|
|
|
|---|---|
|
Helt plötsligt kom jag att tänka på en arbetskamrat som jag hade på 70-talet. Hon hade en BMW Glas! Vad tusan var det för BMW egentligen? /A | |
| Glas var ett bilmärke som BMW sedemera köpte upp och bilarna kallades BMW Glas. Sportiga bilar väl. Måste rota lite i min motorlitteratut, har läste en del ang. BMW/Glas men minns int emycket mer just nu. Återkommer med fakta om jag hittar det matnyttiga. | |
|
När BMW-bilar firade 50 år 1978 så köpte jag en fin bok direkt från företaget. Dessvärre lånade jag ut boken för drygt 5 år sedan och sedan dess är den spårlöst försvunnen. Där fanns allt matnyttigt. Så här såg en av modellerna ut. Länk /A |
|
|
Någon som har fler bilder? MVH / Jacob |
|
|
kolla in google, välj bilder och sök på bmw glas du häpnar! kolla den här tex! Länk |
|
|
jag som trodde att ni snackade om sånna whiskey glas man köper på BMW. helt ok whiskey glas by the way.... _________________________ Vanliga fel på E34: Länk |
|
| Bilmärket skapades av Hans Glas. Glas tillverkade bla goggomobilen.haha. Glav övertogs av BMW 1966. | |
|
Här hittar du historiken över Glas, ett intressant märke som helt klart bidrog till BMW:s framgång Länk Mats BMW CS #5847 |
|
|
Efter BMW hade köpt upp Glas så döpte de om de till motorvolym + GT, ex BMW 1600 GT. Far min har haft en för lääänge sen :) |
|
|
Det fanns reportage om en stor BMW Glas med V8 i tidningen Classic Motor för några nummer sedan. /Fredrik |
|
|
En fd. arbetskollega berättade för mig att han totalrenoverat en BMW Glas V8, det kanske är samma som var med i Classic Motor? /Masten "En Z-träff utan Masten är som en fest utan OLW" |
|
|
Skumt att bilen fick namn efter båda bilmärkena, det är ju detsamma som att Volvo skulle heta Ford Volvo e.dyl. /A |
|
|
Är det fler tyska bilmärken än Glas som försvunnit? /A |
|
|
Hmm, försöker mig på några stycken: - Goggomobil (tror det var tyskt?) - Messerschmitt - EMW (Eisenach Motoren Werke, blev väl sedermera en del av BMW tror jag?) - DKW, NSU, Auto-Union /Masten "En Z-träff utan Masten är som en fest utan OLW" |
|
|
Masten: Kan nog mycket väl vara samma bil, för dom lär vara mycket ovanliga, jag vet inte om det finns någon mer i Sverige. EMW tillverkade väl bilar med BMW-karosser, eller hur, och märket var BMW-propellern fast med röda fält istället för blå. /Fredrik Vacker förare ska ha vacker bil ;) |
|
|
EMW tillverkades i gamla DDR. Efter kriget låg en av BMW:s fabriker i Eisenach, och den blev liksom då östtysk. Man fortsatte att tillverka bilar där till en början under namnet BMW, men var tvungna att byta namn när "riktiga" BMW fabriken i Munchen bråkade om detta. Är inte säker på hur länge man körde där, sannolikt till slutet på 40-talet, några gamla 326/327/328 modeller gjordes samt några MC. Kvaliteten på dessa fordon var dock undermålig och produktionen lades ner i början på 50 talet tror jag. Ett annat glömt men intressant tyskt märke är Borgward. Mats BMW CS #5847 |
|
|
GOGGOMOBIL tror jag är ngt så ovanligt som en dasktillverkad bil !!! MKT löjlig om man jämför med tex de små fiatarna eller hundkojan. -Phil |
|
|
Om EMW igen så vet jag mig i alla fall ha sett ett ex på en motormarknad i Södertälje för sissådär 15 år sedan. Var inte Hansa ett gammalt märke också? som gick ihop med Borgward senare och bildade Hansa-Borgward. Eller var Hansa Borgward bara en egen modell? Min morfar ägde en grön sådan en gång i tiden . Jag provar ett par till: Heinkel-Trojan Fuldamobil (var väl tysk?) /Fredrik Vacker förare ska ha vacker bil ;) |
|
|
Både Trabant och Wartburg är numera (gud ske lov) nedlagda :-) Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Ser ut som en Fiat 130. Länk //Player |
|
|
EMW tillverkades fram till 1953. Sedan var förkrigsdelarna slut... Bl a byggde man 327 Coupe och Cab, en av de vackraste bilar som byggts - det finns några utsökta exemplar i Sverige (varav jag har haft nöjet att åka i en cab och en coupe). Kvaliten var inte alls särskilt undermålig..... Därefter ställdes produktionen om, och man började tillverka östtyska DWK-kopior under namnen IFA, IFA-Wartburg och Wartburg i Eisenach-fabriken. Numera ägs fabriken av GM, som tillverkar de mindre Opel-modellerna där... (Corsa bl a). Goggomobil var inte ett dugg dansk, den har faktiskt lite med BMW att göra eftersom den tillverkades just av Glas i Dingolfing! /// Gunnar E. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.