|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Saab har något liknande system så man kan välja mellan nöddäck och kompressor... /Udo Dirkelsniff Länk |
|
| Om man köper en ny E90 så lär ju försäljaren skicka med reservhjul och domkraft. Om inte så skulle jag gå till en annan återförsäljare. | |
|
Man måste ju ha reservhjul för vinterdäcken går ju inte att köra med punka. |
|
|
KN: Tror inte det går att få reservhjul och domkraft till E90 - om det är som i 1-serien, finns det ingenstans att förvara ett reservhjul! K1mzo: Punkteringsvätskan i M Mobility System II påstås klara hål upp till 6mm i diameter, men jag hoppas slippa prova om det stämmer.... /// Gunnar E. |
|
|
Tom i norr: Det finns visst vinterdäck med RSC-specifikation (RSC = Run-Flat System Component). När jag fick min 120d levererad satt det dubbade Goodyear UG500 Run Flat-däck på, men de däcken var så vingliga och otrevliga att jag reklamerade dom! Nu sitter det konventionella Nokian Hakka 4 på bilen, de bästa vinterdäck jag kört på! UG500 är de enda dubbade RSC-däck som finns än så länge, men dubbfria RSC-vinterdäck finns flera - Bridgestone, Dunlop och Goodyear bl a. /// Gunnar E. |
|
| gunnare, det verkar ju konstigt om J.Dredd har ju fått ett pris på 1000:- för reservhjul om det inte finns någon plats för det. | |
|
KN, jag har faktiskt inte kollat i E90 om det finns plats för reservhjul, men det finns i alla fall inte med reservhjul i nån tillbehörslista. Däremot kostar 'Reservhjul, kompakt utförande' 1000 kr till 5-serien (som inte har Run Flat-däck). /// Gunnar E. |
|
|
Det är ju synd att BMW inte tänkt på var du ska förvara din kompressor, Gunnar... :( "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
|
1200 spänn får man betala för domkraft och fälgkors! Fast det är klart då får du ju med en väska att förvara dom i... |
|
|
Sörpan, det har du rätt i, mitt M Mobility System II är lite för stort att gå ner i facket under skuffgolvet. Däremot passar boxen exakt i utrymmet bakom höger hjulhus, där BMW tänkt att man ska förvara orignal-förbandslådan. Funderar som bäst på hur jag ska sätta fast den snyggt... /// Gunnar E. |
|
|
KN: Jag vet inte om det finns till e90, men eftersom jag håller på att köpa en e60 så fick jag det priset till den. Valde dock bort det. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Dom flesta nya Bmw har ju punkteringsfria däck. Tim |
|
|
BMW har valt detta system ur säkerhet aspekt. har sett filmer som jämför rft-däck o vanliga däck. är en jävla skillnad kan jag lova. vid en punktering på tex ett bakdäck i 100 blås så är en sladd praktiskt taget oundviklig men rft-däcken reduserar sladden otroligt mycket, plus att du kan åka vidare X antal mil med en hastigthet på max 80 vilket bör ta dig till en verkstad. det negativa är väl att dessa däck ej får lagas. ang vikten så är dessa däck mycket tungre än standard-däck men därför har det jobbats mycket med att få ner vikten på resten av delarna i hjulupphängningen. vinterdäck är det sämre med då få tillverkare har punkteringfria vinterdäck, iallafall dubbat. men det kommer så småning om då fler o fler biltillverkare använder rft-däck. tyvärr är ju priset högt på dessa men förhoppningsvis sjunker det också. STILL WILL! |
|
| Är det "FÄLGKORS" i någon bil denna sidan om 80 talet? Har inte jag sett :-) | |
|
Blackh, visst finns det en säkerhetsaspekt som talar för de punkteringssäkra däcken, men jag kan av egen erfarenhet hävda att punktreingar i allmänhet är ganska odramatiska. Två självupplevda exempel: - BMW 520i E12 (ja, det är länge sen!), bakhjulspunktering i motorvägsfart. Jag märkte ingenting förrän jag svängde ner på avfarten och kände att det gick lite tungt! Däcket var ångande hett och alldeles sönderkört, så det måste ha gått lufttomt en bra bit. - BMW 323i E21 i motorvägsfart + moms. Ligger i vänstefil, bilen framför tappar ljuddämparen, som jag kör på med vänster framhjul. Däcket uppskuret från fälgkant till fälgkant, bucklor i fälgen. Bilen sjönk ned såklart, men inget kast. Jag kunde helt lugnt köra in till höger och stanna på vägrenen. Visst finns det situationer då en punktering kan orsaka att man tappar kontrollen över bilen, men det ska nog vara i farter betydligt högre än svensk motorvägsfart, och/eller i ett läge där det är höga sidokrafter inblandade (typ undanmanöver). Och då vete tusan hur mycket hjälp man har av ett lufttomt Run Flat-däck... /// Gunnar E. |
|
|
Har samma erfarenhet som Gunnar, fick en skruv i ena bakdäcket i ca 120 km/h, det började låta som attan, men det var bara att bromsa ner lugnt och stanna för att byta till reservhjulet. "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
|
Ormen, :)) Länk |
|
|
en skruv i ett däck har väl de flesta fått utan större missöden. men om du varit med om en ordentlig punktering så skulle du nog tänka annorlunda. har själv varit med om en sådan punktering i ca 100km/h. det var inte skitkul vill jag lova... verkar som om alla vet nackdelarna med dessa däck. undrar om någon tagit reda på fördelarna? lättare att klaga, behövs inte kunskap för det. STILL WILL! |
|
|
Jag tycker att alla vi som har köpt en BMW med runflat ser till att boka tid för däcksbyte i höst samtidigt så ska dom märka att det var rätt dumt att skippa domkraft och fälgkors... Vad jag vet så har ju BMW Sverige rätt stor makt att utrusta sina bilar hur dom vill. Hade dom velat ha domkraft med så hade dom givetvis fixat det. |
|
|
Var med om fjäderbenshaveri med påföljande totalförstöring av däck på höger fram i drygt 100km/h. Ganska odramatiskt faktiskt. Slog en välldans massa gnistor dock :) ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.