AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.364

Ingen varvtalsregulator..

sk
12
skåpet
M5 Touring Veilchenblau -93
Har en M5 e34 3,8 som är chippad och utan varvtalsregulator.
Undrar därför hur mycket 3,8:an tål, vill ju inte övervarva vid nått rödljusrejs eller så? Är tacksam om någon vet, jag har försökt hitta nå uppgifter men inte hittat något.
Bara att testa så vi andra får veta! =)
Nej men min blev likadan när jag chippade, vågade dock aldrig varva över 8000rpm, känns inte som någon mening heller, drar ju inte på så mycket bättre efter 7000rpm....
Du får väll helt enkelt hålla koll på mätaren.
sk
12
skåpet
Hehe... Enda bra med borttagen regulator är att jag slipper växla till 4:an på strippen, klarar 180 lätt på trean och fortare än så lär det ju inte gå med en i stort sett standard 3,8 =) Men man vill ju som sagt inte ligga å plåga på varven förlänge. Hade varit grymt å spräcka 300 spärren men då varvar det över 8 tusen =/ Gammelägarn hade 295 på mätaren men då fanns det inte så mycket mer å ge på räknarn=)
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
Borttagen spärr låter som ett utmärkt sätt att skjuta motorn tycker jag, tappa fästet/spinn en gång och du har en fin motorsallad till middag. Om man vill tokvarva varför inte bara sätta spärren högt till tex 8200 eller nått?!

"One for economy and One for the fun of it"
Skulle vara synd att blåsa en M5 touring Individual....
sk
12
skåpet
Man får va lite försiktig när man gasar =/ Som sagt inte roligt att övervarva, räcker med en gång för att det ska bli riktigt dyrt. Går det att montera en regulator utan att ta bort chippet? Borde ju gå att bryta tändningen vid 7 å 5 kanske...
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
är det fortfarande någon som undrar varför så många S38B38-motorer inte verkar hålla ?? och skyll inte på motorn !!!!
-
om varvgränsen normalt ligger vid 7250 kan man höja den till
ca. 7850 men absolut INTE mer om inte annat är gjord med motorn än bara -chippen-, man BÖR ha varvstop den finns ju där
av en anledning (inte hade jag varvstop i min 1600-2 för att den
behövdes i DEN) -
-
skåpet@ försiktig ? det trodde jag också när jag körde runt -Knutstorp-banan - men den varvar ut såppas fort man hinner inte
med, om jag vare du så skulle jag inte varva över 7500 -
-
har du 'Schnitzer-speglarna´kvar på bilen ??

M5touring register
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Jag är inte speciellt kunnig inom M-avdelningen, men har ändå ett ganska starkt minne av att ha läst en artikel/köpguide om M5 där det hängdes ut en jättestor varningsflagg om just borttaget eller uppflyttat varvstopp på 3,8l. Det skrevs att just den motorn var väldigt känslig även för nåra hundra varvs höjning. Om det stämmer vet jag inte men det låter väldans dyrt att chansa. Bilen är troligen ganska optimerad från fabrik.

Min bil: Länk
Jag skulle ALDRIG höja varvstoppet, allra minst ta bort det. Vad gynnar 500varv? För oss vanliga dödliga alltså... Inte Schumacher.

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
Oljekyld@ bayerischemotor@
jag håller med helt, f.ö. så finns det naturligtvis en liten säkerhets-marginal som går att utnyttja om nog det skall vara
så viktig, så man KAN höja stoppet lite gran och det är också det
som en del -trimchip- gör, men att ta bort den HELT det är nästan
att ber om motorras när man har tänkt att varva ut bilen -
-
men, var och en på sitt sätt, så klart, det är en fri värld -
synd bara att den fina motorn får dåligt rykte pga sådana saker,
SYND !!

M5touring register
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
skåpet@
vem har tagit bort varvstoppet ? är inte detta bara ett missförstånd och det handlar om 'toppfartsspärren' ??? det är normalt att 'toppfartsspärren' tas bort i samband med 'chip-trimning' men att ta bort 'varvstopp' helt och hållit verkar ju inte
riktig klok, däremot höjs den ofta en bit i samband med 'chip-trim' -
när jag prov-körde din bil så var den 'chip-trimmat' av -J.W.R.-
men det sades ingenting om borttagit -varvstop- MEN det har
gått en tid sedan dess och bilen har bytt ägare några gånger så
frågan är = är det -J.W.R.-chippen- som sitter kvar i den eller
är det någon annan som har varit framme och grejat med den ???
om det är -J.W.R.-chippen som är kvar har jag svårt att tänka
mig att varvstoppet skulle vara borttagen -
(finns AC-Schnitzer-speglarna kvar ??)

M5touring register
sk
12
skåpet
m5toureg: schnitzer speglarna är inte kvar, det satt på original när jag köpte bilen. jag har inte en aning vad det sitter för chip i den, förmodligen chippad från tyskland för jag har inte nå papper på att det är gjort i sverige och det är papper på ALLT som är gjort med bilen. det sitter ingen regulator i den för jag drog den till 7 och 8 ungefär, och som sagt så ska den ju bryta vid 7 250 vilket den inte gjorde. går det att se på nått lätt sätt vad det sitter för chip i utan att plocka ner styrbox etc..
La
193
Laguna
M5 3.8 -92b *general-ras*
Tyvärr så måste du nog ta ur styrboxen och öppna den för att se vilket chip det sitter i... Om det nu står nåt på chippet. ;) Men är det utfört av nån seriös trim-firma så brukar det stå deras namn på chippet...

sk
12
skåpet
m5toureg: eller nån annan som kanske vet? tänkte bara om ett unichip är bättre än JWR chippet som sitter i. unichippet optimerar ju efter just din bil så man tänker ju som att det skulle va bättre.
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
skåpet@ ring till -Juergen Weise -J.W.R.- och fråga om de har
underlag på vad som gjordes med bilen, en proffs-chipning bör
innehålla en´'rullande landsväg' körning, det tar ett par timmar
att optimera och samköra 'chippen' med bilen -
så vit jag vet har -J.W.- ett bra namn avseende BMW-trimning,
själv har jag aldrig varit i kontakt -
när jag provkörde bilen fick jag en lapp med -J.W.R.-telefonnumret samt ett visitkort med uppgift om tidigare ägare
= Sekinen AB
(är varvräknaren verkligen så exakt att man kan se när bilen
varvar 7250 rpm ?? stoppet styrs ju elektroniskt förstås och är förmodligen höjt men inte kan ja tänka mig att -J.W.R. har tagit
bort den helt och hållit ???)

M5touring register
Låter som ett motoras är endast ett litet misstag från verklighet...

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

sk
12
skåpet
m5toureg: har du nått tel.nr till JWR, kan inte hitta varken i papprena till bilen eller på nätet? Vill ju verkligen inte ha ett motorras på halsen=/
sk
12
skåpet
tjena igen. hittade nummret så nu ska jag ringa å höra vad dom säger. tack ändå...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.