AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
10.964

Tacklucka snart ett accepterat ord?

Sida 4 av 7
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

STEPHAN: Det känns ju helt klart lite skrämmande när dessa avvikande stavningar börjar krypa in i officiella dokument...

___
//Ulf
Diskuterade per mail med Sydsvenskans "läsar ombudman" huruvida det heter "sekundemeter" eller inte
I min värld är det FEL men tyvärr enl SAOL accepterat som "talspråk" (förmodar Horace då kör sin bil i "timkilometerar" då..)

En annan fråga:Carolina Klüft är väl INTE guldmedaljör utan guldmedaljös, för om hon är guldmedaljör ( ingen kön diskriminering här inte) torde väl Victoria vara Kronprins enl. samma resoneman, eller??

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Som certifierad språkpolis kan jag inte låta bli att lyfta detta eländia bruk av "dem" som verkar accepterat överallt i tidningar, mail, forum osv. Att det kan vara svårt för en del att skilja på "de, dem och dom" är väl en sak men hur kommer det sig att dylika fel blir så utbredda? För tre år sen eller nåt sånt förekom knappast denna felskrivning av "dem", hur går det till?
En rolig grej är rörkrökarna Ferrita som så gott som alltid skrivs Feritta på AP och även i andra sammanhang. Sätter en peng på att det är syndromet "upprepa en lögn tillräckligt många gånger så blir det till slut sant". En farlig utveckling...)

FP
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Gasar-Magnus;
Damerna har en upp på killarna, eftersom det heter sjuksköterska oavsett kön...
Sä Carro kan få fortsätta vara medaljör.

M V H
Stephan

Min bil: Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Förvirringen började på flummiga 60-talet!

Utbildningsradio, sänt på TV. Hallå, Radio har ingen bild...

Högertrafikens införande. Sen blev det bara värre...

Mvh
Asken
:)
folke, så skönt att läsa att det är fler än jag som retar sig på alla dessa "dem" som det skrivs om.

/Fredrik
Trottoarkantshatare

Min 330i Länk
STEPHAN: hur är det med mentalskötaren då?? är det han eller hon??
( eller har titeln utgått som "icke politiskt korrekt"??)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Sen har vi ju oförmågan att i media skilja på "procent" och "procentenhet". Högsäsongen för detta är givetvis var fjärde år i samband med Riksdagsvalen men jag har även fått reklam från min bank där procent står angivet istället för procentenhet. Skickade då ett mail och fick ett oerhört korkat svar där dom menade att denna information vände sig "vanliga" människor och dom hade valt att använda "procent" istället för "procentenhet" för att inte komplicera informationen...

___
//Ulf
kilroy
Alltid roligt med språktrådar som vaknar till liv igen.

Jag tror att Gasar-Magnus är lite ute och cyklar med Carolina Klüft. Prins och prinsessa är båda könsrelaterade ord med en från början klar definition. Guldmedaljör är dock en helt könsneutral benämning på någon, oavsett kön, som vinner en guldmedalj. Däremot är det språkligt inte fel att kalla Carolina för guldmedaljös även om det känns lite gammaldags.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Telia har haft vissa problem med modem (rim).
Man försökte frenetiskt (med all rätt) lära folket att man inte har nåt modem på skrivbordet när man redan har en digital anlutning i vägguttaget, t.ex ISDN eller ADSL. Men det gick inte, Telia fick backa och nu säger alla modem igen som på den gamla tiden..
Nu till frågan: Ett modem-flera m.......
Först med rätt svar blev..

FP
Jag gissar att det skall böjas som problem, alltså ett modem, flera modem.

/Fredrik
Trottoarkantshatare

Min 330i Länk
Skulle man kunna tro, men icke.

FP
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Som inlånaat ord från egelskan...torde det ju bli modems!!
Översättarna har tröttnat helt enkelt! =)

MVH Patrik

"TRISS I 6:OR"
En av dom: M635 Länk
En sak som irriterar mig oehört när vi ändå är inne på datorprylar är att folk säger "datan" när de borde säga "datorn". Datan är informationen som finns inuti datorn ingeting annat. Sen har vi den kategori som kallar sin dator för hårddisken. Jag fick väldiga problem att förstå min moster när hon hade fått problem med modemet och blev tvungen att lämna in hela hårddisken.

Tyvärr blir "datan" och "hårddisken" mer och mer anammade som de riktiga benämningarna och vi få som vet vad det verkligen heter får konstiga blickar från de som tror de vet, och sånt irriterar mig ännu mer. Folk som tror de vet och står på sig tills de storknar hur mycket man än överbevisar dem.

/Fredrik
Trottoarkantshatare

Min 330i Länk
Modems skulle man kunna tänka sig men icke.
Hårddisken är frekvent använt i tidningar och media när man stulit en dator.

FP
Njaa, ändelsen s för plural används inte i Svenska.

Näha inte flera modem alltså, hmmm vad kan det då bli...

/Fredrik
Trottoarkantshatare

Min 330i Länk
Är du helt säker på att det inte heter flera modem folke?
Blev ju tvungen att kolla lite på nätet. =)

Hittade följande svar på frågan på KTHs sida.

Modem böjs ett modem, modemet, flera modem, de där modemen.

Länk till min källa.

/Fredrik
Trottoarkantshatare

Min 330i Länk
Jo så vill man ju ha det och så säger/skriver de flesta.
Helt tekniskt korrekt (som Telia vill ha det) så heter det modemer i flertal.
Det kommer sig av vad ordet egentligen betyder, nämligen en sammadragning av orden modulator/demodulator, flera -er osv.

FP
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Folke;
Vad heter då och man 1 1/2 modem(er)? Är det singularis eller pluralis? Det är ju både och om man tänker efter... ;)

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Hur sa? 1,5 modem? Man kan väl inte kvantifiera hela enheter eller?
Mått, vikt och längdenheter osv, OK men hårdvara mjaa..

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.