AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.241

Beskrivning av en stulen m10 motor.

Sida 1 av 2
bu
88
bumse
1602 -75
635csi -85
540iat -94
Hej
Tänkte beskriva en motor som stals för mig den gångna helgen, utifall någon skulle bli erbjuden att köpa.

En 1,8i m10 l-jet, lite avsvarvade kolvar, lättat svänghjul(svarvat o fräst) nästan ny 325-m20 koppling 228mm.
Volvo experiment 4-hålsspridare 400cc(gråsvarta)
Nisse Hedlundkam som är slipad på en origkam,NH56 har jag för mig och kräver lashcaps som jag svarvat o härdat.
Har med tigsvets smält fast ett drev för nyare fördelare (svetsat i änden)
Ventilkåpa pulverlackad i röd krymplack, med avslipade ränder.
En adapterplatta på toppen med ett uppochner vänt SAAB turbogrenrör med mitsubishi-fläns. Oljeretur i nerkant/bakkant på blocket.
02-tråg o motorfästen.

Motorn var helt komplett med boxar o fördelare.

MEN, plockades ur bilen pga dåligt oljetryck. Samt att den sköt väck kylarslangar under laddtryck. Även med ny skärkantpackning.
Mao är toppen sannolikt sprucken o lagren slut.

Detta var en upplysning i all välmening.

Al
331
Alfred
M5 2001
Såg en annons på en M10 motor, "förberedd för turbo" stod det... såg den på blocket.se
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Är det den här på autopower så välkände Ingemar som är i farten igen?
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Fy fan om det är din motor Bumse! Om det nu är det så vet man ju inte om man ska skratta eller gråta. Gråta antagligen...
I så fall önskar ju nästan att de som knivrånade honom för några månader sedan hade... (fyll i själv)

Mitt tips:
Ring upp honom och kolla om du inte kan få kolla på den. Ta med en kompis som vittne, är det din motor så be att få fundera på det lite. Gå därifrån och ring länsman i Växjö och säg att din nystulna motor värd 30000 står hos honom och att du väntar en bit därifrån.

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Förlåt för trådkapningen men måste bara fråga: Har han blivit knivånad?
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Jo, några parasiter rånade honom på kontanter och någon guldkedja. Stort uppslag i Smålandsposten om det för ett tag sedan, kännde direkt igen lokalerna på bilden, har själv varit där ett par gånger. Tror det ahr varit uppe i forumet innan också.
Så är det; hästskiten lockar till sig flugorna.

bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Kanske de bara "gjorde upp" nån gammal affär?
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Ja precis, inget som skulle förvåna mig i alla fall.

Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Bumse>> Du bör nog agera snabbt! Ingemar finns här på forumet ibland.

An
231
Andreas1981
M535i -86
540 M-sport -99

Man blir ju lite nyfiken på om motorn kommit fram än?
bu
88
bumse
1602 -75
635csi -85
540iat -94
Nä, jag har forskat en del.
Får se vad som händer, men det är aldrig fel att upplysa andra om saker o ting...
Även om jag inte ser röken av motorn mer, så kanske någon annan slipper bli lurad på en motor med fel.

Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Hoppas inte det är din motor som Ingemar säljer då. Man ska ju ändå betrakta honom som oskyldig tills motsatsen är bevisad. Även om han är känd för att vara en ful fisk...

Hoppas motorn kommer till rätta Bumse!

bustorp
Här betraktas ingen som oskyldig tills motsatsen är bevisad............

Här kommer man med beskyllningar som man inte ens vet sanningshalten på. Det räcker med att man hört det på stan så är det sant o sen plussas det på mellan öra o käft så det liknar ingenting.
Synd, men sant. Detta har dryftats förr här på forumet........
OBS! Jag anklagar ingen. Tycker bara synd om dom stackarna som inte har fakta att skriva om...........Det blir liksom så fattigt.

