AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.158

120gram vid balansering av ett däck!

Sida 1 av 2
RPMkeeper
Jag lämnade in bilen häromdagen för montering av nya vinterdäck, som även införskaffades på samma ställe.
Balanseringen verkade vara problematisk, tex så sitter det en hel "karta" med vikter på ett ställe på framfälgen, (alu-fälgar), 120gram tror jag det var. Givetvis vibrerar hela bilen och jag ska åka tillbaka, är det normalt med så mycket vikt på ett enda ställe eller har de försökt att balansera ett däck som egentligen ska reklameras/kasseras?
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Hur är fälgen då?
RPMkeeper
Fälgarna är nå AEZ 15" aluminiumfälgar, de verkar vara i gott skick, det satt inte så många vikter för de gamla vinterdäcken.
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Ok, då lär de ju få gör att nytt försök åt dig för så ska det ju absolut inte bli. Hade du inga vibrationer innan måste det ju orsakas av däcket.
RPMkeeper
Ja, det ser förjäkligt ut med en stor "blyplatta" på 12x4cm så jag frågade om det var rimligt med så mycket vikt när de balanserade, "jajjamän" var svaret. Nåväl jag ska givetvis tillbaka för ombalansering men tänka kolla upp först om de försöker lura på mig däck som egentligen är kassa. Jag har förstått att en BMW ska ha VÄL balanserade däck ;-)
120 Gram låter ju som en saga i mina öron.

Det hade jag aldrig godkänt utan de hade fått lägga på ett annat däck....

Mvh Jimmy Carlsson
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Antagligen så hade inte däcket "satt" sig ordentligt när det balanserades. En ny balansering löser säkerligen problemet.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
kan ju vara så att fälgarna inte är runda längre, (vet inte vilken profil du kör med, men händer lätt emd lågprofil IAF). då blir det nästan omöjligt att balansera hjulet så att det inte blir vibrationer.

mvh Erik Jakobsson

Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =)
RPMkeeper
Fälgarna var runda innan bytet varjefall, ingen obalans med de gamla däcken. Nåväl jag hoppas att det är som Dredd säger, att däcket måste "sätta sig" lite.
Hursomhelt jag får göra en ombalansering, men finns det något maxvärde på hur mycket bly man kan lägga på innan däcket anses kasst , däcken är 205/65-15 om jag inte minns fel.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vad säger man, vad är det för däck du lagt på ??
120gr är i mina ögon oacceptabelt, då är det lågkvalitetsdäck, regumerade ?? eller nått fel på nått däck, troligtvis är nått väldigt orunt och detta går inte att balensera bort.
Att 120gr skulle sätta sig och bli bra tvivlar jag starkt på låter som det skulle vara en oseriös däckhandlare som kallar det normalt.

///MVH Hasso
Länk
RPMkeeper
Det är Falken friktionsdäck, de känns helt ok när det gäller vinterkörning, sen om det är lågkvalitets däck låter jag vara osagt, de kostade en tusing styck.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Om det nu är så att hjulet balanserades och maskinen inte visade på någon obalans efter avslutat arbete, men att obalansen uppkommer efter en kort körning med bilen så finns det inte så mycket att välja på. Antingen skev fälg eller så har däcket rört sig på något sätt efter balanseringen. Typ satt sig. En bra däckkille ska inte göra det misstaget att han balanserar ett däck som inte sitter riktigt på fälgen. Åk tillbaks och få det åtgärdat.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
120gram är ju väldigt mycket. Dock kan det bli väldigt konstigt om du sätter på däckets obalans punkt på fälgens obalanspunkt. Svårt och förklara men om man vrider däcket en bit på fälgen så brukar dom balansera ut varann.
Om en fälg är ojämn så brukar man få lov att balansera däcket med balans vikter på flera ställen på fälgen.
Men allt detta ska en halvkunnig vulkare klara av eller så ska han säga till att nånting är fel.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk

Mvh
RPMkeeper
Ja, nu ska jag inte måla faan på väggen eller nått sånt. Jag ska givetvis tillbaka för ombalansering och jag rapporterar hur det har gått.

Det känns bra att ha fått lite åsikter om det hela, jag tyckte själv att 120g verkade skumt.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Läsvärt?? se länk.
Länk

///MVH Hasso
Länk
Kanonintressant länk Hasso som jag missat tidigare.
RPMkeeper
Japp, bra info.
Nu kan man lite mer helt plötsligt.
Ja 120gram skulle jag inte godkänna. Kommer ihåg ett par vinda 17X10" AZEV fälgar jag hade, hade nåt som 80gram på ena, då uppmärksammade killen mig som balanserade dom om detta, och påstod att det var väldigt mycket och inte visste om han ens får dom balanserade...
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Det låter i mina öron som en lat eller bekväm däckkrängare. Jag har själv jobbat som dylikt, och får man ett 120grams hjul får man vackert lossa däcket från fälgen igen och vrida det på fälgen typ ett halvvarv. Har Du då inte fått bort problemet, så balanserar man fälgen naken i maskinen. Den ska då vara i princip noll. +/- 10-15gram kan väl accepteras men inte mer. Har man då krängt på hjulet igen och det fortfarande är 120gr obalans, är det ett typiskt reklamationsfall. Mycket mer än 50-60 gram ska man inte acceptera på ett nydäck och Falken är ingalunda något dåligt alternativ. Men ofta tar det ju några minuter för däckkrängaren som han inte får betalt för, så det är lättare och slarva över jobbet. Kontrollera också att han spinner hjulet efter han smällt dit balansvikterna, då ska hjulet vara NOLL och inte 10-15gr obalans. Och gå inte på att "under tjugo gram är det ingen som känner" för det gör man - tro mig... Lycka till.
Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Är väl ingen däck-krängare i den bemärkelsen, men...
Vi säljer mest regummerade däck och det är i regel runt 20-40g obalans på nån sida. Som mest alltså. Det är betydligt oftare mindre än dessa siffror än över dem.
Sen beror det på hur man balanserar. Att bara använda "slagvikter" på plåtfälgar och sätta dessa i ytterkant och innerkant brukar få bäst resultat. Detsamma gäller för folk som inte är så rädda om sina alu-fälgar (som Micke Olsson) där man kan banka dit vikterna hur som helst:- )
När man sedan ska börja med "klistervikter" så upplever jag det som värre.
Mina fälgar som ex:
Sätter klistervikter längst in på insidan - inga problem. Sedan vill jag ha de yttre vikterna innanför ekrarna på fälgen. Får jag då en obalans på 20g insida och 30g "i mitten" eller hur man nu ska uttrycka det så får man dubbla det värdet och ta bort 5g. Alltså 30g från början blir 55g i slutänden. Innervärdet brukar funka rätt bra, alltså 20g som i exemplet.
För att återgå till ämnet så anser jag att 120g är på tok för mycket för ett "nydäck" i den prisklassen.
/Kidde

BMW - the ultimate drug...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.