AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.724

Jag vill ha GPS.

Sida 1 av 2
Do
26
Dockan
BMW 528iA Touring -97
Hej på er alla pratglada bmw ägare. Jag har en liten fråga, Är det mycket jobb med att sätta in en 16:9 gps i min e39 528iA Touring, går det överhuvetaget att sätta in en sådan i min bil? Om det skulle fungera finns det någon vägledning om hur man går till väga.

MVH Robert.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Skit i det. Köp en lös GPS. Tom Tom, Garmnin eller Magellan.

Då kan du använda den i bilen, skogen, båten, på semestern, De nya små har allt som en fast har, rutthantering, körinstruktion, osv + att de är bärbara, vattentäta och går ett halvt dygn på eget batteri....bra mycket bättre.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Visst går det, men är ett STORT jobb.
Se exempel till E46.

Länk

///MVH Hasso
Länk
Do
26
Dockan
BMW 528iA Touring -97
Tack för svaren nu ska det bli gps f....n Vad coolt.. Tack igen.
MVH Robban.
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Har iofs en ipaq m tomtom, (och en kartbok!) men återkom när du monterat i E39:an och tipsa mig.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Vad räknar du med att det kostar i delar och montering, vore kul att veta.
Do
26
Dockan
BMW 528iA Touring -97
Jag har ingen aning om vad det kommer att landa på men jag kan tänka mig runt 10 kaske med lite kontakter.

MVH Robban.
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Dockan: Här har du en till salu Länk
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Tänk över det en gång till för du får stenåldersteknik till högpris. Jag har försökt komma på en enda fördel med GPS i bilen men kom inte på någon......

Men en handhållen GPS/Plotter kan du:

-Ta den med med på fjället, skogen, cyckeln

-Ladda in sjökort och ha den i båten

-Kanonbra körinstruktion ned på gatunivå och autorouting

-Ha navigering även om du åker med någon annan person eller i en annan bil. Flög själv just till spainen och hade hyrbil. Perfekt att ha navigatorn med i fickan då.

-Gör rutten hemma på PC och ladda över.

-Slå på detailed tracking och kör dett varv på nurburg/nordsliefe. Efteråt kopplar du den till PCn och får maxfart/medelfart, fartprofiler runt banan, höjdprofiler, tider osv.

Inget av detta klarar en fast GPS.....

Jag har en magellan men kartor ned till gatunivå med routing för hela europa och north america + sjökort också

Efter att provat detta vill inte jag gå tillbaka till stenåldersteknik.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag vill ha en GPS till framförallt att navigera i bilen. Vilken är att rekommendera? Hur detaljerat kan man få? Priser?
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Hur menar du med "Hur detaljerat kan man få"

Min magellan med WAAS/EGNOS ger 3 meter. Man kan nästan sätta för rutorna och bara köra på bara GPSen :-) med de kartor jag provat, förbluffade noggrant.

Tror alla GPSer idag ligger på samma nivå.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Problemet med Tomtom och Ipaq, är bara att det inte är snyggt!

Det kanske är 10 gånger bättre, och det tvivlar jag inte på. Jag tycker också att MK4 är lite stenålder, tycker nästan att vår Prof navi i E60 är lite efter..

Jag tycker bara inte att det är snyggt alls att sätta upp någon extra skärm, det snyggaste är orginal, då kan jag leva med att den inte är det häftigaste - men snyggast :)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Ok, jag förstår din synpunkt om designen. Jag har jobbat lite med bilindustrin och känner att all elektronik för ljud/bild/navi etc är dödsdömd om man integrerar den för hårt i bilen.

Den måste vara modulär så man kan plugga i vad man vill. Bilar tar fem år att ta fram och ska sedan rulla i i 15-20 år. Då måste man kunna trycka i ny elektronik ibland. Som man t.ex trycker i en ny mp3 stereo på en gammal E34 på 5 minuter.

