AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
879

Byta insugspackningar och vevhusventen på M73...

Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
... är det svårt, eller går det att göra själv?Har läst diverse inlägg kring detta men inte hittat någon direkt beskrivning på tillvägagångssättet. Tänkte byta detta i förebyggande syfte, vet ej när el om det är bytt...

Tror de kunniga att detta kan vara en god idé?
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Har du inga problem så varför byte inget större problem med insugspackningarna på M73an packningarna är dyra .

Länk
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Insugspackningarna bytta jag på min senaste 750 E32, dom kostade över 4000 kr så det är inget som jag skulle byta i förebyggande syfte.

BMW CS #5139
Paap Reeder
... jag har på Autopower fått lära mig: "fastställ först felet ... meka sedan".

Vad gäller insugspackningarna så kan man framgångsrikt först göra det berömda startgastestet.
Är det negativt ... är packningarna OK. Stiger tomgångsvarvet .... byt packningar.

Betr vevhusventen så är den omkonstruerad på M73:an jmf med M70.
Samma sak där ..... finns inga fel ... så varför byta.

MVH /// Paap R
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Kolla den här välkända Länk
för att få en uppfattning om handgreppen.

Det är inte helt olikt på en M73:a Jag måste instämma med tidigare inlägg. gör dig inte besväret att byta för en det ev. behövs.

Det är många små slangar och tätytor som måste plockas isär.
Risken är att man måste byta långt fler packningar och slangar för att få det tätt och "tight" efteråt.
po
1.178
powertoy
528i -82
Och... beträffande vevhusventilationen så är det i och för sig bara en tidsfråga innan membranen pajar på en 97:a, om de inte redan är utbytta. Det är den bakre svarta plastgaveln på resp. insug man byter ut, samt ev den runda tätringen som sitter i resp. ventilkåpa, under gavlarna. (Mina tätringar var mjuka och hela så det var förmodligen onödigt att byta dessa).
På vänster sida är det ganska "straight forward" om än ganska pilligt att byta. på Höger sida sitter motorkablaget ivägen. Man måste därför plocka ur samtliga "handskar" till kablaget i elboxen och böja undan kablaget. Ett hett tips är att först bryta batteriströmmen. (Det är många hundra kablar motorkablage som måste kopplas isär och man vill ju gärna att motorn startar efteråt).
po
1.178
powertoy
528i -82
Hopp,
hittade en utförlig länk för just M73 om handgreppen för att demontera insugen:

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.