AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.491

Är det någon här som skruvat S38?

Är det någon här som skruvat S38? Har lite frågor...

Tack på förhand.

M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Det är nog väldigt många som gjort det, men ställ en direkt fråga så får du nog ett bra svar! :)
Jag ska byta kammar i min M5a och undrar om någon här har gjort det och har några tips eller vet om det behövs några specialverktyg? Behöver man ta bort kylaren osv

Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Behövs inga specialverktyg... 13 mm fast nyckel för att släppa överfallen till kammarna. Sen lyfter du dom rakt upp, behöver inte dras ut framåt som tex M20 och M20 12V

Givetvis är det något mer jobb än så... Men du hajar principen!

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
Jag tänkte om man måste ta bort kylaren för att komma åt kamkedje mekanismen, man måste väl släppa på kamkedjesträckaren på något vis...

Det är ingen som har en verkstadshandbok till en M5 E34 eller vet var man kan köpa så jag slipper lämna in bilen?

Ingen som vet?

Visa användare
1.114
Bonje
Kamkedjesträckaren sitter på motorns vänstra sida (sedd fram i från) på bröstkåpan. Byta kammar kan du göra utan att ta bort kylare eller någonting sådant.

Vrid mororn i nolläge. (Cyl 1 i över dödläge) Markering finns på remskivan på vevaxeln. Av med ventilkåpan, kolla att motorn inte står ett varv fel. det finns markeringar på kammar och dom främre verfallen som du ska kolla på. *orkar inte göra ännu en beskrivning på hur kammarna ska stå* Om du söker så finns dets! Jag har beskrivit det på två ställen innan... pust!
Släpp kedjespännaren när kammarna också står i nolläge.
Nu kan du skruva loss kamdreven, men sätt gärna några buntband runt kedja och drev! Då slipper du jävlas och få det i rätt kugg när det är dags att sätta i hop allt sen!
Nu går du på överfallen... Ta en kam i taget, och släpp alla överfall lite åt gången. Ta inte bort en och en... då bryter det som FAN i kammen och du kommer med säkerhet förstöra någonting (avbruten kam om du har oflyt)
Till slut så trycker inga lyftare på kammen längre, då är det bara att ta bort överfallen och lyfta ur kammen!
Sen samma procidur med den andra kammen... SKITENKELT! =)

Helgen är räddad... Lycka till! ;)

Bonje: Ett stort tack!

Bonje:

Måste man lufta kedjesträckaren sedan och om så är fallet hur gör man det?

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
M Femman:

Jag har original verkstadshandbok till E34 (inkluderar M5) på microfiche om du har en sådan att läsa dom med!

Per L
Per:

Vad behöver man för att den? Går det med OH-projektor och lupp?

Visa användare
1.114
Bonje
Jag har aldrig skruvat någon M5 maskin om jag ska vara ärlig.
Men jag har skruvat i sär och i hop min M3 (S14) motor.
M5 motorn är identisk (ja nästan iaf) men två cyl längre.

Jag antar att kedjespännaren ser ut som på min motor... Det sitter en luftnippel längst ut på den?
Eftersom jag bytte hela kedjespännaren till en från M3 3,2 som inte har sånt trams. Så vet jag inte om din behöver luftas, men förmodligen.. annars hade det väl inte setat en nippel där..?

Tänkte också byta till S52ans kedjesträckare för att få bort det klassiska M-rasslet från kedjan.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.