|
|
|
|---|---|
|
Hej gott folk På senare tid har jag experimenterat med Red Line MTF och Castrol TQ Dexron III, förutom ny MTF_LT_1, men har fortfarande en trögväxlad/svårjobbad växellåda. Mina frågor gäller E39:ans manuella växellåda med long life MTF_LT_1 ifylld från fabriken (lådan med gula etiketten modell S5D 320Z). Till alla er som ersatt denna olja med Castrol Transmax Z: Har era växellådor blivit lättare att växla? Upplever ni några skillnader i övrigt? Jag är inställd att t.o.m. prova helsyntetisk motorolja bara någon kunde försäkra mig att det inte är någon direkt fara med det. Motorolja i manuella växellådor har diskuteras indirekt i ett antal trådar där dess användning både rekommenderas och avvisas. Om någon av er använder eller har använt motorolja i en S5D 320Z skriv gärna några rader och berätta om era erfarenheter. Eller är jag inne i fel spår? Kan det vara ett annat fel med min växellåda än oduglig olja? Kanske några slitna brickor eller bussningar som behöver bytas och som förhoppningsvis går att komma åt utifrån? Kopplingen är relativt ny, oljan i rörledningen till slavcylindern är ny och det är konstaterat att det inte finns någon luft i ledningen. Tacksam för svar. Ha det gott Ellinas | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag märkte ingen större skillnad när jag böt ut originaloljan (MTF) mot transmax z , det går lite tyngre när låda är kall annars är den lättväxlad och det var den innan också, men det var behov av oljebyte iallafall. Så ingen märkbar skillnad. ///MVH Hasso Länk |
|
Redlines (MTF) olja ska ju vara bra o ge en uppenbar skillnad när det gäller att bli mer lättväxlad. Tranzmax skulle jag anse vara en sämre olja än redline om man jämför. Har du kollat växel länkaget? Vet att på E34:an som bror min åker så var lådan trögväxlad... fast det var bara att lägga sig under bilen med en flaska 5-56 o gå loss... o lådan känns som ny! Vet ej hur det ser ut på E39:an då jag åker automat. //Niclas Pärlan Länk |
|
|
Hej och tack för era svar! Hasso: Då lär inte jag heller uppnå någon förbättring med Castrol Transmax Z jämfört med MTF_LT_1. Jag kör numera med MTF_LT_1 igen i min växellåda och så kommer jag att göra även i fortsättningen. Nillen78: Det är ganska sannolikt att problemet beror på mekaniskt slitage i växelöverföringsmekanismen så jag får nog fokusera på det istället. Min uppfattning angående RedLine MTL är att tillverkarens vetenskapliga argumentationer och bevisföring bl.a. på Internet får lätt en att tro att alla problem löser sig bara man använder deras produkter. Jag nappade på det själv men blev ganska besviken när den utlovade effekten uteblev. Det är möjligt att den fungerar bra på vissa växellådor men långt ifrån alla. I varje fall så borde man ta reda på tillförlitliga fakta innan man bestämmer sig för att använda den, och jag vill gärna nämna att det finns en tydlig varning i forumet om RedLines samtliga växellådoljor som man borde tänka på. De skall tydligen vara direkt farliga i E39/M5 och E46/M3 6-växlade Getrag-växellådan p.g.a. att de angriper synkroniseringsringarna, med dyra reparationer som följd. Ha det gott Ellinas |
|
|
Ellinas Stämmer.... Redline rekomenderar ej deras olja i M3 M5 osv. //Niclas Pärlan Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.