AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.143

Storleken har det någon betydelse?

STi
Har en liten fråga angående koniska sportluftfilter.
Har storleken någon som hellst betydelse i hur ljudet blir från det.
Jag menar om man sätter ett litet filter (volym av ca1 kubik dm) blir ljudet från det på något vis mindre och ljusare än om man skulle sätta dit ett filter som har en volym på ca 3 kubik dm?
Bägge filtrerna är koniska och av märke K&N.

Någon som har någon teori eller någon erfarenhet om detta. Om storleken har någon betydelse för ljudet...

//Tacksam för svar...

STi
Kanske inte alls har nått att göra med storleken?
större filter måste väll innebära mer renad luft?
STi
Kanske är lite otålig. Men finns det någon som har någon tanke om detta?
PETER.O
Vad spelar ljudet för roll? Vilken storlek man skall ha
beror ju på hur mycket luft motorn behöver.
STi
Jo men effektökning med ett öppetluftfilter är ju minimal så den kan jag vara utan, är ju bara ute efter det härliga ljudet som man får med ett öppet. Det är därför jag har frågat om någon vet om storleken har någon betydelse för ljudets skull...

finns det någon här på forumet som har någon tanke bakom det hela?
STi
Verkar som om det inte finns någon här som har någon erfarenhet?

Kanske om någon vet om det blir någon skillnad på ljud om man jämför insatsfilter med kapad luftburk. Eller ett öppet sportluftfilter?
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
med mindre motstånd för luften får man ju mer ljud.. det är fler faktorer än storleken som spelar in, tex hur bra luften kan flöda genom materialet i filtret.. din teori stämmer, men bara till en viss gräns skulle jag säga.
mvh anton
STi
Vilket filter har minst motstånd?
Hur pass är flödet på K&N:s filter?

Har du experimenterat något med detta "Sir Anton" ?
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
nej, har inte gjort några expriment och vet heller inte vilket filter som har minst motstånd, tyvärr.. tror bara på den teorin.. ta bara en bit nylonstrumpa som filter så får du garanterat lågt mostånd samt fränt insugsvrål =D (dock sämre rening på luften)
mvh Anton
hm
37
hmm_jonte
325ix - 87
jag tror de e tvärt om är insugsröret mindre så måste luften gå snabbare genom röret för att få in samma mängd luft i motorn som ett stort rör i och med de så väsnas de nog mer med ett litet rör har igentligen ingen aning om de stämmer med de e va jag tror
STi
Är det fler som tror som hmm_jonte ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.