AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
10.970

Tacklucka snart ett accepterat ord?

Sida 6 av 7
Heden: Att inte "folk och fä" kan skilja dator-hårddisk är väl en sak kanske, men Ny Teknik borde veta: Länk

FP
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Det tycks öka sen denna tråd startades:

Sökning på tacklucka ger 141 svar varav 14 från företag varav Audi tycks ha svårast för detta med stavningen....

Tack lucka gav 41 svar varav 16 företag....

Mats
BMW CS #5847
kilroy
"Inget ont om de som inte stavar bra eller bygger meningar och text helt korrekt. Det som är mera allvarligt när man bara "hakar på" trender och innegrejor, i synnerhet om det gäller ett språk. Jag tycker inte detta med "de, dom och dem" var något problem förr, mera vanligt var t.ex att man inte klarade att stava rätt till aldrig och alltid, vilket kan vara förståeligt.
Jag vet flera i bekantskapskretsen som börjat skriva "dem" på fel ställen, inte på grund av okunskap (de skrev ju inte så för några år sedan), utan på grund av, ja vad då? Trender?"

Som kommentar till folke...

Det är väl troligast att just människor med bristande kunskaper i svenska hakar på trender i språket. Vet man inte vad det egentligen heter så har man ju rätt begränsade möjligheter till kritiskt tänkande.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det vanligast klavertrampet i svenska språket man ser här på forumet måste vara missbruket av ordet "vart" där det skall stå "var".
"-Vart sitter bränslepumpen?"
"-Vart hittar jag spacerplattor?"
Vart innebär i riktning mot. "-Vart skall den där bränslepumpen gå någonstans? ;)
På tal om dryga trender, varför skriver man "juh" i stället för "ju", det innebär ju inte bara en tagenttryckning mer utan det låter ju förjäkligt om man läser ut det också. Om jag bara åker lite nordväst (7-8mil) från min hemort brakar man rätt in i Järna-målet, en starkt bevarad dala-dialekt. En riktig slödialekt om man skall vara elak, för där kapar man av orden, i stället för att lägga till. Bestämd form på pluralis skippar man, vips har man sparat in en stavelse ;) "-Sätt på dig stövlar!" (stövlarna)

Så där, nu har man fått vara en RIKTIG gnällgubbe idag med :))

AE
Hehe. Det där med "juh" tog jag upp tidigare, eller om det var i annan tråd. Mycket märkligt och ologiskt faktiskt, om man nu vill spara på tecken. SMS:ande innebär ju hushållning med tecken, ändå skriver man "juh", trendigt kanske?
kilroy: Mjao, jag hävdar nog att det inte beror på bristande kunskaper i svenska när vuxna människor som jag VET kan skriva rätt och riktigt och har gjort så tidigare, plötsligt börjar missbruka "dem".

FP
kilroy
folke*

Du har säkert rätt i det fallet. Principiellt tror jag dock att människor som inte har tillräckliga språkkunskaper lättare faller för språkliga trender, speciellt om det handlar om elementära språkuppbyggnadsfel.

Anders*

Jag tror att många dialekter rent "naturligt" innehåller en del språkliga "felaktigheter", det gäller inte minst skånskan. Cykelen istället för cykeln tror jag är rätt typiskt skånskt. När man läser inläggen på AP (liksom på andra forum) så identifierar man ganska lätt inlägg som postas av gedigna norrlänningar t ex.

Dialekter är trevligt enligt min personliga uppfattning.

Mvh kilroy

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Japp, mycket trevligt och intressant med dialekter. Min sambo är från västerdalarna och talar ganska utpräglat Järna-mål och jag gillar dialekten, men det är ju lite roligt att retas med att dom inte orkar säga alla stavelser :)
Håller med om att norrländskan kan skina igenom ganska bra i textform här på forumet, medan skånskan inte återges i text trots att den är ganska utpräglad i tal. Kanske för att t.ex cykelen är längre än cykeln. Bra jobbat skåningar som förlänger orden i stället, ingen slödialekt där inte!
Fredrik Lindström gjorde ju ett intressant inslag i sin TV-serie om hur man blir mer sparsam med orden ju längre norrut man kommer.
Svenska ordet "melodifestivalen" blir i England "Eurovision song contest" och i Italien består det av fem ord, vilka jag utelämnar p.g.a okunskap i det italienska språket..

