|
Sida 7 av 7
|
|
|---|---|
|
Ok. Du har säkert rätt. Jag ser ett modem som en tingest... Så jag kommer nog att fortsätta med ett modem, ett knivblad, en kamera,ett objektiv. Korrekturläsare är väl ett stendött yrke idag, pressens egna språkpoliser har rationaliserats till förmån för datoriserade rättstavningskontroller. Det är väl ändå inte så värst många år sedan man fick kämpa lite för att hitta en groda? Idag är dom så många att man gett upp, det är ingen sport längre. /Forry |
|
| Underbar tråd det här. Det tycker säkert alla vi upprörda "språkpoliser". Dessvärre löser den nog inte problemet. För jag antar att de som inte klarar av, eller är ointresserade av, meningsbyggnad och stavning förmodligen också är helt ointresserade av att läsa det här... | |
|
Vem vet..om ingen tar upp det så!!! Här finns väl en hel massa "meningslösa" trådar, ex. Där man garvar åt andras annonser etc. Att vårda språket är tycker jag viktigt, det är ju trots allt vår viktigaste form av kommunikation. mvh Forry |
|
| Om jag inte minns fel så står det både tacklucka ock taklucka i instruktionsboken till 330 ci. Det står som överskrifter på samma sida. Läste bara snabbt men kan tacklucka vara luckan man drar fram och tillbaka för hand? Ska kolla ikväll när jag kommer hem. Med risk att bli idiotförklarad... :-) Kan ju vara så att jag läst fel så att det stod "täcklucka". | |
|
Troligen avser man täcklucka, många översättningar och ordbehandlare har inte sällan problem med prickarna. Vilket inte försvarar att boken ändå ges ut med felen osv, man tar ju betalt för en produkt osv, då har köparen en viss rätt att begära en fullgod och fungerande vara. Ett stavfel eller saknade prickar osv kan vara helt fatalt i vissa sammanhang, vid instruktioner i nödlägen, för livsuppehållande apparater och utrustningar osv. Forry: Jag är medveten om att man inte korrläser speciellt ofta hos tidningar osv, vilket inte alls försvarar att man ger ut en produkt med fel formuleringar, stavfel osv. Åter igen, man tar betalt för en produkt/tjänst, det finns utmärkta hjälpmedel i form av ordbehandlare och datorprogram, man har väl en viss grundutbildning om man får anställning som journalist kan man hoppas. Eller? FP |
|
|
Folke* Håller med dej till 100% Språket är vår viktigaste form av kommunikation och som du skriver kan uteblivna prickar bli fatala. /Forry |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.