Betrakta tipset om annons som ett tips, inte en misstanke om brott.
För övrigt så stämmer väl inte bumses motor så väl överens med annonsen, eller? Det finns nog flera som vässar M10.......

Ödmjukhet inför kunskapen.
MYCKET kloka ord Bustorp!! håller med dig.. "hörst på stan, sen plussas det på mellan öra o käft så det liknar ingenting" det är många som fått dåligt stämpel pga just detta "snack" mellan folk som inte har en aning om vad det handlar om utan bara "hört".. sen ska det spekuleras "hit o dit"..

Bumse: hoppas du hittar din motor, dock borde väl du känna igen den om den skulle dyka upp på nån bmw träff el likn?
dock kan ju ägaren köpt den i god tro o inte vetat att motorn kommer ofrivilligen från dig.. tyvär.

men man kan alltid hoppas på det bästa.. rätt gjort av dig o upplysa om din saknade motor, troligen komemr inte den dyka upp här på autopower, så kolla på blocket samt gulatidningen...

ps. sätt ut "köpes" annons...;-)
svintoleffe
Hardstyler..

God tro gäller inte det vet du va.?

Så om bumse skulle se sin motor, då är det bara o tillkala polisen, o tala om vad saken gäller, så får han tillbaak sin motor, men då ska han ha kvitton o allt, men det brukar man ha.

Länk Bimmern
MVH Leffe
bu
88
bumse
1602 -75
635csi -85
540iat -94
Självklart känner jag igen min motor, men många kannetecken kräver ju att motorn är öppen.
Jag är inställd på att det är kört med motorn, men jag måste ju åtmindstone se till att den inte kan säljas alldeles lätt.

Bara att bryta ihop o komma igen. Går jag och tänker på det så blir jag bara så förbannad.
Svintoleffe: Du kanske har rätt, MEN hur fungerar det då opm tex du ska köpa en m20b25 motorn från tex blocket.se, och killen som säljer den har tex köpt den från nån, och inte har användning för motorn o därför säljer vidare, eller att du köper motorn o får kvitto på den. sen att han som hade den innan dig inte visste att den vart stulen tidigare? hur långt tillbaka kan man isåfall gå kan man fråga sig? dva om jag skulle köpa en vinge, utan misstankar begagnat o få kvitto. o det komemr fram att den kanske just tillhörde din bil stoffe, jag har ju inte snott den? elelr visste ionte att den va stulen. har ju kvitto. vem har rätt till vingen? du i första hand? men jag då? ska jag stå där emd ett kvitto, utan vinge o mina pengar som jag gav för vingen?

menar om bumses motor skulle ha 10 ägare mellan bumse o han som till slut har den i sin bil.. förstår du vad jag menar? det är ju så långsökt att gå genom dessa 10 ägare o kolla vem som e skyldig osv..

jag försvarar ingen lixom, mitt förra inlägg va just mest inriktat mot "skitsnack" om folk.. från folk som inte vet elelr har med saken o göra..

men som sagt.. hopaps den komemr till rätta, bonje, prova sätta ut annons.. skadar ju inte..

Mvh
Sen att jag stavar som en kratta är en annan sak..hahaha =))
svintoleffe
Hardstyler

Tyvär så är det killen som har det riktiga kvittot som skulle få tillbaka motorn.

Däremot, kan du om jag inte minns fel bli helt utan betalning, om jag inte minns fel.
Sen om du inte vetat om det, så hjälper det ej tyvär.

Jag hoppas bumse ialla fall, får ut dom pengarna han har lagt ut.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Svintoleffe:

Ja det e ju klart... ägaren o han som har original kvittot har rätt till sina saker.. tänkte bara hur långt man kan gå emd sådant.. tex just 10 ägare mellan ägaren o han som har den nu...

trodde att "God tro" gällde fortfarande ändå trotts att dom hade sagt att det inte skulle gälla längre... men nu vet jag..=))

men men.. så va det färdig diskuterat detta.. hoppas du hittar din motor bumse eller att F-bolaget hjälper dig..

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.