|
|
|
|---|---|
|
Först och främst vill jag be om ursäkt för alla jobbiga trådar jag skapar hela tiden =P Men jag blir inte klok på det här med hur jag ska ställa in kammen och veven på biljäkeln. Det går ju två vev-varv på ett kam-varv, eller? Hur beter sig bilen om man har veven ett varv fel? Drivs fördelaren av kamremmen eller med veven? Dvs, kan fördelaren flytta sej om man plockar bort kamremmen och inte rör fördelaren? Tacksam för alla svar jag kan få | |
| Fördelaren drivs av kamremmen,den har ett eget kugghjul(intermediate shaft) som samtidigt driver oljepumpen. När du nollar motorn med markeringarna,uppe vid toppen och nere vid svänghjulet så ställer du fördelaren med ettan mot en markering som brukar finnas på kanten på fördelarhuset...Det blir en grovinställning på det viset men du bör få igång maskinen och kan ställa tändningen bättre sedan med Stroblampa. TDC=tändläge har du när ettans kolv är uppe och kammen står i tändläge dvs nockarna på ettans cylinder pekar neråt... | |
|
Om bilen inte startar med fördelaren i "felvarv" så är det bara att kugga om fördelaren till det andra läget. Eller flytta om tändkablarna ett halvt varv :-) MVH FordLTD Min BMW Länk |
|
|
Ett varv fel på veven??? Det blir lika rätt det..... /// Gunnar E. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.