|
|
|
|---|---|
|
Hej hej! Min låda är trög som tusan. Spaken är sladdrig och det känns att den där skivan med spår i är helslut. Hur byter jag den? Är det vanligt att lådorna är slut efter 15000 mil? Är det lätt att plocka ner lådan och byta den dära skivan med spåren i? mvh | |
| Vad är det för skiva du surrar om!? Om vxlspaken är oexakt så beror det oftast på slitna bussningar i vxlregleget...och dom kan du byta utan att ta ner vxllådan. | |
|
någon har sagt till mig att det är skiva, som sitter uppe på lådan som spaken går i. Som spår alltså... en på bmw som sa det... |
|
parolof |
Det finns ingen "skiva", Petri har rätt, se Länk är för en e36 men det är "samma lika" |
Lundqvisten |
Det sitter som en typ: "solfjäder" med flera lameller, under vxl spaken på E30. Dessa lameller bör smörjas då det kärvar. Du kommer åt att smörja underifrån bottenplattan. |
|
Länk När det väl är bytt känns det som en ny bil, otrolig skillnad på känslan i spaken. |
|
|
Hejsan Länk Vilken del är det som ska bytas? måste jag plocka av lådan? är det svårt för en som är händig, men inte riktigt vet hur det fungerar. "lossa på en skruv och allt rasar ihop.."...eller? |
|
|
Nr: 13 som är viktigast att byta, den blir sliten, sen schimsar man med plastbrickorna nr: 11 och 14 Även bussning nr 2 brukar bli mjuk. Inte så svårt o byta, gör på plats, behöver inte demontera nått annat, men en riktig lyft är o föredra. Ett tips kan vara o avfetta o spola rent med högtrycktvätt innan du börjar, brukar bli kladigt o skitigt bakom lådan vid minsta oljeläckage. ///Magnus |
|
|
Sen att lådan är trögväxlad beror mer på oljan i lådan o dess slitage..... Byt olja, häll i Red Line MTL som har mycket fina egenskaper att bygga tillbaks tillräcklig oljefilm o motverka slitna synkringar, lådan bli mer lättväxlad o mjukare att växla, men räkna med att köra 50-100 mil innan riktig skillnad uppstår. Red Line finns hos dom flesta Bilreservdelskedjorna! ///Magnus |
|
|
Slitet stödlager till kardanen kan också ge symptom på "trög" växellåda... /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Hejsan alla glada (ja ni andra för den delen också). Jag har en bmw 320I e30, och min växelspak är otroligt slapp, fast det är inte i lådan vilket vi har konstaterat, fast någon som vet vad det kan vara? Är det samma problem som Christian har? Mvh // Rasmus |
|
|
Tryggve: Nja, slitet stödlager i vevaxeln för ingående axel i lådan kan ge upphov till trög växling. Kopplingen frilägger, men axeln snurrar med då lagret är dåligt, brukar ge oljud vid nedtryckt kopplingspedal..... Stödlagret på kardan har inget med växellådans tröghet o göra..... Bolero: Det är en mycket vanlig fel på BMW att växellänkaget blir glappt o slitet, det är dom delarna jag skrev tidigare som slits mest. Även bussningen i spaken (nedre mot staget) kan bli sliten, den finns inte som lös reservdel, anntigen byter man spaken eller gör en ny bussning själv...... ///Magnus |
|
|
Tackar så mycket E21, jag tänkte göra en "short" shift själv, fast då kanske man ska byta till en ny spak? Mvh // Rasmus |
|
|
E21-racing > Jag bytte stödlager på min 325 och fick en helt annan känsla i växellådan. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Bolero: Ja, bytt till en spak med längre del under kulan, så har du kortare växellägen, kolla bara skicket på bussnignen.... tryggve: du måste bytt nått mer eller så är det en upplevelse du fick bara, den påverkar inte mot trög växling...... Att du fick mindre vibrationer är däremot en annan sak..... ///Magnus |
|
|
Hejsan igen E21. Om man då köper en beg spak och kortar den så borde detta var lite enklare? Hur gör man sedan för att byta? Måste man sänka ner lådan ? Mvh // Rasmus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.