AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
32.862

vad göra mot rost intill tanklock?

Sida 1 av 2
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag tror många E34 ägare kämpar eller lider av detta problem, rosten kommer inifrån och är svår att få bukt med samt väldigt tråkig. Hur ska man göra för att komma åt den, man måste säkert svetsa men då måste väl tank plockas ner och hur kommer man in bakom skärmen, den lär väl inte gå att plocka bort direkt???
ch
11
christian hennström
540ia -93
328ic -96
320ia -89
320i -87
Byta skärm, annars kommer den tillbaka ganska omg, kryper innifrån.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Rosten kommer nog tillbaka trots byte av skärm. Jag tror det kommer från svetsen som läggs där bakom...

/Per
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Men man kan väl inte byta skärmen där? det är ju som ett helt stycke som hör till själva "fasta karossen" den utan lösa delar, eller hur ser det ut?
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Visst går skärmen att byta, men det krävs lite jobb av en duktig plåtslagare/lackerare för att få det snyggt. Skärmen svetsas på ett antal ställen i karossen. Kolla på följande länk så ser du en lös skärm:

Länk
Visa användare
166
touringthomas
528ia Touring-98
Inget svar på frågan ,men tror att lika många e39 har samma problem.Fick min lagad på goodwill/Thomas
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Tycker det verkar lite väl drastiskt att byta bakskärm för att laga lite rost vid tanklocket. Kan inte förstå varför e34 har bakskärmar som sitter ihop med taket?! Helt idiotiskt.
Du får väl blästra, grundlacka med rostskyddsfärg och sen måla med sprayburk med bilens originalfärg. Om du kollar på mektipsen här på autopower så finns det ett rätt bra sådant om rostlagning. Gör du det ordentligt så tar det nog ett antal år innan den kommer tillbaks.
Jag testade mig fram på egen hand i enlighet med detta tips och fick faktiskt ett 99%igt resultat. Dock på en skärmkant men det funkade. Ett år sedan snart och ingen antydan till ny rost än. Men som alltid är det väl bara en tidsfråga när det gäller rost...
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Frågan är hur kommer man åt och blästra???? eftersom rosten kommer inifrån måste man ju också in bakom tanklocket på insidan av skärmen, men det kanske bara är att riva loss det innerstycke av tyg som sitter i bagageutrymmet så blottas baksidan av tanklocket??? i vilket fall som helst ska ju en seriös blästring och ordentlig rengöring av de blästrade ytorna i kombination med en bra och täckande grundfärg+originalfärg+klarlack hålla för det mesta, så länge det inte kommer in syre ska inte rosten kunna komma upp, och eftersom tanklocket inte får smaka på stenskott och annat skit som sprutas mot sig (likt en framskärm) borde det vara fult möjligt att kunna slippa rosten för alltid om inte bilen utsetts för något speciellt.
Visa användare
19
Struve
BMV 525i Touring -92
Testa o blästra rent utifrån så mkt som möjligt, tennspackla upp det o sedan finspackla på det, lägg en bra rostskyddsprimer o lacka därefter med orginalfärgen-

När tennet är borta är bilen redan skrot.....

Mvh Struve

www.struve.se
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
låter vettigt, men man måste väl blästra inifrån också, annars kommer väl rosten krypandes??? vad är en bra rostskyddsprimer tex??
Visa användare
39
Pyssling
535i -89
CA-primer från hagmans plast!
Visa användare
130
warcow
728IA -99
Hur gör man för att ta bort tanklocket? Kan inte riktigt se hur konstuktionen fungerar.... Utan det borta så är det svårt att komma åt att blästra på de rätta ställena.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
warcow, håller med dig, jag vet fortfarande inte hur man tar bort den på rätt sätt?.

Trots information om hur man gör det och ett lungt tillvägagångsätt utan slit och riv så lyckades jag förstöra fästet. Proffs inom yrkesbranschen klarade det inte heller, var på BMW och de hade riktigt mycket problem med att sätta fast luckan igen när jag hade köpt nya fästen.

Det är verkligen trist att ett jobb ska behöva bli så stort att kan inte ens hinner komma till det verkliga problemet, dvs få bort rosten runt tanklocket.
Visa användare
130
warcow
728IA -99
Skönt att höra att man inte är dum då :)
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Nej absolut inte, jag har lagt ner åtskilligt med tid och är faktiskt förbannad, för när det ska rivas igen då rosten smygit upp igen måste ju
hela kittet bort igen :-( allvarligt BMW har inte gjort det lätt
för någon genom den konstruktionen.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Nej absolut inte, jag har lagt ner åtskilligt med tid och är faktiskt förbannad, för när det ska rivas igen då rosten smygit upp igen måste ju
hela kittet bort igen :-( allvarligt BMW har inte gjort det lätt
för någon genom den konstruktionen.
Min traktor har rost även den, det som stör mig så mycket är att min peugeot från 92 är i stort sett rostfri bortsett från ett stenskott.
på tröskeln vid förardörren är det plåtrent pga färgen har nöts bort , ingen rost där än.

BMW e34 av äldre modell verkar inte har något vidare rostskydd =(
Jag orkar aldrig ta tag i sådant här för det kommer alltid tillbaka, synd för motor och låda är det inget fel på trots nästan 280000 km
Undra om detta kommer på E60 med så småningom.
Nästan alla MW modeller har haft problem med rost vid tanklocket
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag tycker överlag att rostskyddet på E34 är skapligt bra, rost i bakkant av baklucka, under/bakom de nedre dörrlisterna samt runt tanklocket inte är konstigt med tanke på att E34 kom 1988. E36 känns sämre med tanke på den nyare konstruktionen. Titta på japanarna från 1988 tex.

tex undertill verkar det aldrig finnas något, något som inte alla bilmärken från den årstiden kan ståta med.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Då E60 har en annan konstruktion istället för den svetsfog E34 har, ska den enligt uppgift inte råka ut för detta, men istället blir väl det nya områden kan jag tänka mig.
Visa användare
130
warcow
728IA -99
När man tittar i ETKn så ser det inte så himla komplicerat ut. Hmmm... ser ut som själva tanklocket är "snap-on" på gångjärnet? Kan det stämma med dina obsevationer Frifart?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.