|
|
|
|---|---|
| är det för att oljan är tjock som sirap den rasslar när man kallstartar på morgon? är det nått att oroa sig för? skulle ha tagit en tunnare olja när jag bytte... | |
|
Vad är det för bil och vilken olja har du använt? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Eller att motorn är sliten "stora spel" vid kall start ger en ljudligare motor brukar dock försvina när den är varm. Vad har du för olja i förresten. Mvh Danne -Never feel sorry for yourself.- |
|
|
530i -93 oljan är castrol slx eller rs, det var den dyraste jag hittade. |
|
| detta rasslande håller bara på i några sekunder och försvinner därefter helt! | |
|
Det är antingen vanosen som slamrar eller ett antal ventiltryckare som blivit tomma på olja. Om det är en Castrol SLX 0w/30 eller liknande du använt lär den inte vara för tjock vid start. Snarare kanske att den ev. är lite tunn när motorn är varm, så att det rinner ur mer när du stänger av den varma motorn. Kan också ta längre tid att få fullt oljetryck till toppen med en sån olja eftersom det "tar emot" mindre i vev- och ramlager mm. när oljepumpen börjar jobba vid start. Det är dock inte sämre smörjning för det, oljeflödet är desto högre till lager osv, kan dock vara så att det tar längre tid att fylla tryckarna med olja. Strunta i det eller prova med en 0w/40 eller 5w/40 olja. Störst chans att uppnå en skillnad är det nog med 5w/40 eftersom den är något tjockare under start- och varmkörningsfasen. |
|
|
tackar, ska prova en sån nästa gång jag byter olja |
|
|
Det slammrar i min också fast det är nyrustad topp och ny olja i men som sagt bara några sekunder. Mvh Mathias |
|
|
Det är helt normalt att hydraliska lyftarna rasslar under de 20-30 första sekunderna efter kallstart på vintern. Det tar tid innan all luft i lyftarna gått ur. Huvudsaken är att det tystnar efter ett litet tag. MVH FordLTD Min BMW Länk |
|
| bra . trodde att motorn höll på sprängas i den norrlänska vargavintern :) | |
|
Det var -25 i morse och min 525 rasslade säkert i 25 sekunder innan den tystnade och den är det inget fel på :-) Nyservad med ny Helsyntetisk 5w-50 olja och BMW oljefilter för 7 dagar sen ...... Så var lugn. Min BMW Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.