AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.336

Vet ni något om rattbyte?

Visa användare
30
Jonazzon
M3 Cab -94
Hej!
Jag har en 4-ekrad ratt med airbag i min m3-cab -94.
Har hittat en begagnad 3-ekrad m-ratt, utan airbag. Vet inte
vilket år ratten är ifrån, men den har setat i en 318 från -93.

Passar den i min bil?
Hur kopplar man ur airbag och lampan??

Har sökt mycket i trådarna här, men inte hittat ett specifikt
svar på min fråga.

Vet att det är dumt att koppla ur airbag, nu vill jag bara veta
om det går att byta till denna ratt, så inga predikningar!

Tack på förhand.
hampe m3
Hade samma ratt i min vagn o bytte den mot en momo ratt,

ett riktigt skit göra, pratade m alla, hade bilen på 3 Bmw verkstäder men ingen kunde fixa byttet, ut m bilen till en larm/el gille i Äkersberga, kunde tyvär inte fixa rätt motstånd so det inte skulle fel koda eftersom airbag saknades på nya kringlan.

Summan av kardemuman blev att att en Bmw verkstad plockade bort airbag lampan efter att ja fått skriva på en massa papper, denna handling va tydligen förbjuden att uttföras av Bmw verkstädeer, men 1 verksatad kunde göra det mott en ringa slant.

Skit nöjd va ja m min nya 320mm kringla o ingen lyssande lampa, tills ja servade den o fick för litte motor olja men det viste ju inte ja eftersom dom även ryckt ut den lampan.---------Rasad motor.. Festligt.

Så ett nav e nog inga problem att få fram från Bmw men lampan kan bli värre.
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Ratten kommer att passa. Lampan kommer att behöva tas bort (auktoriserad verkstad kommer inte göra det med det finns ju andra).

Du ville ju inte ha några predikningar om hur korkat det är att ta bort airbagfunktionen i en bil så jag nöjer mig med att fråga varför du inte letar upp en treekrad ratt MED airbag istället? dom från 95 och framåt är ju mycket snyggare än -93. Förstår att du vill byta den 4-ekrade för den e inte så snygg.

Jag gjorde rattbyte i min -94 till en sportratt från en -98 det blev fruktansvärt bra. Guidar dig gärna.
Visa användare
30
Jonazzon
M3 Cab -94
Crisse >>

Har tänkt på det nu, det är nog smartare att skaffa en med airbag.
Har kollat med BMW, får ge 2600kr för en ny med airbag.
Den begagnade ville skroten ha 1300 för, så det låter bättre med en ny!

Så det är lättare att byta till en med airbag alltså?
Inget krångel med lampa och sånt?
oj det var rysligt billigt för en airbagratt. kan det verkligen stämma.
Visa användare
30
Jonazzon
M3 Cab -94
starkid >>

Jodå, det var priset jag fick när jag var in och frågade igår! =)

Bra pris!
Och ratten var komplett?

Jag frågade nämligen också vad en M3 front till 330'an skulle kosta. 500€ fick jag till svar. Han glömde vissa smådelar en av dessa var fastsättningen som kostade över 700€ bara den!
Visa användare
30
Jonazzon
M3 Cab -94
Ja den var komplett!
Men med ny så menar jag ju ny till min E36, inte den nyaste som sitter i E46.

Har sett att stylingkompaniet tar 3200 för en 3-ekrad, och BMW brukar ligga strax under deras priser. Jämförbart med Faceliften som kom -97, inklusive njurar, 1450 på stylingkompaniet, gav 1139 på BMW. Så det kan skilja!
ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
skummt för rattarna på bmw brukar ligga runt 3k utan airbag sen så kan ja bara säga att lycka till me att köpa en airbag på skroten dom får nämligen inte sälja beggade =lagbrott
ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
airbag på bmw group till m3an skulle gå på 4200 och ratten som jag va sugen på gick på 4500 avrundat så då va de ruskigt billigt du skulle få den för,
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Ja det är betydligt lättare att byta till en med airbag.
Visa användare
30
Jonazzon
M3 Cab -94
ZORG >>

Sa aldrig att den på sktroten hade airbag. Den är utan.

Eftersom ingen tror mig så ska jag scanna in kvittot så småningom, när jag köpt ratten.

Crisse >>

Då vänder jag mig till dig då, när jag kört fast och behöver hjälp!
ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
de va inte för att vara sån klagogris ;).jag hadde fel när det gällde airbags ja kollade upp de på jobbet igår ,det är inte olagligt att sälja beggade kuddar,MEN alla skrotar som har ngt form av avtal när det gäller köp av inlösenbilar ifrån f-bolagen har med avtalet accepterat att inte får sälja vidare kuddarna.
dom smäller vi på plats i bilarna eller så tar man ur dom och smäller dom i en galler låda,de tjongar fint om en del :)
sen så kan ju en och annan bag få fötter ibland men de e en helt annan historia.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.