|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Passar en styrväxel ( med lite mod. ) från en Z3 M coupe -01 på min 325 E30 ?? Har hittat en sådan, skall tydligen vara samma som på M3 E36...men jag vill få detta bekräftat...!? Någon också att det skiljer på styrväxeln på M3 E36 -93 tom -96 och -97 och framåt....!? Please....hjälp mig att reda ut detta.... | |
| Stämmer att M3 3.0 har inte samma styrväxel som M3 3.2. Z3M och M3 3.2 har samma styrväxel. | |
|
Men vad är skillnaden då...och passar båda lika bra på en 325 E30...? Tryggvesson: Du verkar ha grym koll......: ) |
|
Lundqvisten |
Köp en beggad original från: Vera eller Hård istället... |
|
Orginal ?? Det jag vill komma åt är ju att inte behöva snurra lika mycket på ratten....det är därför jag ska byta... |
|
Lundqvisten |
vad tror du att bilprovningen säger om det bytet....(körförbud) |
| Bilprovningen säger nog ingenting tror jag. Men du har helt rätt Bistec att du får snurra mindre på ratten, då utväxlingen skiljer ganska rejält (E30 325i = 20.5:1 mot E36 M3 3.0 = 14.9:1). Dock TROR jag att den styrväxeln du hittat inte passar utan endast den från M3 3.0 och övriga E36:or. | |
| Aj aj då....hur ska man reda ut detta då...!? | |
| Är det ingen som har järnkoll på detta !? | |
|
Z3M M3 3.2 och 316-328 E36 har samma styrväxel, M3 3.0 har en annan. _______ //Niklas |
|
|
M3 E30:s styrväxel, är det ett alternativ? Mvh Abbe Dagboken: Länk |
|
|
Koni: Okej....vet du vad skillnaden är och om bägge passar på för mitt ändamål ?? Att M3 3,0 varianten passar vet jag ju i alla fall ( med viss mod )... Abbe: Blir inte så stor skillnad som man vill ha när man ändå byter..... |
|
|
Bistec: Sökte lite åt dig och hittade detta :) Länk |
|
|
Tryggvesson: Schysst !!! Synd att man är kass på tyska : ( Utväxlingen skiljer ju i alla fall på vanliga E36:or och M3 3,0 !! Undrar dock ändå vad skillnaden är mot M3 3,2 !? |
|
|
Här är en bättre på engelska Länk M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk |
|
|
Hmm, ingen av siterna behadlar ju dock änet om styrväxeln som jag fått tag på, alltså en från en M3 E36 från -97 och framåt, samma sitter tydligen också på Z3 M Coupé.... Frågan är vad den har för utväxling och om den går att få dit på min E30, liksom den från de tidigare E36:orna gör....!? |
|
|
Alla E36 styrväxlar passar på E30 med en distans. E36 316-328 samt M3 3.2 och Z3M har 16,8:1 i utväxling. M3 3.0 har 14,9:1. _______ //Niklas |
|
|
Har en styrväxel från E36 325 i min E30, ger snabbare styrning än E30 original, inte som E36 M3 kanske, men lättare att få tag på till rätt pris. Den passade bra på framvagnsbalken med distanser på ovansidan. Men rattstången fick moddas med hjälp av en kompis med TIG-svets. Vinkeln på själva anslutningen för rattstången skiljer så längden på stången måste ändras. Min bil är en E30 320 -86 utan servo original. |
|
|
Orginal E30 har en utväxling på 20,? eller vad? "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
| Vet nån vad distanserna ska ha för tjocklek ?? | |
|
14 mm !! Det här blev ju en väldigt informativ tråd för de som undrar om styrväxlar....tack för hjälpen alla...: ) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.