AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.117

Automatische Fahrlichtsteurung?

Jag ser att man skrivit detta på den 330i 2003 jag tänker köpa, men jag kan inte se att det finns med bland tillvalen.
Kan ngn föklara vad det är?
Är det std på denna bil?

Hälsningar

Anders
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Automatisk avbländning. Tveksam finess..... inte standard vad jag vet.

/// Gunnar E.
Jag undrar om det kan stämma eller om det är felskrivet.
Kan som sagt var inte se att det finns något sådant tillval.

Hälsningar

Anders
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Det är ett tillval som mest är tillämpligt i länder utan krav på halvljus, då när ljusomkpoolaren är i 0-läge känner en senor av om det mörknar, exempelvis då man kör in i en tunnel, men här har man ju ändå alltid vredet i halvljusläget.
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Översättning:
ljusomkpoolaren = ljusomkopplaren
:)
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Jag kan tyvärr inte tolka det på "BMW-språk", men på tyska, och då betyder det ju "ljusstyrning". Kan det inte vara att ljuset automatiskt ställer in sig efter hur mycket bilen är lastad?

/Berga

BMW - Beste Marke Weltweit.
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Hmm, bmwlundqvist har nog rätt vid närmare eftertanke. :p

/Berga

BMW - Beste Marke Weltweit.
översättning: senor=sensor ;-)

Hälsningar

Anders
Hm!
Jag undrar om det inte är fel i allafall.
Verkar lite obekant.

Hälsningar

Anders
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Tack för översättningshjälpen :). Vid närmare eftertanke tror jag att Berga kan ha rätt... *osäker*
Två bra alternativ har du ju iallafall...
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Fahrlichtsteuerung: Selbstentzündend.
Nur in Verbindung mit Regensensor: Die Automatische Fahrlichtsteuerung prüft sensorisch die Lichtverhältnisse und schaltet bei Bedarf das Licht selbsttätig ein.

Ung:
Endast i kombination med regnsensor. Halvljusstyrningen känner med en sensor av ljusförhållandena och slår själv på lyset.
Jamen nu kanske det börjar likna nåt.
På sidan där de presenterar bilen står det "Regensensor und automatische Fahrlichtsteurung".
Jag trodde det var felskrivet och förstod inte att det hade med varann att göra. I bilens "Sonderausstattungen" står det bara 0521 Regensensor.
Detta borde kanske innebära att de hör ihop. Det finns kanske någon som kan bekräfta det.
Anledning till att komplettera Autopowers utrustningslista?

Hälsningar

Anders
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det är som bmwlundqvist skriver, jag har för mig det infördes på E46 från 2002.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Trodde det kom först på E60.Finessen har väl tveksam betydelse i sverige. Efter omprogrammering till svensk standard har man ju ändå automatiskt halvljus i halvljusläget.
Kan jag göra omprogrammeringen själv?

Jag är återförsäljare i Sverige av VAG-COM, diagnostiksystem för VAG. Se www.vag-com.se.

Inom några månader så kommer Ross-Tech att lansera BIM-COM, diagnostiksystem för BMW, forum här: Länk
Om inte jag kan göra det själv nu så antar jag att jag kommer att kunna göra det med detta.
Det kanske finns de i Stockholmsområdet som är intresserade av demonstration av systemet sen.
Men man kanske inte får skriva om sånt här?

Hälsningar

Anders
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Det ser ut somom du skulle kunna göra det själv med hjälp av BIM-COm om jag dömmer av VAG-COm iallafall. Det är genom BMW:s DIS det programmeras, och inget man själv kan justera annars.

Vad kommer ett dylikt system för BMW att kosta?

Jag har inte hört så mycket om det. men jag tror priserna kommer att ligga i storleksordning som VAG-COM, dvs ca 3-4000kr

Hälsningar

Anders
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
På min E39 från -03 finns det. Och vad jag vet är det inte extrautrustning, men jag kan ha fel. Och det är halvljusatumatik dvs, ställ ljusomkopplaren på det (på min till vänster om nollan) och bilen lyser själv upp om man kör in i en tunnel eller det mörknar. Fungerar utmärkt tycker jag när man är utomlands och dom inte förstått vitsen med att ha lyset på även på dagtid.

Här hemma slipper man ju bekymra sig eftersom vi har en annan "halvljusautomatik" här, dvs alltid på.

Sen kan man ju diskutera om det är en bra eller mindre bra finess.

Fransosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.