AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.112

Div frågor ang 328 E36

Hej!
till under/efter sommaren så blir det kanske att man skaffar sig en 328 e36 men vet itne så mycket om denna bil. har lite frågor vad man ska tänka på när man ska köpa en sådan. har tittat lite på annonser å sett fina för 75 tusen. typ 95, 96.
Kollade på en 325 innan men tröttna å leta. Tyckte samtliga var överpris på dem.

tänkte rada upp mina frågor så kan ni ju skriva resp nummer i era svar:)

1)
vanliga fel, pris på del och om det går å byta sj
2)
går det å hitta en fin för en 75 papp?
3)
hur e det med bromsar å dyligt när man jämför med t ex en 325?
4)
Ska man passa sig för de som varit importerade?
5)
generellt bra å dåligt.

har sökt i forumet men hitta bara poster från 2002 som passade mig så jag tänkte slänga iväg en fråga=)

Tack för hjälpen
Ingen som vet nått? :S
Visa användare
84
325CSi
745i -02
1 Framvagnsdetaljer mycket vanligt, hyfsat pris att lämna in o få gjort vad jag har förstått, annars kan själv göra det om man har tillgång till verkstad med lyft.
2 Ja, det går säkert om du känner säljaren eller om han vill bli av med den snabbt.
3 Bromsarna är väl samma mellan 320-323-325-328 (rätta om jag har fel)
4 Är väl en bra idé att kolla upp dessa bilar extra noga men annars är det väl som vanligt när man köper bil. Krockad, omlackad, mätaren backad, servicebok, besiktningsprotokoll? Motorn går fint, växellådan känns bra, inget klonkande oljud? Stenskott/slitage på front, vindruta, ratt, säte och pedaler brukar skvallra mycket om hur bilen är hanterad...
5 328-motorn har en väldigt trevlig karaktär med mycket "bottenvrid" och ändå väldigt varvvillig så det är helt klart ett bra val...
Jag köpte en importerad, krockad, omlackad, ingen servicebok.
Den går hur bra som hellst. Bara för att den är importerad behöver det inte vara sämre. Det finns tex inget vägsalt i tyskland !
Visa användare
84
325CSi
745i -02
Jag menade inte att det var nåt fel med importerad, omlackad och utan servicebok.
Jag menade bara att man bör kolla upp det så att man är medveten om det och inte står med k*ken i brevlådan när man senare ska sälja bilen... ;-) No Offence
Ok. Jo det är klart.
325CSi: men vad får man ge normalt va 85 istället? för säg en 96:a eller så.

deutmeyer328: jo men då tar jag hellre vägsaltet om jag måste välja med å ha en krockad bil eller inte. Klart beror på om den e lite eller mycket krockad.. Om den blivit sned å så eller det bara e en liten buckla
Det går att hitta en fin 328i för 75tkr. Många begär drömpriser, men jag vill tro att det är ytterst få som betalar 90tkr och liknande för en 10 år gammal 3-serie.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Jo
23
Jocke_84
328iC -96
Jag gav 90000 för min 328 från bilfirma, med näst intill all utrustning dock inga sportstolar eller m3-paket...! men fick garanti på 1 år! hittils helnöjd!
Jag gav 70 000 för min 328 1995.
Jag har m-paket. MED kompletta mstolar fram o bak o svart skinn. älskar dom. hittar du en med m3 skinn så slå till...det är så värt.
andra saker som fanns var antispinn, backsensor, farthållare.

----
Deutmeyer's
Länk
Jag har en sv-såld, fullservad, klima, komfortpaket mm men utan skinn och sportstolar. Funderar på att sälja min lite längre fram i vår pga kombiköp.
Kolla bakvagnsbussningarna (klonk-ljud i bakvagnen) samt glapp i främre spindelleder. Bakvagnsbussningarna brukar bli slitna efter ca 9-10 kmil, spendellederna har bytts två ggr på min bil.
Kolla rostangrepp på bakluckans nederkant (mycket vanligt) och i skärmkanterna.
ABS-givarna brukar ge upp vid mellan 13-15kmil (abs-lampan lyser vid färd).
Du bör kunna få loss en importerad 328 95 med klima för mellan 50-60kkr idag efter prutning. Svensksålda bilar är ovanligare och lite mer lättsålda/dyrare generellt.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Bilmarknaden går väldigt truggt just nu så passa på och prutta på bilaer du kollar! Ju längre annonserna har varit ute så betyder det inte att det är något fel på bilen utan då är det prutta som gäller för dom vill sälja sin bil! Som sagt det är väldigt svårt att sälja bilar just nu så slå till nu!

MvH Bmw 4-ever
peter78w: När jag skall sälja min 328 i vår vill jag verkligen inte veta av att spekulanter pruttar på min bil. Flatulens och bilköp hör inte ihop anser jag.
Alltså får jag vara extra försiktig med vad jag stoppar i mig innan en eventuell visning ;-)
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Omduska köpa import bil så köp en med sevicebok och kolla så den inte gått bara400 mil på två år då är det lurt, annars är det att rekomendera med import bil ingen rost och generellt bättre servat där nere.

Jag hämtade hem min för drygt en månad sen,den har service bok,och jag köpte den hos en stor bmw handlare 20 mil söder om berlin..kan tänka mig att den är ibättre skick än många sv.sålda..

Mpower
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.