulle aldrig släppa iväg en bil med 120g balans fel instämmer med mr.christian till punkt och pricka | |
RPMkeeper |
Jag lämnade in bilen igår och påpekade att det var obalans och 120g verkade ovanligt mycket, nåväl de hade bilen under eftermiddagen(4tim) och när jag hämtade den vid 16.00 tiden så hade de balanserat och även provkört, så nu var allt ok. Jag frågade om vikterna och ägaren sa att 2st alufälgar var vinda så de hade de monterat bak. Ok,det verkar vettigt tänkte jag och åkte därifrån och efter ca 500m så började det pulsera/bonka från vänster framhjul så jag vände om. Ägaren kom frågande ut och började kolla om nån vikt tog i oket, men sedan när han började rycka i fälgen så var den lös, glappade minst 2cm i ytterändarna. Vad är det här nu då?? sa jag. Han sa att det berodde nog på att jag hade fel fälgbultar, de var för korta så det var därför det vart löst,,(hur nu för korta bultar kan åstakomma detta utan att isåfall lossna helt fattar jag inte). Ok, sånt borde dom veta ändå, nåväl jag åkte iväg och har fortfarande väldigt svaga vibrationer ca 90km/h och när jag kollade vikterna så sitter det en 120g blykarta på höger bakfälg samt även en 120g blykarta på höger framhjul,,, men de fälgar som var vinda hade de ju monterat bak?!? Så nu ska jag boka tid för kontroll av fälgarna och ev obalans på en annan firma och höra vad de tycker, visst visst jag kan ha vinda fälgar på bilen och de har gjort så gott de kunnat, det ska vi inte glömma, MEN visar det sig att fälgarna är ok och ägaren har ljugit mig rakt i ansiktet bara för att få kränga kassa däck så blir jag förbannad och åker dit med ett vittne och kräver att de ska montera tillbaka de gamla däcken och betala tillbaka varenda öre, men som sagt det återstår att få en "second opinion" från en annan däckfirma. |
| Spännande. Ser fram emot nästa inlägg av dig ? | |
|
se till at vara med vid nästa tillfälle är det en sjyst firma så ska det inte vara något problem med reklamation heller.Om du har fel bultar borde de sett det och infomerat dig om det innan de släppte iväg dig överhuvudtaget det ligger på hans ansvar om det skulle hända dig något!! |
|
|
AEZ är INTE bra fälgar, hade sådana på vinterdäcken på min Octavia RS tidigare och det var nya fälgar o däck, men dom var ständigt i obalans. Min M3 Länk |
|
RPMkeeper |
Nog ska jag vara med alltid, och som Carlén säger, att AEZ fälgarna kan vara boven. Men då vet jag varjefall att jag inte har blivit blåst och kan somna tryggt :) |
|
120 gram är absolut för mycket! Det närmar sig en lastbilsvikt! Dessutom är det som tidigare sagts, rotera däcket på fälgen kan göra susen! Däremot behöver man aldrig montera vikter på mer än ett ställe (givetvis på såväl in som utsida dock) Om man viktat på och det kvarstår obalans, så kan man beroende på obalansens placering antingen flytta vikten, eller byta till en större/mindre, detta som sagt beroende på placeringen! Jag är lite yrkesskadad, kikar alltid på bilars däck och hur balanseringen är gjord, och jag retar mig ofta på bilar som har vikter på 2-3 ställen på utsidan.. FEL! Kidde: Det finns maskiner som har Aluprogranm för ex gömda vikter bakom ekrarna.. då slipper man laborera själv.. |
|
RPMkeeper |
"Newsflash" Idag var jag och balanserade om däcken på en annan däckfirma, fälgarna var ok och däcken med. Däremot så var balanseringen dåligt utförd, tex så låg det 120g på en sida och 30g på motsatt sida, dvs det hade räckt med 90g på ett enda ställe, inte ett enda däck var rätt balanserat,,suck vilka tomtar. Nåväl, nu är bilen helt vibrationsfri och jag är nöjd, men det första stället jag var på kommer aldrig mera att utföra ett jobb åt mig, sådan "yrkesskicklighet" klarar jag mig utan. Mvh RPM |
|
Tänk om en 120gr vikt skulle få för sig att lossna i 200 km/h... Diesel-Framtidens melodi / JK |
|
|
det var inte 1st vikt på 120gram utan flera med totalvikt 120gram. /Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.