AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.075

E32 - fläkten har hängt sig?

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Min fars 50000-milare har uppvisat ett problem igen, nu har kupéfläkten "hängt sig" s.a.s och oavsett hur man ställer in den så blåser det för fullt eller näst intill fullt, även med ratten helt dragen åt vänster (avstängt läge).
Vad kan det vara för fel tro? Det är varken klima-aut eller klima i den, bara vanlig kupéventilation.

-M5 E34 Limousine register Länk
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag gissar på kortslutning i "svärdet". Kanske har någon av transistorerna eller reläet där pajat. Borde gå lätt att mäta upp direkt i kontakten på höger sida.

//Magnus

Ras.mus
Och för att klargöra 944... inlägg så:

fläkten styrs genom två apparater. 1. vridreglaget som ger en signal till 2. fläktsvärdet. Det senare brukar gå sönder på alla E32or. De är enkelt uttryckt en plåtskiva med transistorer som tar upp effekt istället för att skicka den till fläktmotorn. Denna sitter monterad i insugsluftens kanal för att på så sätt kylas.

Du kommer åt denna från passagerarsidans sittbrunn. Den sitter in bakom panelen, bakom plaströret som förser benutrymmet med luft från värmepaketet. Man får krångla sig ner där så gått det går!

När man väl fått loss panel + plaströr ser man en bunke trådar som leder in i baksidan på värmepaketet och sitter där med en plastkontakt. Det är kanske 5 trådar. Det kontakten sitter i är svärdet! Detta sitter med två skruvar. Lossa kontakt + dessa skruvar och du kan dra ut svärdet.

Notera dock att det finns två versioner! Bosch tror jag och siemens. Så ska du köpa ett nytt, plocka loss det du har först och ta med det till bmw (eller skroten) så du får ett likadant! De ser MYCKET olika ut och man kan inte byta mellan dem utan att knäcka lite plast i värmehuset...
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag TROR inte att svärdet är detsamma på bilar utan AC/lilla kliman och stora kliman.

Men det sitter någon form av slutsteg till fläkten, det är antagligen sönder.

Lättast är nog ändå att börja med att byta panelen, har du eller brorsan samma?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Andra gången min fläkt "pajjade" så gick den bara på fullt, och det va transistorn, på "svärdet som byttes igen och allt fungerade perfekt efter det.

Min: Länk
ma
111
martin22sthlm
730 e32 1989
hej,

har en e43:a utan ac... har svärd på den också. Bytte lite transistorer och en och lite andra grejer efter rekomendation i tråd här på forumet (sök på svärd och transistor eller nåt sånt). Funkar perfekt efter detta. Se även mkt. tips... flktsvärd för att se hur du får ut/in svärdet ii fläktpaketet.

/Martin
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
OK tack ska ni ha. Det där svärdet är bytt en gång vill jag minnas, för 25000 mil sedan eller så. Jag tror inte jag har något liggandes som passar, men det är säkert det som spökar.
Förra gången var det dock så att fläkten bara funkade med reglaget i högsta läget, nu går den för fullt hela tiden istället, oavsett var man han reglaget. Men det finns alltså olika symptom när det är fel i svärdet?

-M5 E34 Limousine register Länk
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Jag har haft 2 olika symptom när det varit transistorn som gått sönder.

Min: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.