AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
947

Frågor om fälgar och offset/ET

Jompa
Hej!

jag har en liten funderan som någon kanske skulle kuna svara på.

Om man tittar på ET på en fälg så bör ju ET:0 vara det optimala (om man bortser från att fälgen går utanför skärmen) då detta borde skapa minst vridning i anläggningsytan mellan fälgen och hjulaxeln.

Eller är det så att det kan vara skadligt för tex. hjullager eller liknade om man ändrar ET för mycket från orginal ET.

Tacksam för svar
Hälsningar
Jonny
Visa användare
306
bmwdriver
320i -99
318i -88
320i 2,5 -86 BMWCup Mod
Beror ju på hur vridningscentrum sitter i förhållande till fälgens anliggningsyta. Ofta sitter vridningscentrum 30-40 mm längre in mot bilens "centrum", alltså är optimalt ET då 30-40mm.

MVH bmwdriver
318iS 1988
BMWCS[Syd]#4324
www.bmwdriver.cjb.net
Jompa
Men betyder inte EE:0 att anläggningsytan ligger centrerad mitt i fälgbanan
Jompa
Ingen som vet om ET:0 alltid betyder att fälgens anläggningspunkt ligger centrerad mitt i fälgen.
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Jag vet inte om denna skiss besvarar din fråga...? Jag tror du har rätt i att ET=0 betyder att anläggningsytan ligger centrerad i fälgbanans mitt. Om det sedan är "optimalt" eller inte vete sjutton...?

Länk

Mvh
///Pewe
Jompa
om man tyder den skissen så borde ju med andra ord ET:0 vara optimalt om man ser till vridning i fästpunkten. För vid ET:0 så kommer ju den vikten som hjulet bär upp ligga centrerad över samankoplingspunkten mellan fälg och hjulaxel. eller har jag fel?

/Jonny
Optimalt på en tävlingsbil är med fälgens centrumlinje 30-40 mm utanför "vridningscentrum" även kallad kingpin offset. Båda punkterna på marken. Tänk på att när man ändrar omkrets på däcket så ändras denna offset. Fjäderbenet lutar men inte hjulet.
Jompa
Hej cartman

Jag är inte så bevadrad innom hjulupphängningens underbar värld. Vad jag vill veta är
om jag minskar ET från orginal ca 35 till 15 och ökar bredden på fälgen från orginal 7" till 10" medför detta att bilen utsätts för större slitage eller om detta kan vara rent skadligt?
Större slitage, ja. Hjullagret gillar det inte men hur skadligt vet jag inte. Fälgoffset ska prioriteras först och sedan bredd. Titta i OCL's katalog på vad BBS har till Z3. Det brukar vara väl genomtänkt och utprovat av BBS.
Jompa
jag har kollat med haman och de rekomenderar ET:32 vid 17"x10" bak på en Z3 2,8 så frågan är ju om det kan vara skadligt om man minskar ET till 15
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.