Alla nya bilar med integrerad sterero/navi kommer att bli rullade stenåldersmusem om några år när man inte kan byta som man alltid gjort tidigare. Elektronikfronten går för fort frammåt.
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Plus att år 2008 kommer det att finnas ett helt nytt satellit-navigeringssystem som man gärna vill ha nytta av. Då kommer det att finnas ytterligare 25-30 satelliter som befintliga navigatorer inte kan dra nytta av. Vi som kör "löst" byter prylar för en rimlig peng och är genast up-to-date :D

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
Do
26
Dockan
BMW 528iA Touring -97
Tjena igen. Jag kommer nog fixa det här med gps för att jag mestadels tycker det är en form av ögon godis till min bmw och sen är det ju lite coolt att man kan kolla tv/dvd också.
Ha det bra .. Dockan.
DJ
29
DJ Power
Snart en 318i Cab-91
XC70 D5-08 tvångsbil
MB A 170CDI -99
Köp en Garmin quest eller tanka utav helvete på Shell så kan du vinna en. 7700 kr då får du allt du behöver för att klara dig på land i hela Europa. Bilhålare.laddkablage och BMW kvalitet på köpet PLUS att den funkar lika bra på hojen som ombord på båten. En på alla vis bättre deal.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jag måste backa Dockan lite här. Jag har hunnit avverka ett par handhållna GPS-er men var trött på den begränsade mottagningen och den långsamma ruttomräkningen om man körde fel.

Jag klämde in en MkIII in min E38 och det må vara stenåldersteknik men fasen så mycket bättre än handhållet. Fullt integrerad i bilen, inga sladdar att hålla reda på och inget man kan glömma kvar framme som lockar till inbrott t.ex. Dessutom så med gyron, hastighetsignalen, backsignal, mm så har den i bilen bra mycket bättre koll på var den är än vad en handhållen någonsin klarar och den är dessutom klart snabb att räkna om om man kör fel eller den uträknade vägen inte är lämplig av andra skäl.

Min MkIII vet var jag befinner mig även i långa tunnlar, tät höghusbebygglese, inne i parkeringsgarage med spiralramper(!) mm. Helt oslagbart.

Jag har ju givetvis den senaste handhållna kvar för bruk i hyrbilar och taxi (jo, faktiskt) bl.a. samt givetvis om man är ute till fots.

Det nya systemet från 2008 lär ju vara ett system man måste betala för. Det nuvarande satellitsystemet för GPS är ju det amerikanska försvarsdeprtementets gåva till världen och så länge de inte slår på störsignalen igen så är det alldeles tillräcklig noggrannhet i det systemet för simpelt navigationsbruk och med de extra givarna i det integrerade systemet så gör det förmodligen inte ens så mycket om de börjar störa igen. Jag behöver inte veta på 10 cm när var en avfart är, räcker med några meters precision...

Så stå på dig Dockan, har du någotsånär liknande krav som jag har kommer du inte att ångra dig. :)

Mvh Björn
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Gallileo kommer inte att vara gratis men kostnaden kommer att vara väldigt liten eftersom antalet sålda mottagare kommer att öka väldigt. Det kommer att sitta mottagare i klockor, PDA, telefoner och i princip varenda bil som tillverkas. Kostnaden för en "licens" kommer at stanna på någon hundralapp. Det kan det nog vara värt.

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
Do
26
Dockan
BMW 528iA Touring -97
Hej igen. Jag vet inte vad som är bäst men jag vet vad som är snyggast och det lär ju fungera så pass att jag blir nöjd.

Ha det ..... Dockan.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Balmgren: Om du tycker dom handhållna enheterna med GPS är långsamma så har du inte testat IPAQ med TOMTOM Navigator 3.
Jag har en IPAQ 6340 med TOMTOM, och den räknar om en rutt på 1-2sek.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
IMO så måste man vara EXTREMT nöjd med sin bil för att inte överväga att istället sälja sin nuvarande och köpa en med GPS/TV. Som sagt, inget litet arbete och inte lite prylar att byta om man ska få som original.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.