AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.701

Aktivering multifunktionsratt E46?

Sida 2 av 3
ol
62
olal
Audi A3 2011
Jag har iaf skaffat mig en begagnad ratt nu...
Ska ta tag i det där framöver... :)
Visa användare
27
sunkn320
320i Touring -01
Baloo1! vilken typ av ratt har du? Kan tänka mig att det är de "tre" ekrade sportratten. Vilken BMW firma gjorde jobbet åt dig?
No
17
NorrlandsGuld
330xd Touring -02
Hej!

Jag har monterat in min multiratt och alla kontakterna passade finfint!! men inget funkar!! måste jag in på bmw för att aktivera eller kan jag göra detta själv????????
sunkn320:

Jag har den med tudelad eker klockan 6. Men kitet finns till båda varianterna.

BMW i Norrköping gjorde jobbet men jag vet inte om jag kan rekommendera dem direkt.
No
17
NorrlandsGuld
330xd Touring -02
Verkar som att ingen har ett kortfattat svar på hur detta funkar!

ol
62
olal
Audi A3 2011
NorrlandsGuld; har du monterat dom extra kablarna från rattstången till motorkontrollboxen och till lampströmställarmodulen? (Eller vad dom nu heter på svenska :).

Du har säkerligen kontakterna i själva ratten, men sen ska det gå sladdar vidare in i bilen också... Jag skickar över retrofitguiden till dig...

PS. Jag har inte provat själv än, ska beställa kabelkitet från BMW nu i veckan, ska kosta 130:- sa dom när jag kollade för ett tag sen...
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
NorrlandsGuld: Jag upptäckte exakt samma sak som du efter installation =). Man måste bygga in kabeln mellan kontrollboxen och ratten precis så som olal beskriver.

Har inte haft tid att göra detta så jag satte in den gamla ratten igen tills vidare. Hör gärna av er, den som gör detta först så man vet att det funkar!

MVH
No
17
NorrlandsGuld
330xd Touring -02
Men om nu BMW orkat med att fixa alla kontakter på kabelvindan som förbinder ratt med bil så att säga så borde väl de bara vara att koda in de hela på en BMW verkstad??

Well well, får åka på BMW i morgon å kolla men misstänker attt man får samma trevliga frågande blick från de på BMW här i Umeå!! *haha*
ol
62
olal
Audi A3 2011
NorrlandsGuld: Ja, kontakterna mellan ratt och rattstång finns, mellan rattstång och bil finns inte. (Du måste ta bort täckplastbitarna runt rattstången för att över huvud taget kunna se dessa kontakter och sladdar).
Ingen kodning behövs. Läs retrofitguiden jag skickade till dig...
ol
62
olal
Audi A3 2011
Jag minndes fel på priset på kabeln: 168:- kostade den. hur som helst ingen förmögenhet. Får den förhoppningsvis på onsdag, och då blir det installation :)
33
6
330FB
330i Touring -02
Skicka gärna guiden till mig oxå, har ännu inte fått den

/Mvh Fredrik
ol
62
olal
Audi A3 2011
Ja, alltså det är många som vill ha den här, så jag la upp den på min server...

Länk

/Ola
No
17
NorrlandsGuld
330xd Touring -02
ok!

Då blir de å krypa ut till garaget då! någon som har parts no: på den kabeln?

Har ju en massa trevligt lull att trycka på bilen i veckan, nya 18", ställbart HR chassie, Mpaket, solfilm samt polering.... åsså multiratten... huuuuvva vad jobb!
ol
62
olal
Audi A3 2011
Det låter onekligen som du har en del jobb att göra ja. Säkert att en helg räcker? :)

Artikelnummret på sladden är 61 12 0 016 012.
Det är samma sladd oberoende av vilken ratt du har.
ol
62
olal
Audi A3 2011
Nu har jag installerat min ratt (och varit ute och provkört) allt fungerar som det ska, och jag känner mig nöjd med min instats :)

Tog lite kort så jag tänkte sätta ihop en guide och lägga upp här sen...
No
17
NorrlandsGuld
330xd Touring -02
Så var de fixat, löjligt enkelt måste jag säga! Monteringsanvisningen såg ju hyfsat jäkla dryg ut på papperet men de var ju en barnlek, 20 minuter tog det, kabeln kostade 168 spänn som tidigare nämnts.

Sen att man får betala 50 spänn för att få flygfrakt från malmö och det ändå tar 3 dagar!!! skandal!
Skärpning BMW!!!
ol
62
olal
Audi A3 2011
50 spänn i frakt? Skickade du efter den hem till dig då? Jag hämtade på BMW här i Linköping och behövde inte betala någon frakt.
No
17
NorrlandsGuld
330xd Touring -02
Nej!

Om jag ville ha grejjerna utan frakttilläg så skulle de ta en vecka. EN VECKA!!! hallå?? vi bor väl inte i ryssland?? så flygfrakt skulle kosta 50kr extra och eftersom man vill ha sakerna nångång så tog jag det!
Visa användare
27
sunkn320
320i Touring -01
Nu har jag beställt en airbag med multifunktionskit från en bilskrot. Årsmodellen på utrustningen är 2001, samma som min touring.
Kan inte tänka mig att några kablar följer med. Är det någon som vet vad jag behöver beställa för kablar? Räcker det som olal säger med kabel med art nr: 61 12 0 016 012.
Jag kommer att ta lite bilder när sakerna kommit och lägga ut på webben så ni kan se hur det ser ut.
ol
62
olal
Audi A3 2011
Såvitt jag vet är det samma kabelkit oberoende av vilken ratt du vill installera...

Det finns numera en artikel under mekartips som beskriver hur jag gick till väga när jag installerade min ratt...

/Ola
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.