AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
714

Efter problem vid byte av termostat

GROL
Jag fick gängpaj när jag bytte termostat på min BMW 320I -93. Fick gängpaj i den övre M8:an, där lyftöglan sitter. Nu har jag ett rejält oljeläckage. Min fråga är ska jag gänga upp till M10 eller kan jag borra genomgående och sätta en mutter på baksidan? Det borde inte läcka för packningen går ju runt "hålet". Nån med erfarenheter?

TobbeBMW
Sunt förnuft säger mej att det inte är nyttigt att borra i motorn och sätta genomgående med mutter, men har du läckage så måste du ju, prova att täta med hermetite och sätt dit en lockingmutter som absolut inte kan falla av.

Får du det tätt så hoppas att den nya termostaten håller länge ;-)
Hur kan du fått oljeläckage när du höll på med termostaten? känns inte som att det är termostathuset som läcker då...i så fall borde det väl vara glykol som kommer ut kan man tycka..

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW!
GROL
Jag var tvungen att lossa den övre M8 bulten också för att få loss den andra M8 bulten (det sitter en lyftögla på dessa 2 m8:or)som tillsammmans med de andra 3 M6:orna håller termostathuset. Gänger försvann i den övre M8:an (sitter nära ventilkåpan) så det gick inte att dra den och nu har jag oljeläckaget. Hoppas att denna beskrivning går att förstå?

Ch
103
Chintzy
325 IS - 93
Varför inte gänga nytt med gängtapp? Locktight finns juh att tillgå också vilket fungerar utomordentligt som lekage skydd, finns olika varianter, kolla värmebeständigheten på dem olika!
Hoppas det löser sig!

//Martin
GROL
Efter nogrannare undersökning så såg jag att gängorna var genomgående och jag behövde bara sätta i en längre M( bult då det fans många friska gängor längre in. Jag gängade upp dom med en tapp men det hade nog inte behövts. Så nu är läckaget över och jag bytte olja och filter idag!

End of story!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.