|
|
|
|---|---|
|
Hej på er, Har haft bilen avställd under vintern och nu börjar det bli dags att ställa på den igen. Jag har ett irriterande smådroppande under bilen som jag inte har löst än. Bägge oljetrågspackningarna är nya så jag undrar om någon har något förslag på eventell orsak. Jag har sökt på forumet och inte hittat något som är boven till mitt läckage. Jag har haft den här tråden uppe förr och min erfarenhet är att oljeläckage under motorn på 750 är ingen lek direkt att få reda på orsak till. Nu har jag fått ett tips om att det kan vara ventilkåpspackningarna som läcker. Någon som varit med om detta eller har någon idé om vad det kan vara? Mvh Omaha | |
| läcker ventilkåpspackningen så ryker de oftast lite eller enhel del om man kör lite hårdare när oljan droppar ner på grenröret | |
Paap Reeder |
... är det motorolja? servoolja? AC-olja? eller bromsolja? som läcker? Vilken sida? MVH /// Paap R |
|
Spola rent motorn i en GDS-hall och kör en sväng, kolla sedan igen varifrån oljan kommer. Som Paap påpekar finns det många olika vätskor som kan läcka. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Har spolat under och försökt se varifrån det kommer, det ser ut som det droppar från mitten på motorn, kanske lite mer i framkant, dock svårt att se exakt. Det är motorolja som läcker, så mycket är säkert alla fall. |
|
Paap Reeder |
... om O-ringen som sitter runt oljemätstickans rör blir sunkigt torr kommer det att läcka där. ... har muttern - som bara kan kännas - som håller oljemätstickans rör via en metallgaffel mot tråget på tråget ovansida har lossnat litet blir det otätt där. ... min droppade olja i framkant ty O-ringen i kedjesträckaren hade torkat. Pillar du bort kedjesträckaren .... så se till att inte kedjan slackar ... måste hållas emot med en mejsel när du tar bort fjädern .... annars ramlar kedjan ner några länk och tappar greppet runt vevaxels kedjekugghjul ... hur kul är sånt ??? MVH /// Paap R |
|
Bytt hela stickan, kollat muttern samt o-ringen förra året. Håller nu tummarna att det är ventilkåpspackningarna som läcker. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.