AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
954

bros ok bak "glappar"

Pu
43
Putte R
525i -88
Har precis köpt en 525 -88 och när jag bromsar så klonkar det till lite grann följt av visslande bakbroms. När jag tog bort hjulet för kontroll visade det sig att oket är som om det glappar på glidpinnarna. ska det inte sitta någon "fjäderbygel" mellan oket och den del som oket är skruvat i?
Har någon stött på något liknande problem?
Vad göra åt detta?

Tacksam för svar
em
339
emhå
525i -88
Den glidande delen av oket ska inte påverkas vid bromsning då klotsarna ligger mot de fasta punkterna i oket. Kolla därför klotsarna, alternativt byt mot nya och smörj in baksidorna med kopparpasta mot kärvning och gissel....
Mvh, Magnus.
Pu
43
Putte R
525i -88
Det är presic som att klossarna är för småa för oket så alltihop kan röra sig uppåt och nedåt när jag tar tag i oket.
Al
331
Alfred
M5 2001
Kontrollera sprintarna, bultarna på baksidan och tjockleken på beläggen

__
Letar ritning till wastegate
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Om det är själva oket som rör på sig låter det lite skumt. Kanske gummibussningarna, som pinnbultarna till oket ska gå igenom, saknas? Men även om oket sitter lite löst så borde det inte uppstå något klonk, efter som att oket inte utsätts för någon kraft i ljulets rotationsriktning då man bromsar.

Är ju säkert inte hel omöjligt att nån har satt i för små klossar.

<Du får nog skruva lite och kolla över det hela. Ganska enkelt även för den oerfarne. Skaffa bara en 7mm insrxnyckel i förväg till pinnbultarna

Länk

så ser du hur det ser ut
Pu
43
Putte R
525i -88
Har kollat lite, när jag kollar på länken som Frapp skickat så ser jag att hållaren nummer sju på bilden saknas. Vet någon var jag kan få tag i bara den delen? Måsste vara så att när den saknas uppstår en snedvridning på något sätt.
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Listan över reservdelar är den samma som bmw använder och det ser ut som att du kan köpa klippsetr separat. Står sex dollar och priserna brukar konvertwera rätt bra till svenska.

Men jag undrar faktiskt om det är det enda felet. Oket ska definitivt inte glappa bara för att du tar bort klippset. Och det blir inget tydligt "klonk" för att det fattas. Klippset är bara till för att minska tjutande bromsar. Om hela oket verkligen går och vicka på så är det något annat som inte stämmer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.