AE
kilroy
Anders*

Lite off topic men när vi ändå är inne på andra språk än svenska. Jag hjälpte rätt nyligen ett stort finskt företag med deras miljöpolicy. Jag skrev ett antal dokument som sedan översattes till finska. Det visade sig att de finska översättningarna blev omkring 20 % längre (räknat i antalet ord och bokstäver) än de svenska originalen. Miljöchefen på företaget, som för övrigt pratade utmärkt svenska, hade också uppfattningen att finska dokument i allmänhet är markant längre än motsvarande svenska dokument.

Som sagt, lite off topic...

Min svägerska är född i trakten av Mora i Dalarna och pratar en fullkomligt ljuvlig daladialekt.

Mvh kilroy

kilroy
Melodifestivalen heter, enligt min italienske fader, "Concorso Eurovisione della Canzone" på italienska...

Off topic igen...

Mvh kilroy

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Där ser man vad dålig man är på italienska, det var fyra ord, inte fem ;)
Det låter härligt med italienska dock, när man sitter och dreglar framför "Solens mat". Nu är vi ganska off-topic, men det handklar ju fortfarande lite om språkbruk :)

AE
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
handlar om språkbruk ;)

AE
Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
Håhåjaja...

Underbar tråd.

Snart ska jag använda vad som på Blocket brukar kallas för "draggkrocken"...

Gr8ride
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Draggkrock = 0 träff på Blocket

men dragkrock gav i alla fall 11 träff!

Mats
BMW CS #5847
Flera vanliga kullerbyttor i språkdjungeln: Neongrön, neonlila osv, brukar användas om diverse grälla färger i olika sammanhang. Neon är en ädelgas som ger en blekröd färg i neonrör (reklamslyltar, -text osv), endast röda färger kan rimligtvis benämnas neon--- osv.
Fluorescerande färger t.ex som på gula, gröna eller orange skyddskläder, varselvästar osv brukar ofta benämnas som "självlysande färger". Inte lyser de i mörkret, det gör endast det bleka gulgröna ämne som finns i klockor, kompasser osv, dvs så långt ifrån fluorescerande färger man kan komma...)

FP
al
187
alex22
318i -03 Lifestyle
Fäljar = 489 träffar på Blocket.se

:)
Scheckheft
Det verkar lite svårt med var och vart och de och dem. Exempel här:
Länk

Mvh
Scheckheft
Ja, förr var det upprörande när folk använde "dom" istället för det korrekta "de" eller "dem". Nu har det gått så långt med det felaktiga användandet av "dem" när det ska vara "de" att man faktiskt ÖNSKAR att de använde "dom" istället. "Dom" är ju faktiskt ett väldigt bra ord eftersom det kan ersätta både "de" och "dem" utan att det egentligen blir fel.

Man kan fråga sig om människor stavar sämre idag än de gjorde förr, eller är det så att det bara märks mer idag för att det skrivs mer? Förr kanske det inte behövde skrivas så mycket mer för många efter att man hade slutat skolan (beroende på vad man fick för jobb, förstås) men idag är det ju ett väldigt skrivande på telefoner och datorer överallt, oavsett vad man sysslar med.
Anders-72*

När det gäller eurovisionsschlagerfestivalen (ett ord på svenska) så tror jag att det är på franska som de behöver fem ord för att säga det.
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Folke*
Heter det inte ett och ett halvt Modem???:) Ok, jag är Norrlänning:)
Kul tråd..själv är jag inne på att det riktiga förfallet kom ungefär samtidigt som internet. Människorna läser för lite böcker,men jag kan ju ha fel...

För övrigt så håller jag inte riktigt med om att det är så mycket bättre i andra länder. Speciellt USA lider av dessa symptom.

För övrigt tycker jag det är tacksamt med lucka ovanför huvet:)
Gott Nytt År.

Njae det kan ju inte heta så när man utvecklar vad ordet kommer ifrån: En sammandragning av modulator-demodulator.
Därav det knepiga ordet modemer som Telia försökte införa men de fick som bekant ge upp.
Möjligt att förfallet beror på för lite läsning, men man tycker isf att journalister och tidningsfolk borde hantera en del texter i skrift osv och få en viss rutin eller hur?
De tillhör tyvärr de som stavar och skriver värst ibland. Man kan utan vidare släppa ut tidningar där ortsnamn osv i brödtexten skrivs med liten begynnelsebokstav osv, mycket besynnerligt. Det värsta är att man får betala för eländet också.
Hade jag lämnat ifrån mig ett felaktigt arbete så hade jag fått göra om det, punkt!
Men hos tidningarna får man ibland bara ett snorkigt svar (om de behagar svara alls) och några undanflykter, tyvärr.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.