AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.643

BMW e46 - hur viktigt med service utförd så stämplar finns?

Ringde på en BMW för några dagar sen. Den hade gått ganska långt och jag frågade lite om service o.s.v. Tydligen hade han bytt olja och stift själv (vet ej om det var varje gång dock). Hur viktigt är det att dessa stämplar finns melan inspektion 1 och 2?
köper man en bil som är så pass ny som E46 kaross så anser jag att det inte ska finnas någon anl. till att inte ALLA stämplar skall finnas i din s-bok, om allt står i sin ordning och mätarställningen stämmer så skal oxå stämplarna finnas. man är dumsnål om man inte servars sin bil riktigt. en äldre bil kan man utfära service själv på, men det blir oftast dyrare i längeden om man gör det på en ny. och mkt svårare att sälja den dagen du vill göra dej av med den. sköt servicen. ett råd bara.

mvh Patrik 330ci-01
Visa användare
88
super dave
bmw 328iA 1998 e46
har nämligen en E46 1998. tur har den allt var ifylld. en annan som jag känner köpte en E46 var boken saknade en del grejer ifylld. inspektion I och inspektion II är super viktig att de har gjorts rätt. ofta om man byter olja och sant själv inser man hur dyrt det är inte bara med pengar men tid och annat. Darför skulle jag nog rekommdera lämna in bilen innan du köper det. du kanske kan dela den kostnad men den som du ska köpa bilen av.. annars eeeeewwwwwww skulle nog tänka genom det ordentligt innan...

Yankee
to
16
tobki93
320iA Touring -01
Jag köpte precis en E46 från -01. Förra ägaren hade missat en oljeservice med knappt 1000mil. Ringde till BMW i Mölndal där bilen var såld som ny och frågade hur man bör ställa sig till sådant. Fick då beskedet att det är hur lugnt som helst men att jag skulle se till att lämna in den direkt och då passa på att att ta en Inspektion II istället för oljeservice eftersom den stod på tur 1500 mil senare. Firman jag köpte bilen av stod för kostnaden som "kompensation" för den missade oljeservicen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att byta olja, oljefilter och tändstift är så enkla operationer, att nästan vem som helst kan göra det. Det viktiga är att bilen får ny olja, oljefilter och stift, inte vem som gjort det....

Kolla så att det finns kvitto på delarna, så skulle jag inte reagera nämnvärt - dock är det ett bra prutningsargument! ;o)

När det gäller de större servicarna (insp 1 och 2), är det mer komlicerade och specialverktygskrävande åtgärder som skall göras, varför det är viktigare att det finns en "stämpel" i boken.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
hallå, varför det är viktigt att det finns stämplar i boken. det förstår du säkert själv. för att vara säker på att det verkligen är en service utförd, och inget som bara är sagt! på en stämpel finns oftast ett telefonnummer till verkstaden som utfört den befintliga servicen och på så sätt är det enklet att spåra historiken på bilen och även kolla upp så att den verkligen är servad efter bilens behov. men det är bara min personliga åsikt, man får såklart vara dumsnål och chansa oxå. men anser man inte att bilen är värd att serva så har man kanske inte heller skött den så bra heller. jag anser allafall att inte sköta en servicebok prickfritt är att vara dumsnål, men det beror ju självklart oxå på vilken prislapp det sitter på bilen oxå och hur man själv skulle reagera om du kollar på en bil som saknar stämplar i boken!?om dom inte finns så kräv kvitto på utfört arbete iallafall. finns tyvärr allt för många bluffare så man ska se upp. kör hårt grabbar

mvh Patrik
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Jag saknar stämplar i min för oljeservicen vilket först kändes som ett problem. Speciellt då man inte vet vem ägaren är och hur han har haft hand om bilen.

Namnet sa mig nämligen ingenting, dock visade det sig att Niklas Loven (säkerligen många som känner till honom) ju var tävlingsförare. Har full förståelse för att han inte har lämnat in bilen för oljeservice då han ju själv nog sitter en större kunskap, eller vart fall personal i hans stall.

jag löste det så som Tobki93 säger, lämnde in bilen direkt och gjorde inspektion 2 plus oljeserivce på en gång. Då bilen då får anses som "nollad" tror jag inte det kommer innebära några hinder vid försäljning.
Personligen skulle jag aldrig ens titta närmare på en bil utan ifylld servicebok. Även om ägaren gjort service själv och har alla kvitton så tyder det ju på att ägaren har köpt en bil han inte har råd med om det sparas på något så viktigt som service så har det nog sparats in på andra grejer med.
Tror det är många importerade BMW:ar vars ägare upptäckt att den inte är så billig att underhålla och därför snålar med service.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Clubsport, håller inte med till fullo!

Tyvärr fuskas det en hel del, även på auktoriserade verkstäder. Därför är det inget som säger att en bil som alltid servats på verkstad är bättre underhållen än en bil som servats av en "entusiastisk ägare" eller duktig "icke auktoriserad" verkstad.

Vanligaste verkstadsfusket vid service är troligen bromsvätskebytet! Det finns många bilar som har fräsch bromsvätska enligt serviceboken...men ofta suger verkstaden bara ut bromsvätskan ur behållaren och ersätter den med ny. Ute vid bromsarna där det är viktigast att bromsvätskan är fräsch, är det därför stort vatteninnehåll i bromsvätskan - med rost invändigt i bromsoken och kokningsrisk och totalt bromsbortfall vid hårdbromsning som följd...!

Dock är det en fördel om en ny bil får de första årens service hos en auktoriserad verkstad, eftersom det kan vara en hel del uppgraderingar som skall göras kostnadsfritt. Dessa regleras av servicemeddelanden som oftast bara kommer auktoriserade verkstäder till handa.

All service bör dock kunna styrkas på ett eller annat sätt enligt mig - stämpel (som går att kontrollera upp) och/eller kvitton på delar och eventuellt hyra i gds-hall.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.